بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
در گروه خودرویی و بانکی که در عبور از سطوح مقاومتی خود در دو روز کاری گذشته ناموفق بوده‌اند، به نظر می‌رسد که همچنان عرضه‌های سنگینی را شاهد باشیم.
کد خبر : ۲۳۲۱۵۷

بانکی‌ها سوار بر خودرویی به‌سوی شکست مقاومت!

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد آهسته‌تر شدن روند به رو رشد شاخص قیمت‌ها در بازار بورس بودیم. شاخص کل که در روز‌های گذشته به‌طور متوسط بیش از ۳۰ هزار واحد افزایش را تجربه کرده بود، در پایان معاملات روز گذشته با افزایش کمتر از ۸ هزار واحدی به یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۰۰ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز رشد نیم درصدی را تجربه کرد و به ۴۱۹ هزار و ۸۹۵ واحد رسید. گروه خودرویی و بانکی با کاهش قیمت مواجه بودند و گروه پتروشیمی و فلزات اساسی نیز عمدتاً با افزایش قیمت مواجه بودند.

همچنین در جریان معاملات روز گذشته شاهد بازگشایی نماد پالایش یکم بودیم. درحالی‌که قیمت ارزش خالص دارایی هر واحد این صندوق اندکی بیش از ۱۱ هزار تومان بود، شاهد معاملات آن تا قیمت ۱۲ هزار تومان نیز بودیم که نشان از هیجان‌زدگی مفرط در سمت خرید این نماد است.

جمع کل ارزش معاملات همچنان بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال است و روز گذشته نیز جمع معاملات بازار بورس و فرابورس به ۲۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

مصوبه مجلس در خصوص ارائه مهلت یک ماه به کشور‌های ۱+۴ در خصوص اجرای تعهداتی آن‌ها و ملزم کردن دولت به خروج از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی منجر به بروز برخی التهابات در بازار ارز شد و قیمت دلار به بیش از ۲۵.۵۰۰ تومان رسید.

هرچند که اجرای چنین مصوباتی نیاز به تائید شورای نگهبان دارد و از سوی دیگر سطح کلان تصمیم‌گیری‌های این‌چنینی به‌سختی مورد تائید ارکان بالاتر نظام قرار می‌گیرد، بعید به نظر می‌رسد که در آستانه حضور دولت جدید آمریکا که اعتقاد به بازگشت به برجام دارد، این‌چنین مصوبات منجر به مشکلات جدیدتری برای کشور و به‌خصوص وضعیت اقتصادی آن شود. قیمت هر سکه طلا نیز مجدداً وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شد تا دلالان و سفته‌بازان حوزه ارز خوشحال از مصوبه مجلس پس از مدت‌ها مزه رشد قیمت‌ها را بچشند.

در خبری دیگر از حوزه اقتصاد کلان، سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ امروز به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد. ارقام مندرج در لایحه بودجه به‌ویژه میزان اتکا به اوراق سلف نفتی که ازجمله اختلافات اساسی دولت و مجلس درزمینهٔ ساختار آخرین بودجه دولت روحانی است، می‌تواند موردتوجه باشد.

نرخ ارز در نظر گرفته‌شده در بودجه و همچنین میزان اتکا به درآمد‌های مالیاتی ازجمله مواردی است که موردتوجه اهالی بازار سرمایه قرار خواهد گرفت. بااین‌حال برخی خبر‌ها حاکی از این است که این لایحه در روز یک‌شنبه و توسط معاون اول رئیس‌جمهور به مجلس ارائه خواهد شد.

در بازار‌های جهانی قیمت مس همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد و با بیش از ۱.۵ درصد افزایش به مرز ۷.۷۰۰ دلار در هر تن رسید. قیمت جهانی طلا نیز مجدداً به کانال ۱.۸۰۰ دلاری رسید و با ۳۱ دلار افزایش قیمت و بیش از ۱.۷ درصد افزایش قیمت به ۱.۸۱۰ دلار رسید. قیمت نفت خام نیز افت کمتر از نیم درصدی را تجربه کرد و قیمت نفت خام برنت همچنان بیش از ۴۷ دلار است.

در بورس کالا شاهد بهبود روند معاملات محصولات فولادی بودیم. در این گروه که در معاملات بازار آزاد آن با توجه به التهابات موقت ارزی مشاهده‌شده شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم، ثبت تقاضای خوبی را در محصولات ورق گرم فولاد مبارکه شاهد بودیم. تقاضا برای محصولات شمش و تختال نیز افزایش خوبی را نسبت به هفته قبل نشان داد. امروز نیز قرار است محصولات طویل فولادی ازجمله تیرآهن و میلگرد در بورس کالا عرضه شود.


بازار امروز
در صورت ارائه لایحه بودجه در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد که بحث‌ها و کلیات بودجه و همچنین حواشی روز‌های اخیر در خصوص نحوه واکنش به ترور و شهادت دانشمند هسته‌ای کشورمان می‌تواند روند بازار را با نوساناتی مواجه کند.

همچنین در گروه خودرویی و بانکی که در عبور از سطوح مقاومتی خود در دو روز کاری گذشته ناموفق بوده‌اند، به نظر می‌رسد که همچنان عرضه‌های سنگینی را شاهد باشیم. شاید بتوان گفت در گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی با توجه به رشد قیمت‌های جهانی و رشد نرخ ارز همچنان می‌توان جو مثبتی را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نابود باد این دولت یا دشمن.
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
چند ماه پیش پس اندازم را سهام سرمایه گزاری سایپا خریدم 2600 تومن بعد از 5 ماه الان زیر 1000 تومنه .دولت کسر بودجه اش را از جیب من و امثال من جبران میکند.نابود باد این دولت یا دشمن.