بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳
در گروه بانکی همچنان خرید‌های حمایتی بازارگردان‌ها مشاهده می‌شود، اما این احتمال وجود دارد که با کاهش خرید این نهاد‌ها شاهد سنگین‌تر شدن فشار عرضه در این گروه نیز باشیم.
کد خبر : ۲۳۲۷۹۴

خرید‌های حمایتی بازارگردان‌ها در بانکی‌ها

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد سنگین‌ترین ریزش بازار سرمایه طی یک ماه گذشته بودیم. شاخص کل با بیش از ۲ درصد کاهش و بیش از ۳۱ هزار واحد افت کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی را از دست داد و به رقم یک میلیون و ۴۸۴ هزار واحد تنزل پیدا کرد. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش همراه بود و با یک درصد افت به ۴۵۱ هزار و ۸۸۸ واحد رسید.

بیشترین اثر کاهشی بر شاخص کل را نماد‌های "فملی"، "فولاد"، "فارس" و "شستا" داشتند. سنگین‌ترین صف‌های فروش نیز مربوط به نماد‌های گروه خودرویی و پالایشگاهی بود. نماد "خساپا" معاملات دیروز را با صف فروش ۴۰۰ میلیون سهمی به پایان رساند و شپنا نیز صف فروش ۱۰۰ میلیون سهمی را در پایان معاملات دیروز داشت.

ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۱۴ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان علی رغم افت قیمت‌ها شاهد ثبت معاملات بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی در بازار باشیم.

سیاست و اقتصاد کلان

موافقت رهبر انقلاب با درخواست رئیس جمهور در خصوص بررسی مجدد لوایح چهارگانه موسوم به اف‌ای تی اف از جمله اخبار مهم دیروز بود. قرار است مجددا در مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح بررسی شود.

به نظر می‌رسد که با تصویب احتمالی این لوایح که به احتمال زیاد پس از بازگشت آمریکا به برجام روی خواهد داد، شاهد افت بیشتر قیمت دلار و بهبود روند معاملات بین بانکی در سطح بین المللی باشیم.

کنفرانس خبری رییس جمهور دیگر خبر مهم دیروز بود. دکتر روحانی که پس از مدت‌ها به برگزاری یک کنفرانس خبری محدود و با سوالات مشخص تن در داده بود، در پاسخ به سوالی در زمینه علل گرانی مجددا فرافکنی کرد و این موضوع را به دلیل مخالفت مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد.

این گفته در حدی سنگین بود که خود روحانی در ادامه سخنان خود مجبور به اصلاح آن شد و بیان داشت که عدم وجود وزارت بازرگانی نشان دهنده بی تفاوتی دولت نسبت به مصرف کنندگان نیست. همچنین وی در گفته‌ای بر خلاف رئیس سازمان برنامه و بودجه که از منتصبان همین شخصیت می‌باشد، اعلام کرد که بودجه سال ۱۴۰۰ بهترین بودجه قابل ارائه بوده و هیچ نقصی ندارد. این در حالی بود که نوبخت بر دارابودن برخی ایرادات در لایحه بودجه سال آینده تاکید داشت.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس گفت: انتظار بودجه شفاف و منطبق بر ملاحضات اقتصادی جامعه امروز از دولت می‌رفت، اما بخش بزرگی از بودجه اساسا قابل نظارت نبوده و در عین حال در مسیر منافع مردم نیست. وی افزود: بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان از کل بودجه ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده کشور اساسا قابل نظارت نیست و بودجه‌ای به مجلس تحویل شده که شامل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت شامل حقوق و مزایای کارکنان دولت و هزینه اداره امور جاری دولت و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی بوده و اساسا دست مجلس برای نظارت و بررسی این ارقام که عمدتا ارقام هزینه‌ای است بسته بوده و ما نهایتا می‌توانیم در ۵ یا ۱۰ درصد این ارقام جابجایی‌هایی ایجاد کنیم، اما اصل موضوع که نظارت بر بودجه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی است، از نظارت مجلس دور مانده است.

