بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
برای امروز کاهش قیمت‌ها در شرکت‌های بزرگ و رشد تقاضا و ادامه روند مثبت در اکثر شرکت‌های کوچک را پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۳۳۳۶۷

رشد تقاضا و ادامه روند مثبت در اکثر شرکت‌های کوچک


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین و تقریبا غافلگیر کننده در اکثر گروه‌های اصلی بازار بودیم و در بدترین عملکرد، شاهد تشکیل صف فروش در نماد‌های اصلی گروه‌های خودرویی و پالایشگاهی و همچنین قیمت‌های منفی سنگین در گروه بانکی و فلزات اساسی و برخی از نماد‌های پتروشیمی بودیم.

این در حالی بود که با توجه به گزارش عملکرد ماهیانه شرکت ها، انتظار می‌رفت که حداقل در برخی از شرکت‌های گروه فلزات و پتروشیمی شاهد روند مثبت باشیم.

به نظر می‌رسد که برخی ریسک‌های سیاسی و حاشیه‌های مربوط به تخلیه سفارت آمریکا در بغداد و مواردی از این دست منجر به رشد مجدد عرضه‌ها در بازار شده است.

از سوی دیگر بازارگردانی آماتورگونه در گروه‌های بانکی و خودرویی که در هفته‌های اخیر بخش اعظم منابع در دسترس را صرف رنج‌های مثبت و بدون دلیل کرده بودند و در روز‌های منفی به دلیل هزینه کرد بخش مهمی از منابع در دسترس نتوانستند نسبت به حمایت از نماد‌های این دو گروه بپردازند منجر به افزایش ترس سهامداران این دو گروه نسبت به سقوط قیمت‌ها شده و منجر به تشدید عرضه‌ها شد.

همچنین، قطع شدن مقطعی سامانه معاملات در ابتدای معاملات که در سامانه معاملاتی برخی کارگزاری‌ها روی داد را نیز می‌توان از دلایل ترس سرمایه گذاران و رشد عرضه‌ها دانست.

با این حال، شاخص کل هم وزن همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد با افزایش عرضه‌ها از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی در گروه‌های اصلی بازار، برخی از نقدینگی بازار که به صورت پروژه‌ای و پرریسک در برخی شرکت‌های کوچک و عمدتا زیانده سرمایه گذاری شده، منجر به ایجاد روند مثبت در سهام با سرمایه کمتر شده و شاخص کل هم وزن راه زیادی تا رسیدن به سقف این نماگر که ارقام بیش از ۵۰۰ هزار واحد بوده، نداشته باشد.

شاخص کل با بیش از ۲۴ هزار واحد کاهش به یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز همان گونه که اشاره شد روند مثبتی داشت و با بیش از یک درصد افزایش به رقم ۴۷۳ هزار و ۴۲۴ واحد رسید تا با رسیدن به سقف ارزشی خود کمتر از ۱۵ درصد را در پیش داشته باشد.

ارزش معاملات بورس و فرابورس نیز در مجموع به ۱۹۲ هزار میلیارد ریال رسید.


سیاست و اقتصاد کلان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه جزئیات اولین نشست این کمیسیون با مسئولان دولتی درخصوص لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تشریح کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ابتدای این نشست گزارشی از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ از لحاظ کیفی و کمی ارائه و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. همچنین دژپسند و پارسا نیز گزارشی از بودجه سال آینده به نمایندگان ارائه کردند.

نوبخت در ارائه گزارش ۸ ماهه از عملکرد بودجه سال ۹۹ ضمن اشاره به سهم مصوب ۳۸۴ هزار میلیارد تومانی بودجه اعلام کرد که تنها ۳۵۳ هزار میلیارد تومان آن بودجه عملکردی داشته و ۳۱ هزار میلیارد تومان در بحث بودجه عملکرد، صرفه جویی اجباری صورت گرفته است.

در خبری از بازار نفت، روس‌ها قصد دارند، در اجلاس آتی اوپک پلاس در ماه ژانویه موضوع افزایش عرضه نفت به بازار جهانی را مطرح کنند. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر سابق انرژی این کشور طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران در مسکو گفت: ما عرضه نفت‌مان را به میزان زیادی کاهش داده‌ایم و برای بالا بردن تولید خود قیمت بین ۴۵ تا ۵۵ دلار در هر بشکه بهترین بازه قیمتی است.

وی مدعی شد در صورتی که روسیه تولید خود را افزایش ندهد، دیگران این کار را خواهند کرد. درواقع روسیه قصد دارد، در اجلاس آتی گروه اوپک پلاس که قرار است ژانویه سال آینده برگزار شود، موضوع افزایش عرضه نفت به بازار جهانی را مطرح کند.

همچنین در خبری از گروه پتروشیمی، مدیر پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به اینکه با انجام اقدامات مهم و برنامه‌ریزی شده، تولید محصولات با ارزش فاز‌های ۱۵ و ۱۶ رشد چشمگیر داشته، گفت: در سال جاری اتان تولید پالایشگاه ششم رشد حدود ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد که خبر بسیار خوبی برای پتروشیمی‌های منطقه است.

«احمد، ولی پور» با بیان اینکه «اتان» یکی از استراتژیک‌ترین محصولات پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی بوده، افزود: در هفت ماهه ابتدایی سال جاری اتان تولیدی فاز‌های ۱۵ و ۱۶ حدود ۲۹۰ هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۱۰ هزار تن بوده، ادامه داد: در سال جاری اتان تولید پالایشگاه ششم رشد حدود ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد که خبر بسیار خوبی برای پتروشیمی‌های منطقه است.

ولی پور با اشاره به تولید محصول با ارزش میعانات گازی فاز‌های ۱۵ و ۱۶ گفت: در سال جاری میزان کاندنسیت تولیدی در این پالایشگاه نیز حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، میزان تولید میعانات گازی فاز‌های ۱۵ و ۱۶ تا پایان مهرماه بیش از ۶ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه بوده است. گفتنی است؛ رشد تولید فاز‌های ۱۵ و ۱۶ به دلیل اقدامات صورت گرفته و برنامه‌ریزی شده در راستای افزایش و پایداری تولید در منطقه صورت گرفته است.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به جمع نشدن اکثر صف‌های فروش بزرگ در نماد‌های اصلی بازار از جمله "خودرو"، "خساپا" و "شپنا"، به نظر می‌رسد که همچنان عرضه کنندگان قدرت بیشتری را نسبت به خریداران داشته باشند.

به نظر می‌رسد که بخشی از فروش در نماد‌های بزرگ به دلیل ایجاد نقدینگی جهت خرید سهام شرکت‌های کوچک و حبابی است که در روز‌های اخیر مجددا روند صعودی شدیدی به خود گرفته اند. برای امروز نیز کاهش قیمت‌ها در شرکت‌های بزرگ و رشد تقاضا و ادامه روند مثبت در اکثر شرکت‌های کوچک را پیش بینی می‌کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر