بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۷
برای بازار امروز با توجه به اینکه روند‌های مثبت تا حدی ضعیف شده اند و سطوح مقاومتی کوتاه مدت منجر به کاهش قیمت‌ها شده، همچنان پیش بینی دست بالای فروشندگان را در گروه‌های اصلی بازار داریم.
کد خبر : ۲۳۲۵۱۳

تجربه بازارگردانی آماتورگونه و نوسان بازار

به گزارش بورس نیوژ، روز گذشته شاهد ثبت دومین روز پیاپی افت شاخص کل بودیم. شاخص کل با ۵.۵۳۰ واحد کاهش به ۱ میلیون و ۵۰۷ هزار واحد رسید. این در حالی بود که بازگشایی فملی منجر به افزایش بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل شد و در صورت عدم بازگشایی این نماد شاهد سقوط شاخص کل به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی بودیم.

شاخص کل هم وزن همچنان مثبت بود و با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۴۴۴ هزار و ۳۷۳ واحد رسید.

ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۲۰۵ هزار میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه فلزات و حوزه فولاد، روز گذشته شاهد عرضه ۲۱۱ هزار تن شمش فولاد در بورس کالا بودیم. این عرضه بر خلاف عرضه‌های هفته گذشته که تقاضای بسیار اندکی داشت، با حضور خوب خریداران همراه بود و بیش از ۱۸۰ هزار تن از عرضه‌های صورت گرفته خریداری شد.

نرخ متوسط هر تن شمش بدون در نظر گرفتن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل ۹۷ میلیون ریال بود. امروز نیز شاهد عرضه ورق‌های سرد و گرم فولاد مبارکه و همچنین محصولات طویل فولادی یعنی تیرآهن و میلگرد در بورس کالا خواهیم بودیم. در دو هفته اخیر و با رشد قیمت‌های جهانی فولاد در بازار‌ها شاهد افزایش مجدد نرخ محصولات این حوزه در بورس کالا و بازار داخلی نیز هستیم. نرخ شمش از ۸۹ میلیون ریال به ۹۷ میلیون ریال رسیده که افزایش تقریبی ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

قیمت دلار در بازار به ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. به این ترتیب شاهد ادامه روند افزایشی نرخ ارز از ابتدای هفته هستیم. قیمت سکه طلا نیز با توجه به روند افزایشی نرخ جهانی اونس طلا نیز به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت با ۳۲ سنت افزایش به ۴۸ دلار و ۹۰ سنت رسید. قیمت جهانی مس نیز با حدود ۰.۵ درصد کاهش به ۷ هزار و ۶۹۱ دلار رسید.

قیمت روی نیز به ۲.۸۰۸ دلار رسید که رشد کمتر از یک درصدی را نشان می‌دهد. قیمت اسلب در حوزه دریای سیاه نیز که معمولا مرجع قیمت گذاری و تعیین نرخ پایه محصولات فولادی در بورس کالا بوده، به ۵۷۰ دلار در هر تن رسید که ۴ درصد افزایش قیمت را نسبت به هفته قبل از آن نشان می‌دهد.

در خبری از بازار سرمایه مدیرعامل هلدینگ معادن و فلزات اظهار داشت که شرکت توسعه معادن و فلزات، تصمیم گرفت تا در راستای حمایت از ۸ پروژه معدنی خود از جمله پروژه فولاد شرق خراسان، پروژه یک میلیون تنی گندله، پروژه کلاف‌سازی و یک واحد فولادسازی ۶۰۰ هزار تنی، یک واحد آهن اسفنجی ۸۰۰ هزارتنی و یک شرکت فعال در حوزه اسکله شهید رجایی را برای نخستین بار در قالب شرکت سهامی عام به فرابورس عرضه کند.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به اینکه روند‌های مثبت تا حدی ضعیف شده اند و سطوح مقاومتی کوتاه مدت منجر به کاهش قیمت‌ها شده، همچنان پیش بینی دست بالای فروشندگان را در گروه‌های اصلی بازار داریم.

به نظر می‌رسد که تا حدی همچنان فضای نوسانی در بازار حاکم باشد و این موضوع با رنج‌های مثبتی که در گروه‌های خودرویی و بانکی اعمال می‌شود و مشخص نیست که منابع مالی نهاد‌های حامی که به ناگاه رنج‌های مثبت چند درصدی را در این گروه‌ها و نماد‌های اصلی آن‌ها اعمال می‌کنند چه زمانی به اتمام می‌رسد.

به نظر می‌رسد که تجربه بازارگردانی آماتورگونه همچنان در بازار سرمایه به وفور مشاهده می‌شود و دوستان بازارگردان و مثلا حامی شرکت‌ها صرفا در رنج زدن مهارت دارند و این گونه اقدامات صرفا منجر به سوخت شدن منابع بازارگردانی در دوره زمانی بسیار کوتاهی می‌شود و پس از آن و با توجه به اتمام منابع مالی شاهد افت سنگین قیمت‌ها در گروه‌های مورد حمایت هستیم. برای بازار امروز انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داریم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
به نظر صندوق دارا یکم حیاط خلوت عده ای قلیل قرار گرفته با پول کلان فقط نوسان گیری میکنند از سازمان تقاضا داریم صندوق را منحل کنند سهامدار بانکها باشیم چون مدیریت خوبی هم ندارد
امین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
الان سهم وبملت را در صندوق دارایکم تومان 320تومان قیمت فعلی سهم 535 وتجارت در دارا یکم 240تومان قیمت فعلی 3940 خود سهم وبصادر230 تومان قیمت فعلی خود سهم 380 تومان معامله می شود هر کدام 37 در صد زیر قیمت اصلی آیا حرفی های بازار هم آماتور شدند اگر آماتور نیستند پس این تفاوت قیمت در دارا یکم چیست