بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
با توجه به معاملات در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی بازار منفی ارزیابی می‌کنیم که به نظر می‌رسد احتمالا شاهد حمایت‌های سنگین در نماد‌های گروه خودرویی و بانکی خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۲۲۹۰

احتمال اصلاح در روز‌های آتی

به گزارش بورس نیوز، پس از رشد قیمت اکثر سهام بازار سرمایه کشور در دو تا سه هفته گذشته به نظر می‌رسد با توجه به عرضه‌های روز چهارشنبه و همچنین شفاف‌تر شدن مواضع بایدن در خصوص بازگشت احتمالی به برجام پس از ریاست جمهوری آمریکا، شاهد اصلاح بازار در روز‌های آتی باشیم.

علی‌رغم آنکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه رشد بازار را در روز‌های گذشته را به ثبات نرخ ارز و ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه مربوط می‌دانند، اما محتمل‌ترین گزینه معاملات مثبت این روز‌ها را بیشتر می‌توان مرتبط با ریزش سنگین قیمت سهام در سه‌ماهه گذشته دانست تا گزینه‌های مذکور.

پس از رشد بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت سهام شرکت‌های خودروسازی و همچنین بانک‌ها به نظر می‌رسد عرضه‌های سنگین در نماد‌های این دو گروه در بازار روز چهارشنبه نشان از احتمال بالای تغییر روند و افت قیمت سهام در روز جاری و روز‌های آتی است.

در بازار چهارشنبه اگرچه شاهد افت تنها ۲.۶۸۶ واحدی شاخص کل بودیم عرضه‌های سنگین در نماد‌های فولادی و معدنی، عرضه‌های سنگین در نماد‌های خودروساز، "شستا" و همچنین نماد بانک‌ها شاید به‌نوعی روند بازار امروز را با چالش همراه کند.


اخبار اقتصاد بین‌الملل:

اما مهم‌ترین اخبار بین‌المللی مرتبط با کشور را می‌توان به اظهارات بایدن در خصوص ترور فخری زاده مرتبط دانست. بر این اساس جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا - که از سوی رسانه‌های این کشور پیروز انتخابات ارزیابی‌شده - برای اولین بار به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

بایدن روز گذشته در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن»، ادعا کرد سخت است که بگوید این ترور چه میزان تعاملات او با تهران را پیچیده خواهد کرد.

وی با انتقاد از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران ازجمله خروج از برجام در سال ۲۰۱۸، گفت: نقطه پایانی این است که ما به ایران اجازه دستیابی به تسلیحات اتمی ندهیم. او (ترامپ) از (توافق) خارج شد تا چیز سخت‌تری به دست بیاورد، [ولی]چه‌کاری انجام دادند؟

همچنین نشست اوپک دیگر خبر بااهمیت بین‌المللی بود که بر این اساس، طبق توافق جدید بین سازمان کشور‌های صادرکننده نفت و روسیه، ائتلاف اوپک پلاس در ژانویه سال آینده میلادی ۷.۲ میلیون بشکه در روز معادل ۷ درصد از تقاضای جهانی نفت، کاهش تولید خواهد داشت یعنی ۵۰۰ هزار بشکه کمتر از سطح فعلی.

به گزارش رویترز، اوپک و روسیه در روز پنجشنبه توافق کردند از ابتدای ژانویه سال آینده میلادی تولید خود را کمی افزایش داده و ۵۰۰ هزار بشکه در روز اضافه کنند، ولی نتوانستند در مورد سیاست وسیع‌تر و بلندمدت تولید در ادامه سال آینده میلادی تصمیم‌گیری کنند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهم‌ترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه در روز‌های گذشته را می‌توان به اظهارات قالیباف در خصوص بازار سرمایه در مصاحبه صداوسیمای جمهوری اسلامی اذعان کرد، ما لایحه دوفوریتی را دقیقاً برای افزایش سرمایه از محل سود سهام بدون حق تقدم در دستور قرار داده‌ایم، البته اینکه در بورس باکسانی که درست کار خود را انجام نمی‌دهند برخورد قضایی صورت گیرد، مخالف هستم و بورس هم باید به وظایف نظارتی خود بپردازد.

رئیس مجلس با اشاره به این‌که رئیس سازمان بورس در جلسات متعدد در مجلس حضور پیداکرده، افزود: ما قانون داریم و به‌تناسب متخلفین باید جریمه شوند یا محدودیتی برای آن‌ها ایجاد شود.

وی یادآور شد: ما در ۶ ماه گذشته به‌طور دقیق در این حوزه نظارت میدانی داشتیم و با دستگاه‌های اجرایی و وزرا، هم خودم و هم کمیسیون‌ها و سایر نمایندگان جلساتی را برگزار کردیم، بسیاری از نمایندگان سابقه فعالیت‌های اجرایی ازجمله استانداری‌ها، معاون وزرا و مدیریت شرکت‌های بزرگ را دارند ازاین‌رو با شناخت دقیق خلاء‌های موجود را به دستورالعمل و قانون تبدیل خواهند کرد.

رئیس نهاد قانون‌گذاری با اشاره به نظارت تخصصی مجلس در حوزه بورس افزود: کمیسیون‌ها نیز نظارت میدانی داشتند، نواب و بنده به بررسی ابعاد این حوزه پرداختیم.

