بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
به نظر می‌رسد که مجدداً شاهد تشدید هیجانات در برخی گروه‌ها و خرید‌های غیرمنطقی بدون در نظر گرفتن ارزندگی سهام برخی شرکت‌ها به‌خصوص در صنایع زیان ده هستیم.
کد خبر : ۲۳۲۳۴۸

الزام دوری سهامداران از هیجان عرضه‌ها

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد مثبت شدن مجدد روند بازار سرمایه بودیم. درحالی‌که در ساعات ابتدایی بازار شاهد روند تقریباً نزولی قیمت‌ها بودیم، پس از صف خرید شدن نماد "خودرو"به‌تدریج شاهد مثبت شدن روند گروه بانکی و سایر گروه‌های اصلی بازار بودیم تا درنهایت شاخص کل در آستانه فتح کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار بگیرد.

این نماگر در پایان معاملات روز گذشته با رشد ۱۹ و ۷۰۰ واحدی که معادل ۱.۳۴ درصد افزایش محسوب می‌شود به یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحد رسید. نماد‌های "فارس"، "کگل"، "کچاد" و "خودرو" بیشترین اثر مثبت را بر روند شاخص کل داشتند.

شاخص کل هم‌وزن رشد بیشتری را تجربه کرد و با بیش از ۲ درصد افزایش به ۴۳۱ هزار و ۸۶۵ واحد رسید.

ارزش معاملات نسبت به‌روز‌های کاری گذشته کاهش را تجربه کرد و به ۱۹۰ هزار میلیارد ریال رسید تا به‌این‌ترتیب برای اولین بار طی یک هفته اخیر ارزش معاملات کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی را در جریان معاملات بازار سرمایه شاهد باشیم.

سیاست و اقتصاد کلان

معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه از آزادسازی واردات خودرو به یک شرط در سال آینده خبر داد و گفت: به نحوی بودجه تنظیم شد که اگر نرخ ارز و فروش نفت تغییر کرد آسیب چندانی به بودجه وارد نشود. پورمحمدی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال آزادسازی واردات خودرو گفت: اگر کشور به روال عادی برگردد و فشار به کانال‌های ارزی وارد نشود واردات ازجمله واردات خودرو به روال عادی بر خواهد گشت. در غیر این صورت شرایط فعلی ادامه خواهد یافت. به‌این‌ترتیب انتظار می‌رود که در کنار افزایش تولید خودرو‌های داخلی که نمونه رشد تولید را در رکوردشکنی ایران‌خودرو در هفته گذشته مشاهده کردیم، می‌توان انتظار افزایش واردات و حضور خودرو‌های خارجی و درنهایت تخلیه بیشتر حباب قیمتی در این بازار و افت محسوس قیمت‌ها را شاهد باشیم.

در خبری از بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، معاون اقتصادی سازمان برنامه‌وبودجه گفت: سال آتی ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پیش‌فروش نفت و ۹۵هزار میلیارد تومان نیز واگذاری شرکت‌های دولتی لحاظ شده است. حمید پورمحمدی در نشست خبری لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منابع عمومی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است.

همچنین ۱۰۴ هزار میلیارد بودجه عمرانی خواهد بود. درآمد‌ها از ۲۸۸ هزار میلیارد به ۳۱۷ هزار میلیارد افزایش خواهد یافت. منابع پیش‌بینی‌شده برای سازمان مالیاتی ۲۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. واگذاری دارایی سرمایه‌ای (عمدتاً نفت و میعانات گازی و گاز) نیز به ۲۲۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که در این قسمت فروش نفت و گاز ۱۹۹ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

وی افزود، سال آتی ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پیش‌فروش نفت و ۹۵ هزار میلیارد تومان نیز واگذاری شرکت‌های دولتی لحاظ شده است. به گفته پورمحمدی، اعتبارات هزینه‌ای با ۶۳۷ هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه سال قبل ۴۶ درصد رشد کرده است.

در خبری از گروه فلزات، رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: نخستین شرکت پروژه سهامی عام کشور توسط گروه ایمیدرو به‌زودی تشکیل می‌شود. خداداد غریب پور با اشاره به اینکه تشکیل این شرکت در راستای استراتژی این سازمان و سیاست‌های وزارت صنعت معدن و تجارت و دولت برای تنوع‌بخشی در تأمین مالی بوده، تصریح کرد: ارزش پروژه‌های این شرکت جدید حداقل ۷۰۰۰ میلیارد تومان است که ۳۶۰۰ میلیارد تومان آن از بورس تأمین مالی می‌شود.


معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، درباره تصمیم‌گیری‌های اولیه مبنی بر نقش نخستین شرکت سهامی عام پروژه، گفت: طرح‌های منتقل‌شده به این شامل فولاد کردستان، توسعه یک‌میلیون تنی صبا نور، کنسانتره آهن ۲.۵ میلیون تنی فولاد خراسان و توسعه فولاد سرمد ابرکوه است.

وی در ادامه اظهار داشت: شرکت مذکور زیرمجموعه "توسعه معادن و فلزات" بوده و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز سهامدار آن است.


بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به رسیدن شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی انتظار افزایش عرضه‌ها را خواهیم داشت. به نظر می‌رسد که مجدداً شاهد تشدید هیجانات در برخی گروه‌ها و خرید‌های غیرمنطقی بدون در نظر گرفتن ارزندگی سهام برخی شرکت‌ها به‌خصوص در صنایع زیان ده هستیم.

امیدواریم که سهامداران مسئولیت خرید‌های خود را پذیرا باشند و در افت‌های احتمالی روز‌های پیش رو مجدداً دولت، مجلس، سازمان بورس، شرکت بورس، حقوقی، حقیقی و سایر عوامل غیر مرتبط همچون آب‌وهوا و ... را مقصر زیان‌های خود ندانند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رشد دسته جمعی تولیدات معدن و صنایع معدنی طی ۹ ماه امسال
گزارشی از عملکرد ایمیدرو به مناسبت دهه فجر؛

رشد دسته جمعی تولیدات معدن و صنایع معدنی طی ۹ ماه امسال

انتظار برای رشد محسوس سودآوری در نیمه دوم سال؛

رشد ۵۰درصدی درآمد‌های "کچاد"/ رشد ۷۲درصدی سودسازی هر سهم

"شهریور۹۹" سرآغاز پیشه گرفتن آمارهای فروش از سال ۹۸؛

رشد درآمدهای سالانه "کچاد" ۳۲۹درصدی شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
تیتر و متنتون اصلا همخونی نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
شما انگار ناراحتی از جبران زیان سهامدار خرد
ابی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
تیترهاتون بوی .................. میده....لطفا از بورس بیایید بیرون خواهشا،نظراتتون فقط جهت دار و بورس خراب کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
سم سپاشی نکنبد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
آقا همه ریزش ها از مرداد به عهده سهامداران خرد بود که اومدن تو بورس دولت دست تو جیب مردم اصلا نکرد