بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
احتیاط همچنان در دستور کار سهامداران
به نظر می‌رسد که فعالین بازار سرمایه کشورمان همچنان بااحتیاط و محافظه‌کارانه در خرید سهام اقدام می‌کنند و در قیمت‌های مثبت بسیاری فروشنده هستند و دید میان‌مدت نیز از بازار رخت بربسته است.
کد خبر : ۲۳۵۲۳۳

پیش گشایش


آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد کاهش قیمت در اکثر نماد‌های بازار سرمایه بودیم. در روزی که اکثر نماد‌های شاخص ساز در قیمت‌های منفی معامله شدند، شاخص کل با بیش از ۱۷ هزار و ۳۰۰ واحد کاهش و معادل ۱.۴ درصد به ۱ میلیون و ۲۳۳ هزار واحد رسید تا مجدداً کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی در آستانه از دست رفتن باشد.

شاخص کل هم‌وزن نیز کاهش ۰.۴۴ درصدی و معادل ۱.۹۱۰ واحدی را تجربه کرد و به رقم ۴۲۹ هزار و ۶۲۸ واحدی رسید.
روز گذشته انتشار گزارش پیش‌بینی سود ۱.۰۰۰ ریالی به ازای هر سهم ملی مس ایران منجر به تشدید عرضه‌ها در شرکت‌های دلاری و بزرگ شد.

این در حالی است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که سود هر سهم این شرکت در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۱.۲۰۰ ریال به ازای هر سهم باشد و انتشار این گزارش از سوی مدیران این شرکت جای تعجب دارد.


سیاست و اقتصاد کلان

از امروز بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در صحن علنی مجلس آغاز خواهد شد. بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق و اصلاحات صورت گرفته در لایحه بودجه کل کشور که تفاوت‌های زیادی با لایحه ارسالی دولت دارد، از امروز بخش‌های درآمدی بودجه سال آینده کشور در دو شیفت صبح و عصر بررسی خواهد شد. افزایش نرخ حامل‌های انرژی، افزایش حق بهره‌برداری از معادن، کاهش نرخ مالیات بر تولید و حذف ارز ۴.۲۰۰ تومانی در کنار تخصیص بودجه‌های عمرانی ازجمله نکات موردتوجه بازار سرمایه در روز‌های بررسی بودجه در مجلس خواهد بود.

در آخرین تحولات سیاسی و مربوط به برجام، برخی خبر‌ها حکایت از لغو برخی از تحریم‌ها علیه کشورمان در روز‌های آینده دارد. به نظر می‌رسد که دولت بایدن قصد دارد با اجرای این امر نسبت به بازگشت گام‌به‌گام دو کشور به مصوبات برجام اقدام کند. اظهارات روز گذشته وزیر خارجه این کشور نیز مبنی بر زمان اندک جهت مذاکره در خصوص غنی‌سازی اورانیوم و مفاد برجام حکایت از این دارد که در روز‌های آینده شاهد برخی تحولات قابل‌توجه در خصوص برجام و تحریم‌ها خواهیم بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی بابیان اینکه برای رشد اقتصادی در سال آینده نیازمند تأمین مالی ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار پول و سرمایه هستیم گفت: تحقق این عدد برای اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است. وی بابیان اینکه در ۱۰ ماهه ابتدای سال جاری در بازار سرمایه نیز ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی شده، بیان داشت: این عملکرد بسیار خوبی بوده لذا اگر بخواهیم در سال آینده رشد اقتصادی متفاوتی داشته باشیم حداقل باید هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای اقتصاد تأمین مالی داشته باشیم و برای دستیابی به این رقم بازار سرمایه و بازار پول باید تأمین مالی آن را بر عهده گیرند.

در خبری از گروه فلزات اساسی، امروز عرضه‌های تختال و شمش فولاد در بورس کالا صورت خواهد گرفت. نرخ شمش فولاد برخلاف انتظار بازار و روند قیمت‌های جهانی نه‌تن‌ها با کاهش مواجه نشده بلکه قیمت هر تن شمش فولاد در معاملات امروز بیش از ۱۰۴ میلیون ریال لحاظ شده که در حدود ۳ درصد بیشتر از نرخ‌های هفته گذشته است.

بسیار بعید به نظر می‌رسد که عرضه‌های امروز نیز منجر به معاملات سنگین در این گروه شود تا همچنان فضای معاملات محصولات فولادی به‌ویژه شمش و تختال با رکود همراه باشد.

در اخباری از بازار سرمایه، شرکت‌های زیرمجموعه "شستا" امروز و به‌صورت داوطلبانه پیش‌بینی سود سال ۱۳۹۹ را در سامانه کدال منتشر خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که رویه سایر گروه‌ها و شرکت‌های بزرگ نیز در روز‌های پیش رو انتشار هم‌زمان پیش‌بینی سال جاری و سال آینده خواهد بود و به نظر می‌رسد که در دو هفته پایانی بهمن‌ماه شاهد انتشار گزارش پیش‌بینی اکثر شرکت‌ها برای سال آینده باشیم. بخش مهمی از روند‌های قیمتی در ماه‌های پیش رو و حتی هفته‌های پیش رو بستگی به این پیش‌بینی‌ها خواهد داشت. بااین‌حال می‌بایست مفروضات مدنظر قرارگرفته شده در محاسبات و پیش‌بینی‌ها نیز مدنظر سرمایه‌گذاران و سهامداران قرار بگیرد.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که فعالین بازار سرمایه کشورمان همچنان بااحتیاط و محافظه‌کارانه در خرید سهام اقدام می‌کنند و در قیمت‌های مثبت بسیاری فروشنده هستند و دید میان‌مدت نیز از بازار رخت بربسته است. این اقدامات را نمی‌توان صرفاً هیجان فروش لحاظ کرد.

بررسی بودجه و احتمال رشد نرخ حامل‌های انرژی، اخذ عوارض صادراتی از محصولات خام، کاهش اتکای بودجه به نفت، کاهش و رفع احتمالی تحریم‌ها و افت قابل‌انتظار نرخ ارز و تورم و کاهش احتمالی سودآوری شرکت‌ها در سال آینده و تعدیل نسبت قیمت به سود (که در شرکت‌های کوچک و حبابی بعضاً به بیش از ۱۰۰ واحد نیز رسیده)، ازجمله مواردی است که فروشندگان در روز‌های اخیر بر اساس آن اقدام به فروش می‌کنند.

برای بازار امروز نیز کاهش قیمت‌ها محتمل‌تر از رشد آن‌ها خواهد بود و در صورت مثبت شدن بازار نیز شاید بتوان گفت که امید چندانی به رشد سنگین بازار در روز‌ها و هفته‌های آینده نخواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
به نظر تحلیل های شما هم آبگوشتی شده. آخه وقتی تو اوضاع منفی عرضه اولیه میذارند یک علامته. یعنی اصلاح شاخص. دستوری. خدا لعنتشون کنه. خدا ذلیلشون کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
.......که مردم رادعوت به بورس کرد ......۰۰۰۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
اعتمادوقتی‌به‌بازاربرمیگردکه‌صندوقهای‌‌پالایشی‌ودارایی‌‌که‌دولت‌به‌مردم‌فروخت‌بتونه‌به‌گفته‌خوددولت‌ 30درصد‌سوده‌باشه‌فعلا‌برعکس‌شده‌ 30درصدضرر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
سهم های کوچک سراسر سبز پوش شده وبرعکس سهام بنیادی قرمز وکوچک میشود دلار بالا بره بورس قرمز میشه دلار پایین بیاد قرمز میشه هوا ابری بشه بورس قرمز میشه باد بیا افتاب بیا قرمز میشه چرا همش دنبال بهونس