بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
هر چند انتقال برخی از نمادها به بازار پایین تر جزو قوانین بازار سرمایه بوده اما؛ باید نحوه اجرای این قانون بازنگری شود تا سهامداران متضرر نشوند.
کد خبر : ۲۳۴۹۴۸

بازنگری در نحوه اجرای انتقال نمادها به بازار پایین‌تر

به گزارش بورس نیوز، طی هفته جاری شرکت فرابورس از جابجایی ۱۳ شرکت در تابلو‌های رنگی بازار پایه خبر داد و علت آن را عدم افشای اطلاعات عنوان کرد.

جابه‌جایی این شرکت‌ها توسط فرابورس موجب شد تا سهامدارن به این موضوع معترض شوند، به گفته سهامداران آن‌ها نباید به دلیل اینکه مدیران شرکت‌ها به وظایف خود عمل نکردند متضرر شوند.

سهامداران معتقدند اگر قرار بر جریمه و یا تنبیهی از سوی فرابورس برای عدم افشای اطلاعات صورت بگیرد باید معطوف مدیران باشد نه اینکه سهامداران متضرر شوند در‌حالی‌که با جابه‌جایی شرکت‌ها فقط سهامداران متضرر می‌شوند و هیچ جریمه‌ای مشمول مدیران شرکت‌ها نمی‌شود در صورتی که سهامداران هیچ تخلفی انجام نداده اند و این عین بی‌عدالتی است.

تغییر بازار پایه تاثیری بر نحوه گزارش دهی ندارد

در این باره مسعود بهمنی راد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: اقداماتی که فرابورس در این باره انجام می‌دهد عمدتا منجر به ضرر و زیان سهامداران می‌شود و تاثیری بر هیات مدیره ندارد و فقط سهامدار با اینگونه تصمیمات تنبیه می‌شود.

وی گفت: سابقه نشان داده تغییر بازار پایه سهم‌ها تاثیری درباره نحوه گزارش‌دهی آن‌ها ندارد و فقط سهامداران متضرر می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: فرابورس به جای اینکه در مرحله نخست اقدام به جابجایی شرکت‌ها کنند، مهلتی به هیات مدیره برای افشای اطلاعات بدهند و اگر طی این مدت هیات مدیره اقدام به ارائه اطلاعات نکردند جریمه برای آن‌ها در نظر بگیرند و پس از آن اقدام به جابجایی شرکت‌ها کنند تا حداقل فقط سهامداران متضرر این موضوع نباشند.

سهامداران از ناشران افشای اطلاعات را مطالبه کنند!

زهرا زارع، مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس در این باره اظهار کرد؛ اطلاعیه طبقه‌بندی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه، ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ در وب‌سایت فرابورس ایران در اختیار عموم قرار گرفته است.

به گفته وی؛ رتبه‌بندی شرکت‌های بازار پایه بر اساس ماده ۲۱ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل‌وانتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران (شرکت سهامی عام) صورت گرفته است.

مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس معتقد است؛ سهامداران شرکت‌های بازار پایه با مطالعه این ماده از دستورالعمل مذکور و بررسی شرایط و سطح افشای اطلاعات شرکت‌ها در سامانه کدال، می‌توانند انتقال و یا عدم انتقال شرکت‌ها را در تابلو‌های رنگی بازار پایه در مواقع رتبه‌بندی تشخیص بدهند.

وی بیان کرد: شرکت‌های بازار پایه ۲ بار در سال، یک‌بار پایان مردادماه و یک‌بار هم پایان دی‌ماه از لحاظ اطلاعاتی که منتشر می‌کنند و به‌موقع بودن انتشار آن، طبقه‌بندی می‌شوند و به منظور رعایت دستورالعمل، طی مقاطعی بلافاصله رتبه‌بندی انجام می‌شود یعنی زمانی که صورت‌های مالی شرکت، عدم اظهارنظر یا اظهارنظر مردود باشد، بلافاصله فرایند انتقال از تابلو‌ها انجام می‌شود.

