بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
به نظر می‌رسد بازار، ساعات ابتدایی خود را با تقاضای‌های به ویژه حمایتی و تا حدودی هیجانی در نماد‌های بزرگ آغاز نماید.
کد خبر : ۲۳۰۴۴۰

تقاضاهای حمایتی در نمادهای شاخص ساز

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، بی شک یکی از پر ریسک‌ترین مقاطع زمانی خرید سهام در سال‌های اخیر را می‌توان ۳ روز منتهی به انتخابات امریکا دانست چرا که به گواه اظهارات بسیاری از کارشناسان مالی و اقتصادی برد احتمالی بایدن در انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، چه از نظر روانی و چه از نظر آزاد شدن احتمالی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر، منجر به کاهش قیمت ارز، نرخ‌ها در بازار خودرو، ملک و البته سهام خواهد شد.

به گمان بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران بازار‌های بین المللی، شاید بهترین استراتژی معملاتی در شرایطی اینچنینی و با میزان بالای ریسک معاملاتی، عدم اتخاذ موقعیت خرید و یا فروش (فروش استقراضی در بازار‌های بین المللی) باشد و اینکه آیا سرمایه گذاران در روز جاری چنین ریسکی را متحمل می‌شوند یا خیر سوالی است در ساعات آتی پاسخ آن را خواهید دید.

به نظر بسیاری از کارشناسان خبره بازار سرمایه، با توجه به انتخابات آمریکا در هفته جاری و نتایج نظر سنجی ها، سرمایه گذاران و سهامداران نمی‌توانند چندان دلخوش به ادامه روند رشد نرخ‌های فروش شرکت‌های داخلی و صادرات محور باشند و بنابراین بسیاری از این کارشناسان عدم ورود جدی به بازار بورس را در چنین شرایط پر ریسکی به صلاح نمی‌دانند.

در حالی نوسانات مثبت و حمایت از برخی نماد‌ها در ساعات انتهایی بازار روز چهارشنبه موجبات امیدواری و حتی تبلغات گسترده‌ای را از احتمال تغییر روند نزولی بازار در روز جاری را در کانال‌های تلگرامی فراهم آورد، اما عرضه‌های سنگین و عدم توجه به صف فروش‌های سنگین در بسیاری از نماد‌های کوچک در بازار سرمایه حاکی از نوعی خرید‌های حمایتی در چند نماد خاص نظیر خودرو، فولاد و ...، بود.

ورود شاخص به کانال ۱.۲۰۰.۰۰۰ واحدی آن هم در شرایطی که بسیاری معتقد بودند شاخص حتی ۱.۶۰۰.۰۰۰ را هم لمس نخواهد کرد، نشان از خروج بسیاری از سرمایه گذاران حقیقی از بازار سرمایه است؛ خواه این موضوع به مذاق کارشناسان خوش آید و خواه نیاید.

اخبار اقتصاد بین الملل:
بی شک مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته را می‌توان به تشدید شیوع کرونا و وضع محدودیت‌های سخت‌تر در کشور‌های اروپایی نسبت داد که این موضوع دلیل اصلی ریزش بازار‌های جهانی و قیمت کالا‌های اساسی به ویژه نفت بود.

قیمت نفت با تشدید شیوع ویروس کرونا در اروپا و آمریکا و وضع محدودیت‌های جدید، به پایین‌ترین قیمیت در ماه گذشته رسید. به این ترتیب ثبت ارزش ۳۵ دلاری به ازای هر بشکه نفت سبک آمریکا اگر چه بسیار تاثیرپذیر از اخبار ناخوشایند کرونایی در اروپا بود، اما عامل دیگری که فشار‌های کاهشی در بازار نفت را تشدید کرد، رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته به دلیل افزایش تولید این کشور بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر، با افزایش تولید به بالاترین حد از ژوییه، ۴.۳ میلیون بشکه رشد کرده و به ۴۹۲.۴ میلیون بشکه رسیده که این رشد بسیار بالاتر از رشد ۱.۲ میلیون بشکه بود که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند.

افت قیمت‌های نفت منعکس کننده وضعیت مشابه در سایر بازار‌های پرریسک بود و شاخص‌های سهام آمریکا همگی شاهد نزول‌های سنگین بودند.

آمریکا، روسیه، فرانسه و کشور‌های دیگر طی روز‌های اخیر رکورد بالای ابتلای روزانه به کووید ۱۹ را ثبت کرده اند و دولت‌های اروپایی محدودیت‌های جدیدی را برای مهار موج جدید شیوع پاندمی وضع کرده اند.

