بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۸
برای بازار امروز رشد تقاضا و افزایش تدریجی قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار را پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۳۳۲۰۸

رشد تقاضا و افزایش تدریجی قیمت‌ها در گروه‌های اصلی

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد مثبت شدن شاخص کل بودیم و شاخص کل هم وزن نیز با سرعت بیشتری روند افزایشی خود را ادامه داد. در ساعت پایانی بازار شاهد افزایش نماد‌های مثبت در گروه‌های اصلی بازار و به خصوص گروه‌های بانکی، خودرویی و پالایشگاهی بودیم.

شاخص کل با رشد بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ واحدی و در حالی که در ابتدای معاملات بازار با کاهش مواجه شده بود به یک میلیون و ۴۴۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱.۷۶ درصدی به رقم ۴۶۰ هزار و ۴۰۴ واحد رسید.

بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل را نماد‌های "کگل"، "خودرو"، "اخابر" و "وپارس" داشتند.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس نیز به ۱۹۵ هزار میلیارد ریال رسید تا همچنان ارزش معاملات بازار کمتر از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال باشد.

سیاست و اقتصاد کلان

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، لغو تحریم را هسته اصلی برجام دانست و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران باید از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود. وی با بیان اینکه به نمایندگی از جوزسپ بورل به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام صحبت می‌کند، افزود: در ماه‌های گذشته دیپلماسی چندجانبه دچار مشکلات جدی شده است. وی با یادآوری اینکه در نشست ۱۶ دسامبر کمیسیون مشترک و نشست روزگذشته وزیران خارجه اعضای برجام بر اجرای کامل این توافق تاکید شد، اضافه کرد: این عزم و اراده گویای اهمیت حفظ این توافق برای تداوم دیپلماسی چندجانبه و پایداری و پشتیبانی از توافق چندجانبه است.

وی تاکید کرد: برجام جزء کلیدی معماری جهانی منع گسترش سلاح اتمی بوده که خطر امنیتی منطقه‌ای و جهانی را کاهش می‌دهد. نماینده اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه این توافق به طور آشکارا تحت فشار قرار دارد، اظهار کرد: عمیقا از تصمیم هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آمریکا برای خروج از برجام متاسف هستیم که پیامد بعدی آن اعمال دوباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا بود که به موجب برجام لغو شد و تمدید نکردن معافیت‌های مربوط بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه به رئیس‌جمهور با انتقاد از بخشنامه اخیر بانک مرکزی، این بخشنامه را در تضاد با ابلاغیه معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و بی‌توجه به دغدغه فعالان اقتصادی دانسته است. رزم‌حسینی در این نامه از حسن روحانی درخواست کرده بود دستور بازنگری این بخشنامه و همچنین الزام هماهنگی برای صدور و ابلاغ کلیه مقررات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های حوزه تجارت خارجی با وزارت صنعت را صادر کند.

در این نامه آمده است: پیرو تصمیمات جلسه ۱۷۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که در تاریخ ششم ‌آبان ماه ۱۳۹۹ توسط معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد، مقدمات مرتفع نمودن بخش اعظم مشکلات فراروی جامعه فعالان تجارت خارجی کشور (صادرکنندگان و واردکنندگان) در حوزه ایفای تعهدات ارزی با هدف تأمین ارز مورد نیاز واردات کالای اساسی، ضروری، مواد اولیه و تجهیزات تولید را فراهم کرده است.

رزم‌حسینی در این نامه به بخشنامه اخیراً بانک مرکزی اشاره کرده که در بیست و هشتم آبان ماه منتشر شد و مهلت ارائه ستاد حمل حواله‌های ارزی از تاریخ صدور تا زمان صدور اعلامیه تأمین ارز را به مدت دو ماه تعیین کرد. به عقیده او این مسئله با بخشنامه قبلی بانک مرکزی که با توجه به شیوع ویروس کرونا این زمان را حداکثر ۸ ماه تعیین کرده بود، در تضاد است.

در خبری از گروه فولاد، آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، واردات محصولات فولادی ۶۹ درصد، مقاطع تخت فولادی ۸۸ درصد و شمش فولادی ۳۳درصد افزایش یافته و در مقابل واردات مقاطع طویل فولادی کاهش یافته است.

میزان صادرات فولادی‌ها نیز طی مدت هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته که طبق آمار هشت ماهه ابتدایی سال گذشته ۳۶۱ هزار تن محصولات فولادی وارد کشور شده بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۶۱۱ هزار تن رسیده و رشد ۶۹ درصدی را رقم زده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه ۴۰۰۰ تن شمش فولادی وارد کشور شده که نسبت به ۳۰۰۰ تن وارد شده در مدت مشابه سال گذشته، واردات شمش فولادی ۳۳ درصد رشد کرده است.

مقاطع تخت فولادی نیز از ۲۹۶ هزار تن طی هشت ماهه سال گذشته با رشد ۸۸ درصدی به ۵۵۶ هزارتن از مجموع محصولات فولادی در هشت ماهه امسال رسیده است.

در مقابل، اما برخلاف مقاطع تخت، واردات مقاطع طویل در هشت ماهه امسال ۱۵ درصد کاهش یافته، بگونه‌ای که طی هشت ماه نخست سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۵ هزار تن مقاطع فولادی طویل وارد کشور شد که این رقم در مدت مذکور سال جاری به ۵۵ هزار تن رسیده است.

در امر صادرات نیز، صادرات شمش فولادی در هشت ماهه امسال به سه میلیون و ۷۸۷ هزار تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸، چهار میلیون و ۳۷۷ هزار تن شمش فولاد صادر شده بود. همچنین در همین بخش صادرات شمش، در حوزه اسلب، ۹۱۴ هزار تن صادرات ثبت شده که در مقایسه با هشت ماهه ابتدایی سال گذشته که یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن بود، کاهش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بازار امروز
برای بازار امروز رشد تقاضا و افزایش تدریجی قیمت‌ها در گروه‌های اصلی بازار را پیش بینی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که گروه پالایشگاهی پس از کاهش قیمت‌های پیاپی تجربه شده در سه هفته گذشته، به طور موقت و در کوتاه مدت شاهد افزایش قیمت‌ها در این گروه خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر