بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۱
به نظر می‌رسد که به تدریج سمت خرید و تقاضا نیز در بازار حضور خواهد داشت و با توجه به توقف مقطعی کاهش قیمت دلار در بازار، احتمال حضور بیشتر خریداران و متعادل شدن معاملات برخی نماد‌های ارزنده و سودساز در جریان معاملات امروز و فردای بازار سرمایه وجود داشته باشد.
کد خبر : ۲۳۰۹۳۳

احتمال حضور بیشتر خریداران و متعادل شدن معاملات

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند کاهشی بازار سرمایه بودیم. علاوه بر کاهش قیمت‌ها ریسک سنگین ناشی از عدم نقدشوندگی بازار نیز به سایر ریسک‌های بازار افزوده شده است.

ارزش کل معاملات خرد بازار به ۲.۳۵۰ میلیارد تومان رسید که فقط نماد "دارایکم" بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد. به این ترتیب کل ارزش معاملات خرد به کمترین حد خود از ابتدای سال ۱۳۹۹ رسید تا شاهد یک رکورد منفی دیگر در سال جاری باشیم.

شاخص کل نیز با بیش از ۲۲ هزار و ۳۶۳ واحد کاهش دیگر به یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد رسید تا به این ترتیب به کمترین حد خود از ۲۷ خرداد ماه امسال برسد.

شاخص کل هم وزن نیز ۰.۷۳ درصد افت را ثبت کرد و به ۳۶۸ هزار و ۸۷۴ واحد رسید. بیشترین اثر منفی بر شاخص کل را نماد‌های "فملی"، "کگل"، "فولاد" و "خودرو" داشتند. سنگین‌ترین صف‌های فروش نیز مربوط به "خودرو"، "وبصادر"، "فولاد"، "فملی"، "وشهر" و "خساپا" بود.

در جریان معاملات روزگذشته شاهد تغییر روند برخی گروه‌های بازار و برخی تک نماد‌ها بودیم. از این جمله می‌توان به گروه دارویی اشاره کرد. پس از اعلام برخی شایعات در خصوص رشد نرخ ارز برخی محصولات دارویی، شاهد روند مثبت گروه دارویی بودیم و در حالی که اکثر قیمت‌های پایانی سهام این گروه منفی بود، اکثر نماد‌های این گروه به صف خرید رسیدند.

با این حال پس از بازار، مقامات مسئول با تکذیب خبر تغییر نرخ ارز مرجع گروه دارویی، از ادامه تخصیص ارز ۴.۲۰۰ تومانی به این فراورده‌های استراتژیک خبر دادند.

برخی از نماد‌های گروه ساختمانی، سرمایه گذاری و برخی تک نماد‌ها نیز روند مثبت به خود گرفتند تا به این ترتیب نتوانیم بیان کنیم که کلیت بازار منفی بوده است.

سیاست و اقتصاد کلان

در بازار ارز روند کاهشی قیمت‌ها با سرعت کمتری ادامه یافت و قیمت ارز در بازار آزاد به ۲۲.۰۰۰ تومان نیز رسید. با این حال، پس از ثبت نرخ ۲۲.۸۵۰ تومانی صرافی ملی در سمت فروش و عدم ثبت قیمت برای خرید دلار، شاهد رشد قیمت فروش این صرافی تا عصر دیروز به ۲۳.۵۰۰ تومان بودیم. با این حال، همچنان این صرافی نرخی را برای خرید دلار ثبت نکرده بود.

به نظر می‌رسد که پس از افت بیش از ۱۰.۰۰۰ تومانی و معادل ۳۰ درصدی نرخ دلار در بازار آزاد، شاهد برخی اصلاحات موقت افزایشی در این بازار باشیم و به هر حال انتظار نیز بر این است که کاهش قیمت‌ها در بازار ارز به صورت تدریجی و پله‌ای صورت بگیرد.

در جریان عرضه کالا‌ها در بورس کالا، همچنان نرخ ارز ۲۷.۰۰۰ تومانی مبنای قیمت گذاری محصولات فلزی و ارز ۲۵.۸۰۰ تومانی برای محصولات پتروشیمی بودیم. به طور طبیعی، این عرضه‌ها با حداقل استقبال متقاضیان همراه شد به طوری که برای عرضه ۴.۰۰۰ تنی کاتد مس صرفا ۲۰ تن تقاضا ثبت شد و چنین روندی را در محصولات آلومینیومی و پتروشیمی شاهد بودیم. تنها در گروه فراورده‌های نفتی و لوبکات و وکیوم باتوم شاهد معاملات معمول بازار بودیم. دلیل این امر نیز اعطای سخاوتمندانه دولت در خصوص مجوز افزایش تا ۴۰ درصدی نرخ روغن موتور بود که منجر به توجیه دار بودن خرید مواد اولیه این شرکت‌ها (لوبکات و وکیوم باتوم) در قیمت‌های محاسبه شده با ارز بیش از ۲۵.۰۰۰ تومان شد.

