بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۵
با توجه به جمع شدن صف‌های فروش نماد‌های بزرگ بازار، امروز انتظار افزایش قیمت‌ها در نماد‌های اصلی و شاخص ساز و پربیننده بازار را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۲۶۸۴۳

افزایش قیمت در نمادهای پربیننده بازار


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، همان گونه که پیش بینی می‌شد، شاهد افزایش حضور خریداران در بازار سرمایه بودیم. حضور بازارگردان‌ها در برخی نماد‌های بزرگ و موثر در کلیت بازار منجر به بهبود روند عرضه و تقاضا و جمع آوری صف‌های فروش نماد‌های بزرگ شد. با این حال، همچنان فشار فروش در بسیاری از نماد‌های بازار همچنان وجود داشت و شاخص کل تنها رشد ۱۰ هزار واحدی را تجربه کرد. این در حالی بود که شاخص کل هم وزن افت نزدیک به یک درصدی را داشت. به نظر می‌رسد که حضور صندوق توسعه بازار و برخی حقوقی‌ها به عنوان سهامداران عمده در سمت خرید، منجر به تعادل ولو موقت در بازار سرمایه شود.

شاخص کل با ۱۰ هزار واحد افزایش که بسیار اندک و معادل ۰.۶۲ درصد به رقم یک میلیون و ۶۴۲ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۴.۱۱۰ واحدی به روند نزولی خود ادامه داد و به ۴۴۵ هزار و ۲۷۰ واحد رسید.

ارزش معاملات نیز نسبت به روز چهارشنبه افزایش داشت و جمع کل ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۱۶۳ هزار میلیارد ریال رسید. با این حال، ارزش معاملات نسبت به میانگین ماه گذشته همچنان کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

سیاست و اقتصاد کلان
در خبری از گروه ساختمان، نتایج آماری از فعالان ساختمانی نشان می‌دهد که شاخص ساخت ساختمان ۵۲.۹۴ بوده که نشان‌دهنده ثبات رو به بهبود وضعیت صنعت ساختمان در مردادماه نسبت به ماه گذشته است.

میزان فعالیت‌های تولید یا ارائه خدمات ساختمانی نسبت به ماه قبل روند تقریبا ثابتی داشت. با توجه به نزدیکی به شهریور و انتظار رونق برخی فعالیت‌های ساختمانی در این ماه طبق روال سنوات گذشته، میزان سفارشات جدید افزایش یافت؛ لذا مواد اولیه بیشتری نیز خریداری شد و سرعت انجام سفارشات نیز کمی بیشتر شد. میزان فروش نیز روند رو به رشد یافت و میزان بکارگیری نیروی انسانی نیز اندکی افزایش یافت.

قیمت خرید مواد اولیه در مصالح عمده ساختمانی اوایل ماه افزایش و سپس اندکی کاهش یافت. بنابر اظهار برخی فعالان، قیمت مواد اولیه در مجموع نسبت به ماه قبل روند با ثباتی داشت، اما برخی دیگر معتقد بودند قیمت‌ها در مقایسه با ماه گذشته روند افزایشی داشته است، اما به طور کلی عدد شامخ کمتری نسبت به ماه گذشته برای این مولفه به ثبت رسید (که نشان می‌دهد نسبت تعداد موارد اعلام شده افزایش قیمت به کل پاسخ دهندگان، در مرداد از تیر ماه اندکی کمتر بوده است.)

در بازار ارز و در جهت پاسخگویی و پوشش نیاز‌های ارزی، بازار ساز اقدام به عرضه و فروش گسترده درهم امارات در بازار نیما به میزان ۲۲۰ میلیون درهم با نرخ ۵،۶۹۰ تومان کرده که این امر نشان می‌دهد دو هدف عمده را دنبال می‌کند: اول، پوشش نیاز‌های ارزی متقاضیان؛ دوم، پایین آوردن نرخ ارز. براساس شواهد موجود این اقدام از ۱۱ شهریور آغاز شده و از نتایج این امر می‌توان به ثبات نسبی قیمت ارز و جلوگیری از افزایش نرخ ارز که در روز‌های گذشته اتفاق افتاده، اشاره کرد. در صورت تداوم این سیاست امکان شکسته شدن نرخ و جابجایی در کانال ۲۳ و ۲۲ هزارتومان محتمل خواهد بود.

در خبری مرتبط، آمار تجارت خارجی ۵ ماهه شرکت منتشر شد. در پنج ماه ابتدایی امسال بیش از ۱۳ میلیون تن واردات کالا انجام شده که بالغ بر ۱۰ میلیون تن آن کالا‌های اساسی بوده، گرچه راهکار‌هایی برای ترخیص سریع کالا‌ها در دستور کار قرار گرفت، ولی همچنان مشکل تامین ارز عامل اصلی ایستایی کالا به شمار می‌رود. در جریان تجارت خارجی ایران در ماه‌های گذشته آخرین آمار از این حکایت دارد که در پنج ماه ابتدایی امسال ایران حدود ۱۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تن واردات داشته که ارزش دلاری آن به ۱۳ میلیارد و ۷۰۷ میلیون دلار می‌رسد که معادل ۱۲ میلیارد و ۶۴ میلیون یورو بوده و در مقابل ۳۸ میلیون و ۶۶ هزار تن صادرات به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار انجام شده که معادل یورویی آن ۹ میلیارد و ۵۷۱ میلیون یورو است. به این ترتیب مشاهده می‌شود که همچنان صادرات غیرنفتی کشورمان با تنگنا‌هایی مواجه است و این موضوع منجر به افزایش کمبود‌ها در بازار ارز شده است.

همچنین در خبری از بازار سرمایه و گروه پالایشی، فرآیند‌های لازم برای عرضه اولیه بخشی از سهام بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در فرابورس ایران انجام شده و پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده پذیرش در بورس می‌شود. مدیرعامل فرابورس ایران از انجام فرایند پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بازار فرابورس خبر داد و گفت: بخشی از سهام این شرکت با انجام فرایند‌های لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

«امیر هامونی» اظهار داشت: با تلاش‌های صورت‌گرفته و قول‌های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرایند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت بزرگ پالایشی بتواند با انجام فرایند‌های لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه شود.

بازار امروز
با توجه به جمع شدن صف‌های فروش نماد‌های بزرگ بازار، امروز انتظار افزایش قیمت‌ها در نماد‌های اصلی و شاخص ساز و پربیننده بازار را خواهیم داشت. با این حال ذکر این نکته ضروری است که بازار مستعد رشد قیمت محسوس و متوالی به خصوص در گروه‌های کوچک‌تر و با نسبت‌های قیمت به درآمد بالا نیست و نهایت احتیاط در خرید سهام شرکت‌ها در مقطع کنونی می‌بایست توسط سهامداران لحاظ شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
معلومه سنگین دولتی خریدی شدید تو ضرری شیطون!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
معلومه سنگین دولتی خریدی شدید تو ضرری شیطون!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
روحانی حیا کن. جیب سهامدار خردو رها کن.