به گفته معامله گران، قیمت‌های نفت از ضعیف شدن چشم انداز توافق سریع سیاستمداران آمریکایی در خصوص بسته کمک مالی جدید هم ضربه خوردند. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که توافق بسته کمک مالی کرونا احتمالا پس از انتخابات سوم نوامبر صورت خواهد گرفت.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما از اخبار منتشره از اقتصاد داخلی کشور همچون هفته‌های اخیر می‌توان به اظهار نظر‌های بی پایان اینستاگرامی همتی مرتبط دانست.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در پستی ضمن تشریح مقررات جدید تسهیل روند برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی، گفت: در بسته جدید در کنار توسعه روش واردات درمقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، بر تقویت سامانه نیما به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزی تأکید شده است.

عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی درباره مقررات جدید تسهیل روند برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی و کنترل نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی، نوشت: بر مبنای تقاضای فعالان اقتصادی بخش خصوصی و برای تسهیل برگشت هرچه بهتر ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد و به طور ویژه، تامین مواد اولیه و نیاز‌های وارداتی واحد‌های تولیدی کشور، مقررات مورد نظر در این خصوص به تأیید ستاد اقتصادی دولت رسید که جزئیات آن هفته آینده اعلام می‌شود.

وی افزود: همانگونه که قبلا اعلام و پیش بینی می‌شد، عرضه ارز در سامانه نیما به سرعت افزایش یافته و روند معاملات حواله‌های ارزی رشد خوب و قابل توجهی پیدا کرده است. در بسته جدید در کنار توسعه روش واردات درمقابل صادرات و واردات در مقابل ارز اشخاص، بر تقویت سامانه نیما به عنوان محور مبادلات مربوط به حواله ارزی تأکید شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی علیرغم فشار‌های وارده به بانک مرکزی به خاطر شرایط خاص کشور و نیز نیاز‌های مرتبط با کرونا، تا حد ممکن مدیریت و کنترل شده است. در پایان هفته سوم مهرماه ۹۹ رشد پایه پولی و نقدینگی، نسبت به پایان سال گذشته، به ترتیب ۹.۵ و ۱۸ درصد ثبت شده که رقم‌های نهایی آن در پایان مهرماه، توسط بانک اطلاع رسانی خواهد شد.

همتی در پایان تاکید کرد: همانگونه که قبلا گفتم، با هدف کاهش ضریب فزاینده و کنترل بیشتر نقدینگی، نرخ سپرده قانونی از اول مهرماه به وضعیت ابتدای سال ۹۹ برگردانده شد و اقدامات لازم احتیاطی برای ایجاد محدودیت در رشد ترازنامه بانک‌ها در دستور کار قرار دارد که در تعدیل روند نرخ رشد نقدینگی در نیمه دوم سال مؤثر خواهند بود.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، بی شک یکی از پر ریسک‌ترین مقاطع زمانی خرید سهام در سال‌های اخیر را می‌توان سه روز معاملاتی منتهی به انتخابات امریکا دانست چرا که به گواه اظهارات بسیاری از کارشناسان مالی و اقتصادی برد احتمالی بایدن در انتخابات آمریکا و بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، چه از نظر روانی و چه از نظر آزاد شدن احتمالی پول‌های بلوکه شده ایران در کشور‌های دیگر، منجر به کاهش قیمت ارز، نرخ‌ها در بازار خودرو، ملک و البته سهام خواهد شد.

در خصوص بازار سهام و با توجه به شرایط انتهای بازار روز چهارشنبه به نظر می‌رسد علیرغم احتمال بالای خرید‌های هیجانی در ساعات و دقایق اولیه بازار، همچنان بسیاری از سهامداران از فرصت‌های فروش بدست آمده نهایت استفاده را خواهند برد تا شاید بتوانند از شر برخی سهام کوچک و کم معامله نجات پیدا کنند.

به نظر می‌رسد بازار، ساعات ابتدایی خود را با تقاضای‌های به ویژه حمایتی و تا حدودی هیجانی در نماد‌های بزرگ آغاز کند، اما رفته رفته به حجم عرضه در نماد‌های بزرگ و مورد توجه دوستان شاخص ساز افزوده شود.

از طرفی به نظر نمی‌رسد شاهد جمع آوری صفوف فروش سنگین در نماد‌های کوچک باشیم و شاید هر افزایشی در تقاضا برای سهام این شرکت‌ها با عرضه‌هایی سنگین مواجه شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
دولت همینجوری که دربازار ارز ضعیف هست بلعکس دربازار سرمایه قدرت دارد هیچ خبرخوبی وبدی که درجهان باشه بازار بورس نمیتواند نه مثبت ونه منفی کند همانجوری که دیدیم ازاول سال بی منطق هم بالارفت هم پاین امد درحال حاضرهم انتخابات امریکا ربطی به بورس ندارد انچیزکه برای بازاربورس اهمیت داره سیاست دولت هست ولی دولت نیازصددرصدبه بازارسرمایه دارد احتمال دارد شاخص به بهانه انتخابات امریکا تازیریک ملیون ببرد ولی ازدست نمیدهد بورس ایران عجیب شده دستوری