بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
برای بازار امروز نیز افت شاخص کل و کاهش مجدد قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. با این حال، کاهش فشار فروش و افت کمتر قیمت‌ها در شرکت‌های بنیادی و سودآور نسبت به روز‌های گذشته نیز پیش بینی می‌شود.
کد خبر : ۲۳۰۳۳۳

کاهش فشار فروش و افت کمتر قیمت‌ها در نمادهای بنیادی

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد ادامه روند خسته‌کننده و بدون توقف کاهشی بازار بودیم. شاخص کل در آستانه سقوط به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. این نماگر در روز گذشته به یک میلیون و ۳۰۲ هزار واحد رسید و با احتساب افت ۳۴ هزار و ۵۵۸ واحدی دیروز کل افت شاخص کل از سقف آن که در ۲۱ مرداد ماه بود بیش از ۳۸ درصد افت داشته و این در حالی است که در صورت باز بودن نماد‌های اثرگذاری همچون "شستا"، "فارس" و "ومعادن" افت شاخص کل بیشتر بود و در صورت اعمال افت مشابه بازار به این نماد‌ها در حال حاضر شاخص کل در محدود یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد بود که بیش از ۴۰ درصد کاهش را در کمتر از ۳ ماه نشان می‌دهد.

به این ترتیب شاهد یکی از تاریخی‌ترین افت‌های بازار سرمایه در مدت زمان کوتاهی بودیم و شاید دلیل اصلی این موضوع افزایش قیمت‌های پیاپی در فصل بهار و نیمه اول تابستان بود که بسیاری از سهام را با قیمت‌های حبابی و غیرواقعی مواجه ساخته بود و متولیان بازار به جای کنترل این روند خطرناک افزایشی حرف از شاخص ۳ میلیونی، ۴ میلیونی و ۱۰ میلیونی می‌زدند.

شاخص کل هم وزن نیز با توجه به عدم معاملات در بسیاری از نماد‌ها در حد حجم مبنا صرفا با کاهش ۱.۱ درصدی همراه بود و به ۳۸۰ هزار و ۱۵۲ واحد رسید.


سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از گروه خودرو، یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا احتمالا منتفی می‌شود، گفت: طبق تصمیم دولت، بخشی از خودرو‌ها توسط هیأت مدیره خودروسازان قیمت گذاری خواهد شد. بر این اساس، دولت تصمیم گرفته طرح جدیدی برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها اجرا کند که براساس آن، ۵۰ درصد تولیدات شرکت‌های خودروساز توسط هیأت مدیره این شرکت‌ها قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت ۵۰ درصد بقیه نیز توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد که احتمالاً برای عرضه این خودرو‌ها روش قرعه‌کشی اجرایی می‌شود.

به نظر می‌رسد که این تصمیم به دلیل ضعف نظارت بر سمت تقاضا در بورس کالا و سابقه بد آن در مدیریت عرضه و تقاضا بر می‌گردد. در حالی که بورس کالا و همچنین سامانه بهین یاب قادر به رصد و کنترل دلالان حوزه فولاد که تعداد بسیار کمی هستند نیست و یا شاید مایل به انجام آن نیست، چه انتظاری میرود که توانایی کنترل دلال بازی و قیمت سازی حبابی در خصوص خودرو توسط این نهاد صورت بگیرد. به یاد داریم که در بازار بسیار کوچک آتی سکه چه سیگنال‌هایی به بازار نقد آن که بسیار بزرگ‌تر و پر معامله‌تر بود ارائه می‌شد و حباب قیمتی سکه در زمان معاملات آتی سکه به اوج خود رسیده بود و چند کد مرتبط با چند بانک قیمت سکه را در کل کشور و صرفا با چند میلیارد تومان معامله جابجا می‌کردند.

در خبری از گروه لبنیات، دبیر انجمن صنایع لبنی ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهور و وزرای مربوطه خواستار اصلاح یا به نوعی افزایش قیمت لبنیات شد. صنایع فرآورده‌های لبنی طی نامه‌ای که به مسئولین کشور نوشته اند تاکید کرده اند که با ادامه شرایط کنونی دیگر قادر به تولید محصولات ضروری سبد خانوار نیستند و بنگاه‌های آن‌ها با خطر تعطیلی رو به رو است. البته خطر تعطیلی صرفا نوعی تهدید لفظی و بهانه‌جویی غیرمنطقی در خصوص افزایش قیمت‌ها بوده و صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌های این حوزه در سامانه کدال توسط مسئولین مربوطه و تمامی مردم قابل مشاهده است.

آنچه که صاحبان کارخانه‌های لبنیاتی بزرگ (و نه شرکت‌های کوچک‌تر که ممکن است در حال حاضر با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کنند) را نگران کرده، صرفا کاهش جزئی حاشیه سود این شرکت‌ها بوده و بسیار بعید است این کارخانه‌ها با مشکل تعطیلی مواجه باشند.

به هر حال در سالی که دولت از اجرای وظایف ذاتی خود به هر بهانه‌ای شانه خالی می‌کند، صاحبان صنایع نیز فرصت را غنیمت می‌شمارند تا حداکثر افزایش قیمت و تحمیل فشار افزایش هزینه‌ها را به دوش خانوار‌ها بیندازند و نه تنها افزایش قیمت‌ها را اعمال خواهند کرد، چه بسا همچنان در بحث کم فروشی نیز تخصص و توانایی‌های خود را بیش از گذشته در معرض دید قرار خواهند داد.

