بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
انتظار می‌رود که از اواسط هفته و همزمان با انتشار گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها شاهد اثرپذیری بازار از این گزارش‌ها و همچنین متفاوت شدن روند معاملات شرکت‌ها با توجه به عملکرد مثبت یا منفی آن‌ها در آذر ماه خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۳۰۱۷

اثرپذیری بازار با انتشار گزارش‌های ماهیانه

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد بیش از ۳۰ هزار واحدی شاخص کل بودیم. این افزایش شاخص در حالی روی داد که تعداد نماد‌های منفی در بازار سرمایه کم نبود و در معاملات برخی از گروه‌ها به خصوص در ساعت پایانی بازار شاهد روند منفی بودیم. شاخص کل هم وزن نیز رشد ۲ درصدی را تجربه کرد و به رقم ۴۴۵ هزار و ۲۴۹ واحدی رسید.

ارزش معاملات به ۱۷۳ هزار میلیارد ریال رسید که کمتر از میانگین هفته‌های اخیر محسوب می‌شود. بیشترین رشد قیمت‌ها مربوط به گروه فلزات اساسی بود که با توجه به رکوردشکنی‌های پیاپی قیمت‌های جهانی فلزات شاهد روند مثبتی در بازار سرمایه است.

افت کم سابقه نسبت برابری دلار در برابر سایر ارز‌های اصلی جهانی منجر به حرکت معکوس و مثبت قیمت جهانی کالا‌ها از جمله نفت، مس و فولاد شده است.

سیاست و اقتصاد کلان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیس جمهور درباره بودجه ۱۴۰۰ گفت: مضمون نامه آقای قالیباف این است که با توجه به نامه رهبری دولت موظف بوده بودجه را اصلاح کند و برای مجلس لایحه بودجه جدید را بفرستد. وی با اشاره به اصلاحات رهبری بر بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد: تغییراتی که در بودجه قرار بود داده شود این است که منابع درآمدی دولت را ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش می‌دهد. دلیلش این است که رهبر انقلاب استفاده محدودی را از منابع صندوق توسعه ملی اجازه دادند و به این ترتیب برخی از منابعی که دولت در لایحه پیشنهاد و پیش بینی کرده بوده از دست رفته است یعنی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان.

در خبری از گروه خودرویی، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی از احتمال تغییر قیمت گذاری کارخانه‌ای خودرو‌ها تا پایان هفته جاری خبر داد. در این مورد آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه قیمت خودرو باید اصلاح شود، گفت: در بسته اصلاح صنعت خودرو، تغییراتی در قیمت گذاری بخشی از خودرو‌های داخلی پیش بینی شده است.

این طور که گفته شده تا پایان این هفته تغییراتی در قیمت‌ها رخ خواهد داد. همچنین در این خصوص دبیر انجمن قطعه‌سازان با تشریح بسته پیشنهادی به سران قوا برای حمایت از صنعت خودرو، گفت: آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودرو‌ها و تعیین قیمت ۵۵ درصد باقی خودرو‌ها توسط شورای رقابت مدنظر است. همچنین در خبری دیگر از این حوزه نام محصول جدید ایران خودرو که حاصل همت و تلاش جهادگران این گروه صنعتی است، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد. تولید انبوه محصول جدید ایران‌خودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده توانمند ایرانی، قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود.

در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تی‌یو ۵ وارد بازار می‌شود. تولید این خودرو با موتورای‌اف ۷ توربو و گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد. خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMT بهره می‌برد، در شرکت ایران‌خودرو راه‌اندازی شده است.

در بازار ارز شاهد افت تدریجی قیمت دلار بودیم. قیمت هر دلار آمریکا که در ابتدای دیروز ۲۵.۷۰۰ تومان توسط صرافی ملی تعیین شده بود، در میانه روز با کاهش یک درصدی به ۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش یافت. به این ترتیب قیمت هر سکه طلا نیز علی رغم رشد قیمت جهانی طلا به بیش از ۱.۹۰۰ دلار در هر اونس نتوانست به کانال ۱۲ میلیون تومانی وارد شود و در مرز ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان باقی ماند.

بازار امروز
بازار آخرین روز پاییز را با افزایش مجدد عرضه‌ها پیش بینی می‌کنیم. افزایش قیمت‌های جهانی از یک سو در برخی گروه‌ها منجر به ادامه افزایش قیمت‌ها می‌شود و در گروه‌های دیگری همچون خودرویی و بانکی که صرفا با حمایت‌های بازارگردان‌ها با رشد قیمت مواجه شده اند، مجددا با رشد عرضه‌ها مواجه می‌شوند.

با این حال انتظار می‌رود که از اواسط هفته و همزمان با انتشار گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌ها شاهد اثرپذیری بازار از این گزارش‌ها و همچنین متفاوت شدن روند معاملات شرکت‌ها با توجه به عملکرد مثبت یا منفی آن‌ها در آذر ماه خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سود خالص «ایساکو کیش» در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری ۵۳ درصد کاهش داشت؛

۴۰ درصد کاهش موجودی مواد و کالا "ایساکو کیش"

درآمدهای شناسایی شده این خودروساز زیر ذره‌بین رفت؛

افزایش ۴۳درصدی فروش "خودرو" در آذرماه / تخته‌گاز "پژو" از مهرماه

ارسال نظر