زارع تصریح کرد: عدم ارائه اطلاعات در زمان‌های تعیین‌شده از سمت اعضای هیات مدیره شرکت‌ها نه تنها تخلف از دستورالعمل افشاست بلکه تخلف از ماده ۴۵ قانون بازار نیز به شمار می‌رود.

مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس تاکید کرد: سهامداران از ناشران افشای به موقع اطلاعات را مطالبه کنند تا از نزول نماد‌ها در تابلو‌های بازار پایه جلوگیری کنند.

هر چند مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس توپ را در زمین سهامداران انداخته، اما صحبتی درباره عواقب تخلف برای مدیران مطلبی به زبان نیاورده است و همانند همیشه حق سهامداران خرد نادیده گرفته می‌شود.

نحوه اطلاع رسانی و برخورد با خاطیان بازنگری شود

مرتضی عباد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره انتقادات سهامداران بابت تنزل برخی نماد‌های بازار پایه به بازار پایین‌تر اظهار کرد: اخراج نماد‌ها از یک بازار و تنزل به بازار پایین‌تر به سبب عدم شفافیت در ارائه گزارش‌ها جزو قوانین بازار سرمایه محسوب می‌شود، اما نحوه اجرای این مقررات و برخورد با خاطیان مورد انتقاد است.

به گفته وی؛ همان‌طور که انتظار می‌رود شرکت‌ها در افشای اطلاعات عملکرد خود شفاف باشند، انتظار می‌رود مدیران فرابورس هم قبل از اجرای هر تصمیمی، اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و از اقدامات ناگهانی که موجب ضرر و زیان سهامداران خرد می‌شود، اجتناب کنند همچنین سهامداران نباید به جای مدیران تنبیه شوند.

عباد تصریح کرد: انتقال نماد‌ها به بازار پایین‌تر، تنبیهی برای سهامداران بوده و بهتر است در چنین مواردی به‌جای توقف و تنزل نماد و... جرائمی برای مدیران متخطی در نظر گرفته شود.

 

 

بازنگری در نحوه اجرای انتقال نمادها به بازار پایین‌تر

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گپ بزرگ پیش‌بینی نرخ ارز، چالش اصلی بورس
مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

گپ بزرگ پیش‌بینی نرخ ارز، چالش اصلی بورس

جای‌خالی نماینده حقیقی‌ها در شورای عالی بورس
یک حقوقدان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

جای‌خالی نماینده حقیقی‌ها در شورای عالی بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اسماعیل
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کلا همیشه خدا مقصر مردمن و مسئولین معصوم،ظلم تا کی اخه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۱
سلام شبتون بخیر. گله ماازازمون رتبه بندی معلمان است که جوابی به اعتراضات ماهیچ یک ازمسولان آموزش وپرورش نمیدهندباتوجه به اینکه در۷دی ماه آزمون ازسرعت اینترنت گرفته تااشکال ازسوالات وتستهایی که هرکدام ۲.۵ نمره داشت ومنی که دبیرتربیت بدنی بودم قراربودجزی معلمان متوسطه دوم ازمون بدهم و....باپولی کلانی که به جیب یک عده رفت از۲۰۰به بالا برای این آزمون گرفتن و....خواهشمندیم این اعتراضات که شامل تعدادکثیری ازهمکاران میشودرابه گوش وزیرآموزشوپرورش برسانیدتاطی این دوماه آزمون جبرانی تکرارشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
دمشون گرم.سهمي كه شفاف نيست كلا بايد از بورس اخراج شه.
طاهری سرمور
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۱
بادرود.متاسفانه این موضوع رامی توان به کل جامعه بسط داددراکثروزارت خانه ها،ادارات،ارگانها،سازمانهاوغیره ناکارآمدی،ضعف مدیریت ،ناشایسته سالاری که منجربه زیان وخسارات زیادبه کشورومردم رادرپی داردبایدتاوان آن رامردم بدهندومسئول ذیربط شایدارتقاع هم پیداکندچون براساس روابط وفامیلی ووابستگی قوم وخویشی مملکت اداره می شوددرسقوط هواپیماها،سقوط قطارها،جاده هاووووواینجاهم همان موضوع حکمفرماست.باسپاس