در خبری از بازار مسکن، براساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد‌های مسکونی شهر تهران در مهرماه به ترتیب با ۱۰ و ۱۱۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب بازار مسکن یکی از پربازده‌ترین بازار‌ها در ماه گذشته بوده و این در حالی است که خانوار‌های بیشتری مجبور به تغییر محل سکونت خود به دلیل سهم سرسام‌آور هزینه‌های مسکن در بخش هزینه‌های خانوار شده اند.

تمامی وعده‌های دولت در شناسایی واحد‌های مسکونی خالی، ساخت مسکن امید و ... نیز صرفا تلاش برای خریدن زمان تا پایان دوره فعلی بوده و سفته بازان و صاحبان سرمایه به طور قطع ممنون و سپاسگزار دولت تدبیر و امید خواهند بود که این گونه فضا را بر جولان این اشخاص فراهم کرده است. در مهر ماه تعداد معاملات انجام شده در تهران در حدود ۸.۷ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۲.۳ و ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحد‌های مسکونی شهر تهران به ترتیب با ۱۰ و ۱۱۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه سال گذشته به ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.

به نظر می‌رسد که علیرغم تخلیه حباب قیمتی در بسیاری از نماد‌های بازار سرمایه، سایر بازار‌ها همچنان با حباب قیمتی سنگین روبرو هستند و انتظار افت قیمت سنگین در بازار مسکن، خودرو، سکه و دلار در صورت تحولات مثبت سیاسی و اقتصادی وجود خواهد داشت.

 

بازار امروز
به نظر می‌رسد که همچنان سمت عرضه قدرت بیشتری را نسبت به سمت تقاضا داشته باشد و این موضوع در خصوص نماد‌های با نقدشوندگی بالا نیز مشاهده می‌شود و دلیل آن نیز تمایل به خروج سرمایه‌ها و همچنین ابطال واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌ها بوده که مجبور به نقد کردن بخشی از پرتفوی خود هستند و این منجر به تشدید عرضه‌ها در نماد‌های بنیادی و با نقد شوندگی بهتر می‌شود.

علیرغم افت سنگین قیمت‌ها و ارزشمند شدن برخی نماد‌ها به خصوص در گروه‌های بنیادی محور فلزات اساسی و پتروشیمی و برخی سرمایه‌گذاری‌ها، برخی خریداران تا زمان تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نسبت به خرید محتاط خواهند بود و از سوی دیگر، برخی اشخاص نیز صرفا قصد نقد کردن پرتفوی خود را در هر قیمتی دارند و با کوچک‌ترین عرضه در یک سهم بزرگ شاهد رنج‌های منفی در کل بازار هستیم تا شاهد جو هراس و فروش غیرمنطقی دربخشی از بازار باشیم.

برای بازار امروز نیز افت شاخص کل و کاهش مجدد قیمت‌ها را پیش بینی می‌کنیم. با این حال، کاهش فشار فروش و افت کمتر قیمت‌ها در شرکت‌های بنیادی و سودآور نسبت به روز‌های گذشته نیز پیش بینی می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس شیبانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
له میکنیم بورستونو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
یه لوح تقدیر بدید دست قالیباف اصل و صحرایی بفرستیدشون وردست دژپسند تو دفتر خودش مشغول بشوند، خسته شدند طفلیها.
اقدس خانم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
زندگیمون نابود شد.. تمام دارایی مون بر باد رفت.. خدا لعنتت کنه روحانی...بی غیرت....تا نابوری کامل دیگه چیزی نمونده... درب بورس را گل بگیرید مردم لااقل کمتر استرس داشته باشن....(اقدس خانم)
طاهری س مور
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
بادرود.خودکرده راتدبیرنیست این کاری بودکه میئولین بورس باهماهنگی حقوقی وبارانتخواری وخالی کردن جیب ملت کرده اندپس چراشکایت اگرقانون بودبایستی شمارابه داربکشندنه اینطورکه حتی مواخذه ای کوچک هم نمی شودتمام قوانین من درآوردی وخلق الساعه فقط گیردادن ملت دربورس وگرگهارابه جانسان انداختن بودبخصوص این آخرین قانون که خریددریک روز وفروش درروزدیگرآمدیدکارحقوقی راراحت کردیدوآنهاهم دیگرب عکس عمل کردندواول صبح قیمت رابالامی بردندومی فروختندوبعدقیمت راپایین می آوردندومی خریدندبرای فردایش به همین منوال هم قیمتهاراپایین آوردندوهم سودبردندوحال که قیمت رابه کف زمستان گذشته رساندن سهام راجمع کرده وحالابه بورس دستورداده برگردیم به روال عادی تاقیمتهارادوباره بالابرده وبه ملت بفروشند.انسانیتم آرزوست.باسپاس
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
وزیر اقتصاد نادان واحمق کله مهرزده که مردم رو گمراه کرده وبه بورس دعوت کرده باید بازداشت ومحاکمه بشه.