بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
به نظر می‌رسد که حداقل در گروه‌های اصلی و نماد‌های پر معامله گروه‌های مختلف شاهد تحرکات سهامداران حقوقی و سعی آن‌ها در خصوص جمع کردن صف‌های فروش خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۲۸۵۴

تحرک سهامداران حقوقی در نماد‌های پر معامله

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد ثبت یکی از سنگین‌ترین ریزش‌های روزانه بازار سرمایه در سال جاری بودیم. شاخص کل بیش از ۳.۵ درصد کاهش را تجربه کرد و با افت سنگین ۵۵ هزار و ۸۳۴ واحدی به یک میلیون و ۴۲۸ هزار واحد رسید تا به این ترتیب و با منفی‌های محتمل بازار کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی نیز در آستانه از دست رفتن باشد.

شاخص کل هم وزن نیز بیش از ۲.۳ درصد کاهش داشت و به ۴۴۱ هزار واحد رسید. 

با توجه به صف‌های فروش سنگین بازار سرمایه که می‌توان گفت در بیش از ۷۰ درصد از نماد‌های بازار سرمایه شاهد آن بودیم منجر به سقوط سنگین ارزش معاملات شد و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس با ۵۰ درصد کاهش نسبت به دوشنبه به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال رسید.

عوامل مختلفی منجر به سقوط روز گذشته بازار شد. با این حال نگارنده بر این اعتقاد است که مهم‌ترین ریسک فعلی بازار سرمایه رفتار‌های هیجانی و به دور از منطق اقتصادی فعالان بازار بوده و نمونه واضح آن را می‌توان در تشکیل صف خرید گروه پالایشگاهی در معاملات روز یکشنبه مشاهده کرد که بدون هیچ گونه درکی از مصوبه تخفیف خوراک نفت به واحد‌های پتروپالایشگاهی و احتمال سایر طرح‌ها (و نه مجتمع‌های در حال فعالیت جاری این حوزه) نداشتند و صرفا با تکیه به رفتار‌های هیجانی تمامی نماد‌های گروه پالایشگاهی را از قیمت‌ها منفی به صف خرید رساندند و در حال حاضر طی دو روز کاری صف فروش سنگین تشکیل داده اند.

همچنین حرکت یکنواخت تمامی گروه‌ها و تکیه صرف بر عوامل سیستماتیک در بازار و همچنین لیدری گروه‌های زیاندهی مثل خودرویی‌ها از مهم‌ترین ریسک‌های دیگر بازار سرمایه ما محسوب می‌شود.

در بازار سرمایه‌ای که روند حرکتی شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از چند شرکت صنعتی پر ارزش کشور و با سود‌های چند هزار میلیارد تومانی متکی به روند و جهت حرکت و معاملات شرکت‌های با زیان انباشته چند ۱۰هزار میلیاردی ایران خودرو و سایپا باشد، انتظار حرکت منطقی و عقلانی اقتصادی وجود نخواهد داشت و کوچک‌ترین شایعات که همگان با تحلیلی حداقلی بر بی گمان بودن آن‌ها پی خواهند برد، منجر به تشکیل صف‌های خرید و یا صف‌های فروش خواهد شد و این روند ریسک‌های سرمایه گذاری در بازار را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

مدل معاملات بازارگردان‌ها نیز عامل دیگر رشد نوسانات در روز‌های اخیر بوده و در حالی که وظیفه ذاتی بازارگردان کاهش نوسانات و بهبود جریان‌های نقدشوندگی سهام و همچنین کنترل هیجانات بازار با سفارش گذاری‌های حرفه‌ای و منطقی است، در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که با تزریق منابع صندوق توسعه ملی، بخش از کارمزد کارگزاری‌ها وسایر منابع صندوق تثبیت بازار و مجاز شدن مجدد بانک‌ها در خرید سهام، رنج‌های مثبت و سنگینی را در نماد‌های گروه خودرویی و بانکی شاهد بودیم.

بانک‌ها که می‌بایست منابع خود را صرف ارائه تسهیلات به کسب و کار‌ها نمایند در هر قیمتی ولو مثبت و ولو صف خرید به خرید سهام بانک متبوع خود می‌پرداختند و هیچ کنترلی بر نحوه خرج منابع نداشتند و از سوی دیگر از نظر آن‌ها بازارگردان صرفا سمت خرید دارد و سمت فروش ندارد و زمانی که یک بازارگردان یک طرفه معامله نماید، با توجه به محدودیت منابع آن دیر یا زود با مشکل اتمام منابع مالی مواجه خواهد شد واین اتفاقی بوده که در دو روز کاری گذشته در دو گروه بانکی و خودرویی شاهد بودیم و مثال واضح آن نماد "وبصادر" بود که صرفا با معامله کمتر از ۸۰ میلیون سهمی به صف فروش نشست.