در جریان معاملات بورس کالا شاهد عرضه ورق گرم فولاد مبارکه به حجم بیش از ۱۰۰ هزار تن بودیم که با استقبال خریداران مواجه شد. همچنین امروز شاهد عرضه تختال و شمش فولادی دربورس کالا خواهیم بود.

 

بازار امروز
انتظار داریم که همچنان در برخی گروه‌ها همچون خودرویی و پالایشگاهی شاهد فشار عرضه در معاملات امروز باشیم.

در گروه بانکی همچنان خرید‌های حمایتی بازارگردان‌ها مشاهده می‌شود، اما این احتمال وجود دارد که با کاهش خرید این نهاد‌ها شاهد سنگین‌تر شدن فشار عرضه در این گروه نیز باشیم.

در گروه‌های ارزمحور و بنیادی به نظر می‌رسد که با توجه به گزارش‌های مثبت آذر ماه این شرکت‌ها که از هفته آینده منتشر خواهد شد، به تدریج شاهد رشد تقاضا در قیمت‌ها منفی و کاهش سرعت افت قیمت‌ها در جریان معاملات امروز باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
بازارگردانها با بازارگردانی و آور شدن سر سهامداران
روانگردانی سهامداران حقیقی را به ارمغان می آورند!!!

بازارگردانهایی مثل تدبیر، بانکهای ملی، پارسیان، سپه، آینده ، سینا و شستا و اهداف
بنیاد مستضعفان با 10 درصدی بازار را نابود کردن
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
مثلی است که می گویند: گر اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی، بانکیها اگر توان حمایتی دارند قیمت سهم خودشان را حفظ کنند بقیه پیش کش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
ااینطور که پیش میره امروز بازار منفی ده درصد رد میکنه تا در کتاب گینس ثبت رکورد بزنه عالیه از از بورسی که دولت حمایت وبرداشت کنه .حداقل میزاشتین ۱۵ درصد بورس بیاد بالا تا بعد ازش بهره برداری کنید
مجید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
چند ماه پیش دولت سهام پالایشی را با 30 درصد تخفیف 100000تومان به مردم فروخت، حال که قیمت سهم زیر 1000000 تومان رسیده دولت چه جوابی دارد به سهامداران بدهد؟ در ...........................هر کس ظلمی می دیدبه تظلم خواهی پیش علما دین می رفت ملجا و مامنی بود، حال در ............. به کجا باید رفت؟ دولت چرا کارهایش بدون حساب و کتاب است؟ لطفا ملجا و مامنی برای مردم ایجاد کنید تا به تظلم خواهی بروند، اگر دفاع از ظالم نشود ظالمی وجود نخواهد داشت.
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
سیاست آقایون م.......................م وش...............ن عاملان سقوط پشت پرده بورسند حقوقی وریاست جمهوری عوامل ظاهرقضیه افت بورسند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
بازار گردان کجا بود..یار تعویضی دولت..اسم حقوقی زیادی بالا گرفت..حالا یارگیری کردن..مردم بدبخت..عمرا این بازارگردانا هزار تومن سهم خریده باشن اونم واسه جلوگیری از ریزش..صبر میکنن تو کف قیمت...
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵
هرچی هست زیرسر ر....... هست چرابایدبه بانک مرکزی دستوربدهدکه هرطورکه شده هزینه واکسن کروناروتامین بکند بی نتموسها۱۰۰هزارتومن معیشتی میدن اونم بایدازجیب مابدبختهابدزدندلعنت بر .................. فقط دزدی بلدند
عع
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
ماکه بسته حمایتی ویارانه نمیگیریم که ازخودمان بگیرند به خودمان پس بدهند وای ازاین ................من فقط چندرغازحقوق میگیرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۲
آن دزدای که پول مردوم راکه ازبورس میدزدن ............... بیارن توبورس اونجاقیمت گذاری کنیم ............ برو ................تو بفروش