در خبری از گروه بانکی، شاهد برخی تقاضا‌های از سوی برخی فعالین و رسانه‌های مرتبط با بازار سرمایه در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و از سوی دیگر، برخی‌ها خواهان افزایش آن هستند؛ این در حالی است که بسیاری بر این اعتقادند که نرخ فعلی ۱۵درصدی سپرده‌های بانکی نه تنها ارزشی را به سپرده‌گذار پرداخت نمی‌کند بلکه با توجه به نرخ تورم بیش از ۳۰ درصدی، شاهد زیان سپرده گذاران نیز هستیم و البته نظر عکس آن نیز صدق می‌کند که از سوی دیگر اهالی مرتبط با این حوزه مطرح شده است.

با این حال، برخی برای این باورند که صرفا با توجه به کاهش نرخ تورم انتظاری و عدم ارائه بازدهی سایر بازارها، بانک مرکزی نسبت به افزایش نرخ سود بانکی احتیاط به خرج داده و اصرار برخی فعالین بازار سرمایه نسبت به ضرورت کاهش نرخ سود بانکی نه تنها هیچ نشانی از تحلیل صحیح اوضاع ندارد، بلکه نشان دهنده نگاه جزیره‌ای این گروه در خصوص کسب منفعت از به هم ریختن فضای اقتصادی کشور و افزایش زیان سپرده‌گذاران و خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و رشد مجدد نرخ تورم را دارد اما از سوی دیگر، خروج سرمایه از بانک‌ها شاید نقدینگی را راهی دیگر بازارهایی همچون دلار، مسکن، خودرو و دیگر بازارهای موازی کرده و این کاهش سود بانکی، منفعتی را عاید بازارسرمایه نکند.

اما هم چنان گروهی دیگر نیز، اصرار بر کاهش نرخ سود بانکی و کنترل سرمایه های خارج شده از بانک ها دارند و اذعان دارند که نقدینگی به بازار سرمایه هدایت شده و از راهی شدن آن به سایر بازارها جلوگیری شود.

بازار امروز
با توجه به اینکه در جریان معاملات روز گذشته معاملات بسیاری از نماد‌ها در سطح حداقلی خود بود و شاهد عدم کاهش قیمت بسیاری از نماد‌ها بودیم، همچنان شاهد تشکیل صف فروش در اکثر نماد‌های بزرگ بازار باشیم.

با این حال اینگونه به نظر می‌رسد که به تدریج سمت خرید و تقاضا نیز در بازار حضور خواهد داشت و با توجه به توقف مقطعی کاهش قیمت دلار در بازار، احتمال حضور بیشتر خریداران و متعادل شدن معاملات برخی نماد‌های ارزنده و سودساز در جریان معاملات امروز و فردای بازار سرمایه وجود داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
مگه قالیباف اصل و صحرایی ناگهان باکفایت شدند که انتظار بهبود دارید ؟ یا ناگهان از فرط غیرت استعفا فرمودند ؟
اقدس خانم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
بزرگترین دزدی قرن....غارت سرمایه های مردم توسط دولت ... در بورس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
.................
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
اگه یه عده از خدا بیخبر بزارن
بازار داشت یه نمه سبز میشد ولی باز ....انگار فصل خزونش تمامی نداره
نمیدونم چه ضرورتی داشت امروز خیلی از نمادهای بسته بازگشایی بشه آقایان صحرایی و هامونی
شماها بدرد بورس نمی خورید لطفا هر چه زودتر استئفا دهید
ناله
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
..................................، پیشگایش را چرا برنمیدارند ، چرا حقوقی ها را به خرید یا فروش یکبار در روز محدود نمیکنند؟ چرا بازه نوسانات را به +5 و -5 نمی کنند ،؟ پس کی دزدی کند پس کی جیب خود آقازاده ها رو پر کند ، لعنت بر .......................که سرمایه مان را دزدیدند ،
ارسلان
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۸
با سلام درصد نوسان الان 5+ و5_ میباشد احتمالا درصد مثبت بیشتر ومنفی کمتر مد نظرتان است . اگر از حقوقیها daily trading بر می داشتند شاید وضعیت تغییر کند حتی شده به صورت آ زمایشی وموقت !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
هیچ چیزی عوض نشده باید درپیش گشایش امکان حذف واضح از بین برود و هرکسی برای خرید یا فروش گذاشت تا زمان معامعله متوجه تعمیرات نباشد این هم عدالت است وهم رانت از بین میرود و عرضه ترس برداشته میشود اینگونه که در پنج دقیقه اخر امکان حذف گرفته شود اغفال سهامداران است