سیاست و اقتصاد کلان
روز گذشته شاهد نامه مقام معظم رهبری در خصوص ممنوع شدن برداشت بیش از حد دولت از منابع صندوق توسعه ملی بودیم. به نظر می‌رسد که بی نظمی دولت در عملکرد مالی خود منجر به این تصمیم از سوی رهبری نظام شده است. دولتی که سال آخر خود را سپری می‌کند و بی نظمی خود را در بخش‌های اقتصادی و مالی به حداکثر خود رسانده و نمونه واضح آن لایحه بودجه سال آینده بوده که بنابراعتقاد کارشناسان کسری بودجه در حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برای کشور ایجاد می‌کند.

در خبری از گروه خودرویی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر نیاز‌های واقعی متقاضیان در بازار خودرو پاسخ داده شود و به اندازه‌ای خودرو در بازار عرضه شود که کمبود نداشته باشیم، آزادسازی قیمت‌ها می‌تواند مناسب باشد. در غیر این صورت قطعا با آزادسازی قیمت خودرو موافق نخواهیم بود. این در حالی است که انحصار در این صنعت بسیار واضح و مشخص است و معلوم نیست مسئولین به چه بهانه و با چه ساز وکاری قصد آزاد سازی قیمت خودرو و افزایش مجدد فشار بر اقشار جامعه هستند.

