بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
با توجه به روند تقریباً نزولی گروه بانکی در پایان معاملات روز گذشته، به نظر می‌رسد که مجدداً شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار باشیم.
کد خبر : ۲۳۳۸۴۱

معاملات بانکی‌ها روز گذشته بازار موثر بر معاملات امروز

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد دورقمی شاخص کل بازار بورس بودیم و این نماگر با افزایش ۱.۴ درصدی و معادل ۱۹.۱۳۰ واحدی به یک‌میلیون و ۳۷۴ هزار و ۴۸۰ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز رشد مشابهی را تجربه کرد و با بیش از ۱.۴۵ درصد افزایش به عدد ۴۶۲ هزار و ۴۸۲ واحد رسید.

نماد‌های "فارس"، "فملی"، "وبملت" و "اخابر" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابرس نیز درمجموع به ۱۵۲ هزار میلیارد ریال رسید که بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال کمتر از روز یک‌شنبه محسوب می‌شود.

در جریان معاملات روز گذشته شاهد بازگشایی نماد‌های گروه بانکی پس از شفاف‌سازی در خصوص واگذاری سهام دولت بابت تأدیه بدهی دولت بودیم. پس از تشکیل صف خرید در دو نماد "وبصادر" و "وبملت" و همچنین رشد بیش از ۵ درصدی قیمت بانک تجارت، شاهد افزایش عرضه‌ها در این گروه بودیم.

سیاست و اقتصاد کلان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه خبر داد که ایران غنی‌سازی ۲۰ درصد در سایت هسته‌ای فردو را آغاز کرده است. خبرگزاری فرانسه خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را در سایت فردو آغاز کرده است.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که ایران امروز گازدهی اورانیوم U-۲۳۵ را که پیشتر تا ۴.۱ درصد غنی‌سازی شده بود به شش آبشار سانتریفیوژ در سایت غنی‌سازی فردو برای غنی‌سازی بیشتر تا ۲۰ درصد آغاز کرد. علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته (دوشنبه) از آغاز فرایند تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خبر داد و گفت: از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی‌شده UF ۶ به دست خواهد آمد. درعین‌حال وزیر امور خارجه کشورمان این اقدام کشورمان را که یکی از گام‌های کاهشی جمهوری اسلامی ایران در تعهدات برجامی خود محسوب می‌شود، همچون سایر اقدام‌های کشورمان و در صورت اجرای تعهدات برجامی سایر طرفین این قرارداد بین‌المللی قابل بازگشت عنوان کرد.

در خبری دیگر از حوزه سیاست بین‌المللی کشورمان، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی بانام تجاری هانکوک چیامی، به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط دریادلان این نیرو، صبح امروز و در خلیج‌فارس خبر داد. این اطلاعیه افزوده است: این کشتی با پرچم کره جنوبی بنام HANKUK CHEMI حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده است.

این اطلاعیه بابیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: این نفت‌کش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه عصر روز گذشته (دوشنبه) در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای اظهار داشت: بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملاً فنی بوده و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت‌شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشور‌ها نسبت به تخلفات مشابه و به‌ویژه آلوده کردن محیط‌زیست دریایی حساسیت دارد، لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.

در خبری از بازار سرمایه، در روز چهارشنبه هفته جاری شاهد عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت سپیدار سیستم آسیا در بازار فرابرس خواهیم بود. ۳۰۰ میلیون سهم این شرکت و با سهمیه ۱۵ سهمی هر کد معاملاتی در این روز به قیمت ۳۹.۸۰۰ ریال عرضه اولیه خواهد شد.

بازار امروز

درحالی‌که انتظار می‌رفت شاهد کاهش تنش‌های سیاسی در روز‌های پیش رو باشیم، به نظر می‌رسد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی و آغاز آن و همچنین توقیف کشتی کره‌ای مجدداً جو سیاسی را تا حدی سنگین کرده است.

بر این اساس و همچنین با توجه به روند تقریباً نزولی گروه بانکی در پایان معاملات روز گذشته، به نظر می‌رسد که مجدداً شاهد افزایش عرضه‌ها در سطح بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بانک تجارت در ازای هر سهم ۲۷۸ ریال سود ساخت؛

افزایش درآمد ۳۴۸ درصدی "وتجارت"

به دنبال برگزاری مزایده فروش بانک تجارت؛

"وتجارت" سهام عمرانی می فروشد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ستار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
نفرین خدا به شما
دارین با مردم چیکار میکنید
خدا ما رو مرگ بده از این همه ظلم و دزدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
سلام جناب اقای ریسیشما را به خدا قسم میدهم به داد سهامدارن بیچاره برسید سرمایههای مردم را در روز روشن به راحتی دارن میدوزدند لطفا درب سازمان بورس را ببندیدتا ازاین بدبختر نشده ایم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
سلام ،خودت فهمیدی، چی نوشتی ؟ حالت خوب نیست بابا ،
غلامرضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
یعنی شماها راکی کارشناس اعلام کرده است ریزش بورس علتش عدم تصویب اف ای تی اف است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۸
بورس .................. عرضه دستوری ۰۰۰دستور دهنده ی ....................
کارمند بانک
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
علت ریزش چشم انداز توافق با آمریکا و ریزش دلار ، ارزش دارایی ها ی شرکتهای بورسی است. بازار بورس ایران کاملا هوشمند عمل میکند و کسانی که منتظر نماندند و فروختند هیجانی عمل نکردند بلکه هوشمندانه عمل کردند.