همچنین بر اساس اطلاعیه‌های شرکت بورس و فرابورس در خصوص نحوه سفارش گذاری در زمان مچینگ قرار بر آن شده، از روز سه‌شنبه ۱۸ آذر در پنج دقیقه پایانی زمان پیش گشایش بازار (از ساعت ۸:۵۵ تا ۹)زمینه هرگونه حذف یا ویرایش سفارش‌های وارده قبلی تا زمان گشایش بازار امکان‌پذیر نیست. مدیریت عملیات بازار شرکت بورس با صدور اطلاعیه‌ای با عنوان "اطلاعیه مهم در خصوص نحوه دریافت سفارش در مرحله پیش گشایش در شروع جلسه معاملاتی کلیه بازار‌های بورس اوراق بهادار تهران" اعلام کرد: از روز سه‌شنبه (۱۸ آذر) ۱۳۹۹ در پنج دقیقه پایانی زمان پیش گشایش بازار (از ساعت ۸:۵۵ تا ۹:۰۰) امکان هرگونه حذف یا ویرایش سفارش‌های وارده قبلی تا زمان گشایش بازار امکان‌پذیر نیست.

همچنین شرکت فرابورس ایران نیز با صدور اطلاعیه‌ای مجزا با عنوان "اطلاعیه مهم در خصوص نحوه دریافت سفارش در مرحله پیش گشایش شروع جلسه معاملاتی کلیه بازار‌های فرابورس ایران" اعلام کرد: به اطلاع سهامداران، معامله‌گران و فعالان بازار می‌رساند مطابق مصوبه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، از روز سه‌شنبه (۱۸ آذر) در ۵ دقیقه پایانی مرحله پیش گشایش شروع جلسه معاملاتی کلیه بازار‌های فرابورس ایران از ساعت ۸:۵۵ تا ۹:۰۰، هرگونه ویرایش یا حذف سفارش‌های قبلی امکان‌پذیر نیست و معامله‌گران صرفاً مجاز به ثبت سفارش جدید طی این مدت هستند.

بازار امروز:
همان‌گونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد امیدواری‌ها در خصوص رفع تحریم‌ها در ماه آتی توسط آمریکا، کاهش نرخ تورم انتظاری، عدم معاملات جدی و قیمت‌گذاری و ابلاغیه جدید نرخ فلزات در بورس کالا، افت احتمالی قیمت ارز، افت قیمتی و رکود در بازار‌های موازی و همچنین احتمال بروز جنگ در صورت ادامه تنش‌های تروریستی بین ایران و رژیم صهیونیستی، همه و همه از اصلی‌ترین دلایل عرضه‌های سنگین احتمالی در نماد‌های مختلف بازار در روز جاری و حتی روز‌های آتی است.


بااین‌وجود با توجه به معاملات در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی بازار منفی ارزیابی می‌کنیم که به نظر می‌رسد احتمالا شاهد حمایت‌های سنگین در نماد‌های گروه خودرویی و بانکی خواهیم بود که این موضوع می‌تواند  منجر به نوسانات مثبت در بسیاری از نماد‌های بازار نیز شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
اگر قراره جنگ بشه دلار افزایشی میشه کارشناس محترم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
اگه این کارشناسها چیزی میدانستند این بلا سر بورس نمیامد?
ناشناس
Germany
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
........... خواهش کارشناس محترم این مردم گناه دارن
عع
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
کارشناس محترم جک گفت امروزکه بهترا چهارشنبه بود اکثرکارشناسان پیش بینی میکنند روندصعودی است ولی بعضیا تودل سهامداران راخالی میکنند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۰
وضعیت همه چی از دلار و بورس و سکه مشخصه البته زیر نظر دولت نه مردم....بازی دولته دیگه..مردمم بازیچه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶
کارشناس محترم اطلاع نداشتیم که شماعلم غیب
داریدشما خبرازلحظه خودندارید پیش بینی سه روز
بعدفتفا میدهیدمثل معاویه که گفت درروستای سگی
دیوارمسجدراکثیف کرد زن معاویه گفت معلعون زیر
یک مشت برنج مرغ نمی بینی چه طوری چندفرسخی
ادرارسگ دیدی کارشناسی ما شبیه معاویه شده خواهشاسمپاشی نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۸
چون از حالا روند بورس صعودیه هر چقدر اصلاح بخوره به نفع سهامدارانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
ببینیم این کارشناسا میتونن بازار رو ریزشی کنن!!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
شما کارشناس نیستین پس حرف ........... نزنین.بورس هم همیشه صعودی نیست همیشه هم نزولی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
اینهاِ کارشناس نیستند فقط می خواهند دلار تثبت کنند . اگر کارشناس بودند ۵ ماه ریزش نمیکرد هر روز دروغ می گفتند . گول اینها رو نخورید با فکر خودتون برین جلو .
ناشناس
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷
آفرین دقیق گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
احتمالاََ این کارشناسِ دلاراش رو دستش باد کرده ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
خدایا ایا میشه کارشناسی نکنن ی مشت بچه رو به عنوان کارشناس ازشون سوال میکنن برید رد بازیتون بورس نیوز جمع کن بساط رو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
چراچرت و پرت میگی بردار من جنگ چیه مگه جکه خدایا؟؟؟؟شنبه اومد شمام ضایع شدی که برادر والا بلا چند سهمی که من دارم هنوز دارن اصلاح میکنن مثل شستا که تازه امروز مثبت شد من پترول مثل غنوش مثل قنیشا چندتا دیگه بگم حالا چون فقط خودرو و تجارت 40درصد دادن اصلاح و از کجات دراوردی بعدم خودرو هنوزم نزدیک 50تا60درصد تا قیمت قبلش جاداره