بازار امروز
بازار امروز را نیز با صف‌های فروش سنگین آغاز خواهد کرد. با این حال به نظر می‌رسد که حداقل در گروه‌های اصلی و نماد‌های پر معامله گروه‌های مختلف شاهد تحرکات سهامداران حقوقی و سعی آن‌ها در خصوص جمع کردن صف‌های فروش خواهیم بود. به نظر می‌رسد که نیمه دوم بازار امروز شاهد کاهش فشار فروش و بعضا سبز شدن قیمت‌ها در برخی نماد‌های باپتانسیل در گروه‌های ارز محور و بنیادی باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸
نیمه دوم بازار فردا ؟؟؟؟ !!!!
فردا مگه بازار سرمایه بازه ؟!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
ریزش بازار دستوری وشاخص دستکاری میشود این افراد کارشناس نیستند دلال هستند این مملکت هرچه بی سوادوزشت باشی صندلی بهتر داری۰۰۰نمونش قالیبافها
مودب
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
از کوزه همان برون تراود که در اوست . ایرانی با پژوهش در تاریخ کشور و تاریخ خانوادگی خود میتواند از نتیجه این آسیب شناسی بهره مند گردد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
............. حقوقی ها
زکریا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
لعنت بر کسانی که باعث جو هیجانی میشوند .
دوروزه نمیدانم چه خبر شد که جو بازار را هیجانی کردن و در عرض ۳ روز ۳ تا منفی ۵ در اکثر سهم ها خورده شد و مردم از ترس رفتن در صف فروش و از اون طرف حقوقی نامرد فقط درو کرد .
حالا ناظر بازار کجاست و بازارگردان کجا بود که نگذارد صف های سنگین فروش درست شود
منی که در عرض ۶ ماه در ۶۰ درصد منفی بودم و سعی کردم میانگین کم کنم تا ضررهام جبران بشه ..
یکدفعه در عرض ۳ روز همه چیزم را پنبه کرد ..
بکجا دردمان را بگیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
قالیباف نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
تا وقتی نوسانگیری در بورس هست رشد سهام نداریم در قیمت پایین می خرند باچند درصد مثبت می فروشند دوباره همین کار را می کنند البته کارگزارها ودولت سهمشان را می گیرند وجیب مردم خالی میشه
کوروش کبیر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰
..................تا بدانند با حیله و تقلب و رانت پول مردم خوردن ندارد. آخرش خرج دارو و درمان می کنید این پولها را. مردم را تشویق می کنید که بیان بورس و بازار سرمایه و سپس خنجر از پشت می زنید. حداقل رشدش نمی دهید لا اقل ثابت نگهش دارزد نه اینکه اینچنین در روز روشن سرمای۶ مردم را بر باد دهید . خاک بر سر ما که شما لایق ستم کردن بر مایزد
ناشناس
Poland
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
خودرویی ها فقط در گزارشات زیان ده هستند تا تسهیلات بیشتر دریافت کنند و اگرنه محصولات ایران خودرو و سایپا چند برابر شده اند و چند برابر هم فروش داشته اند،حتی با قرعه کشی به خریدار ماشین میدهند که بگویند تولید ضعیف است و ما زیانده اما واقعیت چیز دیگریست
خفگی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۲
زودتر ................همتون یه نفسی بکشیم‌ تا زنده ایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
آقایان مدیر ادعا میکنند فقط خودشان بلد هستند تحلیل کنند و .... اینقدر بی سواد هستند که با این دستوری کردن و چهارماه ریزش و دوروز مثبت شدن بازار بعد توقف این بنظر این آقایان دکتر یعنی چی میشه احتمالا تو محل این آقایان میگن مردم باید بلند مدت توی بورس باشند آقایون مدیر پرادعا دیگه عصر کاغذ بازی گذشته مردم خیلی خیلی از شما بیشتر می فهمند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸
آقایان مدیر ادعا میکنند فقط خودشان بلد هستند تحلیل کنند و .... اینقدر بی سواد هستند که با این دستوری کردن و چهارماه ریزش و دوروز مثبت شدن بازار بعد توقف این بنظر این آقایان دکتر یعنی چی میشه احتمالا تو محل این آقایان میگن مردم باید بلند مدت توی بورس باشند آقایون مدیر پرادعا دیگه عصر کاغذ بازی گذشته مردم خیلی خیلی از شما بیشتر می فهمند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۴
چه بگویم که نا گفتنش بهتر است .پوست این دولت اینقدر کلفت شده که با حرفهای من و شما هیچ عکس العملی انجام نمیدهد.یک مشت دزد سر یک سفره.فقط مثل زالو دارنند خون مردم بی گناه و بی پناه را میمکنند .در کل اشتباه از خودمونه.شب خوش
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۶
ریزش چیه سقوط کدومه.قیمت سهامها اینقد پایین و ارزنده شدهدکه هرکسی با کمی تحقیق و تفحص میتونه بفهمه.
اولا اونا(بازارگردانها و حقوقیها) اینو میدونن و برای همین میان باصفوف فیک فروش جرقه رومیزنن و یه عده کثیر سهامدار حقیقیه ترسو و کم اطلاع با رفتن در صفهای فروش همچو بنزینی باعث شعله ور شدن جرفه میشوند.
دوستان تمام شواهد وقرائن.نمودارها و تحلیلها کاملا شفاف میگن رشد شاخص و رشد سهام خیلی خیلی بالاتر و صعودیتر از این حرفاست برین تحقیق کنین.
لطفا ترک عادت صف نشینی خصوصا از نوع فروش اونهم در منفی کنید.
بجای خرید عرضه اولیه و دارا وسارا که چندین برابر ارزش واقعی میدن.برین از همین سهامهای بنیاد دار و ارزنده که الان قیمتش خیلی خیلی پایینتر از ارزش واقعیشون هستن بخرین.یا حداقل همون سهامهایی که دارین مجکم نگه دارین وگول این منفی شدنای دستوری والکی رو نخورین و باعث ضرر خود و دیگران نشین.
در منفی بخرین نگهداری کنین و در سود با مثبت بفروشین.
اگه همین اصل ساده و الفبای ابتدایی بورسو اجرا کنین هم شاخص و هم سهامتون براتون سود به ارمغان میاره در غیر اینصورت فاجعه براتون ببار میاره
نیامدین که ضرر کنین اگه فقط صبر و نگهداری کنید از سهام بنیادی و ارزشمندتون قطعا در درازمدت سود چشمگیری خواهید داشت.از سرخک الکیه دست ساز بورس نترسید.تا به نتیجه دلخواه دست یابید.
ونیازی نباشه بیاین اینجا اه و نفرینو ناله کنید.
اگه نرید صف فروش و نفروشید تعداد سهام شما کم نحواهد شد و با بالا رفتن مجدد سود خواهید کرد،خودتون گوشتو دهنه گرگ میدین و باز گلایه هم میکنید.نرید صف فروش شاخص هم نمیره پایین.
پرسود باشید
علی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
............... سازمان بورس و مجلس.
محمد
Spain
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
نگاه به سمت پالایشی هاست..خودرویی کاملا زیان ده هست..خرید های چهارشنبه حاکی این قضیست..بانکی و خودرویی دارن نقش بازی میکنن
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
ملت برای یکبارهوشیارباشیدانقدرتوهم سوددربورس نداشته باشید خروج ویافروش سبدهای که دران نمادسهمهای سهام عدالت وگرفتن نوسان ازسهمهای که صف خریددارندودرپایان برپایی تجمع وسلام ...