بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر می‌رسد که شاخص کل در عبور از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی برخی نوسانات را تجربه کند،
کد خبر : ۲۳۲۰۰۶

سلام مجدد بازار به پله یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی


به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد در پیش گرفتن مجدد روند صعودی در کلیت بازار بودیم. علی‌رغم افزایش شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن، اما برخی گروه‌های اصلی و پر معامله بازار همچون دو گروه بانکی و خودرویی روند منفی داشتند. این موضوع نشان‌دهنده این مطلب است که بازار سرمایه از روز‌هایی که تمامی گروه‌ها هم‌زمان باهم مثبت یا منفی می‌گشتند، فاصله گرفته و این موضوع می‌تواند نکته‌ای مثبت برای بازار باشد که نشان از بهبود تحلیل و در نظر گرفتن روند خاص گروه‌ها توسط سرمایه‌گذاران است.

ارزش معاملات نیز همچنان بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است. جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص کل با بیش از ۲۳.۵۰۰ واحد افزایش که معادل ۱.۷ درصد رشد بوده به مرز کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسیده و شاخص کل هم‌وزن نیز رشد ۱.۶۲ درصدی را تجربه کرد و به رقم ۴۰۱ هزار و ۵۳۰ واحد رسید تا بار دیگر این نماگر مهم بازار به بیش از ۴۰۰ هزار واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با بیان اینکه صندوق پالایش یکم در حال حاضر از زیان بیرون آمده، گفت: پیشنهادی برای این صندوق از سوی سازمان بورس به دولت ارائه‌شده است.

افزایش قیمت روز‌های اخیر نماد‌های گروه پالایشگاهی درنهایت منجر به موافقت سازمان بورس با بازگشایی نماد پالایش یکم شده است.

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، بر اساس آمار اعلام‌شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، کارنامه تجاری کشور در ماه آبان، تراز تجاری مثبت ۱۱۸ میلیون دلاری را نشان می‌دهد.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در آبان ماه ۶ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار بوده که سهم صادرات در این ماه، سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و واردات نیز سه میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بوده که با سبقت گرفتن صادرات از واردات، تراز تجاری ماه آبان مثبت ۱۱۸ میلیون دلار شده است.

وی افزود: در آبان ماه صادرات کشور ازلحاظ وزنی ده میلیون و ۲۴۸ هزار تن و واردات دو میلیون و ۵۴۹ هزارتن بوده که وزن صادراتی کشور در این ماه چهار برابر واردات است. نکته قابل‌تأمل و درواقع تأسف در خصوص صادرات کشورمان این است که قیمت متوسط هر کیلو اقلام صادراتی کشورمان ۳۰ سنت بوده است که نشان از خام فروشی سنگین در سبد صادراتی ایران است.


در بازار آزاد ارز و طلا شاهد ادامه روند کاهشی قیمت ارز بودیم. قیمت دلار با کاهش تقریباً ۱۰۰ تومانی نسبت به پنج‌شنبه به ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. قیمت سکه طلا نیز با توجه به کاهش قیمت جهانی طلا به کمتر از ۱.۸۰۰ دلار به ازای هر اونس و همچنین به دلیل افت قیمت دلار به کانال ۱۰ میلیون تومانی سقوط کرد و بهای آن در معاملات دیروز به ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

بازار امروز
برای بازار امروز ادامه تدریجی روند مثبت قیمت‌ها را در اکثر گروه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم.

به نظر می‌رسد که شاخص کل در عبور از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی برخی نوسانات را تجربه کند، اما بااین‌حال انتظار می‌رود که این نماگر مؤثر بازار سرمایه در معاملات امروز یا نهایتاً فردا بتواند وارد کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شود.

در گروه خودرویی با توجه به رشد محسوس قیمت‌ها در دو هفته اخیر علی‌رغم منفی‌های دیروز به نظر می‌رسد که همچنان سمت عرضه پرقدرت‌تر باشد. در گروه بانکی نیز روند مشابهی انتظار می‌رود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر