بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
برای بازار امروز با توجه به انتشار برخی اخبار مثبت در خصوص تزریق بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین انتشار اوراق تبعی از سوی برخی سهامداران عمده، انتظار بهبود تحرک‌های سمت تقاضا در شرکت‌های بنیادی و صادرات محور خواهیم بود. ب
کد خبر : ۲۲۷۰۹۰

انتظار بهبود تحرک‌های نماد‌های بنیادی و صادرات محور


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد قفل شدن معاملات تقریبا تمامی نماد‌های بازار سرمایه در صف‌های فروش سنگین بودیم. ارزش معاملات در حد بسیار پایینی بود و حتی از روز گذشته نیز کمتر بود. بدون در نظر گرفتن معاملات اوراق بدهی، ارزش معاملات خرد در کل بازار بورس و فرابورس به کمتر از ۴.۰۰۰ میلیارد تومان رسید که در حدود ۹۰ درصد کاهش را نسبت به روز‌های اوج بازار نشان می‌دهد.

شاخص کل با افت ۳۷ هزار و ۱۸۵ واحدی به یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد رسید تا از سطح حمایتی خود در مرحله قبلی افت قیمت‌ها نیز پایین‌تر بیاید. این در حالی است که در بازار روز گذشته بسیاری از نماد‌های همچنان متوقف بودند. از جمله نماد‌های متوقف شده می‌توان به نماد‌های گروه پالایشگاهی، "صبا"، "شستا"، "خودرو"، "تاپیکو" و "پترول" اشاره کرد.

همچنین در پایان معاملات دیروز و با توجه به اطلاعیه شفاف سازی سایپا در خصوص رشد نرخ فروش محصولات شرکت، این نماد نیز به عنوان یکی از نماد‌های با صف فروش سنگین متوقف شد.

به نظر می‌رسد که هدف از توقف این نمادها، اجرای قوانین و مقررات نبود و بلکه صرفا کاهش فشار فروش بر بازار با حذف برخی نماد‌های لیدر از معاملات منفی این روز‌های بازار است.

شاخص کل هم وزن نیز به روند کاهشی خود ادامه داد و با بیش از ۱ درصد کاهش دیگر به ۴۳۲ هزار و ۲۵۱ واحد تنزل یافت.

اخبار بازار سرمایه
شاید مهم‌ترین خبر شب گذشته را بتوان اعلام سخنگوی دولت در تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به امر بازارگردانی در بازار سرمایه از طریق صندوق تثبیت بازار عنوان نمود. ربیعی عنوان نمود که از اول هفته آینده سپرده‌گذاری ۱ درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی صورت خواهد گرفت. بحث‌ها در خصوص میزان منابع مالی کمک شده از سوی این صندوق با توجه به مانده ارزی آن و همچنین نحوه حمایت‌های قابل انجام توسط مدیران صندوق تثبیت بازار از دیشب در فضای رسانه‌ای اقتصادی کشور آغاز شده و به نظر می‌رسد که دقت و اجرای صحیح بازارگردانی توسط این صندوق می‌تواند منجر به منطقی‌تر شدن روند معاملات در بازار سرمایه شود.

همچنین مقرر شده که در یک شنبه هفته آتی جلسه‌ای توسط ایمیدرو با هدف بررسی نحوه حمایت شرکت‌های بزرگ صنعتی از سهام زیرمجموعه‌ها و احتمال تشکیل صندوق بازارگردانی مرتبط با آن‌ها صورت بگیرد.

در خبری دیگر از بازار، دو شرکت تامین سرمایه ملت و سرمایه گذاری غدیر در هفته آتی به عنوان اولین شرکت‌های بازار سرمایه، نسبت به انتشار مرحله جدید اوراق تبعی فروش به منظور ارائه پیشنهاد بیمه سهام دو شرکت مذکور به سهامداران، اقدام خواهند کرد.

در واقع، سهامداران با پرداخت بخشی از منابع مالی خود در سمت خرید اوراق تبعی، نسبت به کسب بازدهی حداقلی مشخص شده در شرایط این اوراق و قیمت قابل بازخرید توسط سهامداران عمده مطمئن خواهند بود و بخشی از فشار فروش فعلی در بازار سرمایه با این اقدامات می‌تواند تخفیف یابد.

در خبری دیگر از بازار، امروز شاهد عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت توسعه عمران امید خواهیم بود. این شرکت که در حوزه ساخت واحد‌های تجاری و مسکونی و عملیات‌های پیمانکاری مرتبط فعالیت دارد، از جمله شرکت‌های زیرمجموعه تدبیر و ستاد اجرایی فرمان امام محسوب می‌شود. قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت در بازه ۱.۶۶۰ تا ۱.۷۵۰ ریال محاسبه شده و سهمیه هر کد معاملاتی نیز ۱.۲۰۰ سهم است.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به انتشار برخی اخبار مثبت در خصوص تزریق بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و همچنین انتشار اوراق تبعی از سوی برخی سهامداران عمده، انتظار بهبود تحرک‌های سمت تقاضا در شرکت‌های بنیادی و صادرات محور خواهیم بود. با این حال، انتظار برای جمع شدن کامل صف‌های فروش را می‌بایست به هفته آتی واگذار نمود. در هفته آینده نحوه بازگشایی نماد‌های متوقف فعلی از جمله نماد‌های پالایشگاهی و خودرویی و همچنین نماد شستا، مسیر و جهت کلی بازار را در میان مدت مشخص خواهد ساخت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
آیا چاره‌ای برای آب‌رفتن سرمایه‌گذاری‌ها اندیشیده شده است!

"پترول" نیازمند معکوس‌سازی روند سرمایه‌گذاری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
معنی دار شاخص سازها را میبندن که فقط شاخص زیاد افت نکنه درصورتیکه اکثر قریب به90درصد سهام از30درصدتا70درصد افت قیمت داشتن ..این خودش نگرانی وبی اعتمادی سهامداران را بیشتر کرده است کاش اجازه میدادن شاخص هم مثل سهام افت میکرد در این صورت بازار سریع برگشت میخورد شاخص22درصد افت کرده سهام کلا سقوط کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
از شنبه انشالله صف خرید از من گفتن دوستان نفروشید حراج نزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
از شنبه انشالله صف خرید از من گفتن دوستان نفروشید حراج نزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
از شنبه انشالله صف خرید از من گفتن دوستان نفروشید حراج نزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
از شنبه انشالله صف خرید از من گفتن دوستان نفروشید حراج نزنید
طاهری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
بادرود.لطف کنیدودقیقابفرماییداین یک درصدرادراختیارچه افرادیاسازمانی قرارمی دهند.آیادست همانهایی که سهام رابالابردندوسودگرفتندوبعدپایین آوردندودوباره سودگرفتندوالان مفت شده وقدرت خریدحقیقی نداردواین پول رابه حقوقی می رسانندتاباقیمت پایین دوباره بخرندوچنددرصدمثبت بدهندودوباره له ملت بفروشندراست می گوییداین پول توسط کارگزاریهابه صورت وام دراختیارمردم قراردهندتالااقل قدرت خریدپیداکنندوسهام خودرامتعادل کنندنه اینکه دوباره بااشتباه اشتباه رابخواهیم درست کنیم.وبعدمنت هم سرملت بگذاریم.باسپاس