بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۱
دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: نحوه معاملات با نرخ پایه فولاد و سیستم بهین یاب هر دو دارای نقص هستند و یک بار برای همیشه باید این مشکل برطرف شود.
کد خبر : ۲۳۱۰۰۵

نقش موثر بورس کالا در حذف رانت، فساد و ایجاد شفافیت

به گزارش بورس نیوز، سید رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درخصوص نحوه عرضه فولاد در کشور اظهار کرد: نحوه معاملات مچینگ (معاملاتی که با عرضه در بورس انجام نمی‌شود و سپس به قیمت پایه معامله می‌شود) و سیستم بهین یاب هر دو دارای نقص هستند و یک بار برای همیشه باید این مشکل برطرف شود.

وی ادامه داد: وزارت صمت باید جلوی این اتفاقات را بگیرد و فقط با بیان مشکلات کاری پیش نمی‌رود و باید عمل کرد. باید اطلاعات سامانه بهین یاب و همچنین مچینگ یک بار برای همیشه اصلاح و این مشکلات حل شود. وزارت صمت اگر همت کند در عرض یک ماه هم سیستم بهین یاب و هم مچینگ را می‌تواند سامان دهد؛ در این مسیر دنبال مقصر گشتن دردی را دوا نمی‌کند و باید اقدام شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: تعریف مچینگ این است که فولاد را بر اساس قیمتی که در بورس کشف می‌شود به مصرف کننده واقعی برسانیم و اگر در معاملات مچینگ این اتفاق نمی‌افتد و به دست مصرف کننده واقعی نمی‌رسد، باید عرضه‌ها در بازار اصلی بورس کالا انجام شود تا نظارت بر معاملات برقرار شود.

خلیفه سلطان بیان کرد: باید این سیستم درست شود و اگر وزارتخانه متمرکز شود، یک ماهه سیستم مچینگ و بهین یاب و عرضه خاص درست می‌شود، اما موضوع این است که باید بخواهند تا اتفاق بیافتد.

وی درباره سازوکار بورس کالا به عنوان فراهم آورنده بستر معاملات خاطرنشان کرد: التهاب یکی دو سال اخیر بازار فولاد باعث شده تا برخی افراد به بهانه‌های مختلف، بورس کالا را زیر سوال ببرند و به این بورس هجمه وارد کنند؛ این افراد باید اوضاع بازار فولاد قبل از تاسیس بورس کالا را به یاد بیاورند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران توضیح داد: در آن زمان رانت‌های عظیمی در روند معاملات صنایع مختلف از جمله فولاد وجود داشت و عده‌ای کالا‌ها را در انبار‌های خود احتکار کرده و با گران‌فروشی ثروت‌اندوزی می‌کردند. در آن شرایط با صنایعی مواجه بودیم که سود نداشته و روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شدند، این در حالی است که وقتی ساختار بورس کالا ایجاد شد، رقابت نسبی به وجود آمد و بخش اعظم سود که پیش از این به جیب عده معدودی سرازیر می‌شد، در خود صنعت حفظ شد. بعد از آن بود که صنایع توانستند رشد کنند و به سودآوری مطلوبی دست یابند.

خلیفه سلطان گفت: بورس کالا ساختار قابل دفاعی دارد و موضوع‌هایی که برخی افراد ادعا می‌کنند به مسائل خارج از بورس و برخی دخالت‌ها برمی‌گردد. با همه این تفاسیر، نقش بورس کالا در حذف رانت، فساد و ایجاد شفافیت بسیار موثر بوده و انتظاراتی که از بورس کالا وجود دارد، در حد قابل قبول و بالای ۸۰ درصد محقق شده و باید اذعان داشت که ساختار توسعه‌ای بورس کالا به حفظ منافع تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین‌دست کمک ویژه‌ای می‌کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر