بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
پیشروی مثبت حقوقی‌ها و افزایش خرید سهامداران حقیقی
برای بازار امروز نیز ادامه رنج‌های مثبت سهامداران حقوقی و افزایش خرید برخی سهامداران حقیقی را پیش بینی می‌کنیم.
کد خبر : ۲۳۷۰۴۲

خواندن ۳دقیقه

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد رشد شاخص کل بازار سرمایه بودیم. پس از حمایت‌های سنگین سهامداران حقوقی و رنج‌های مثبت در برخی نماد‌های شاخص‌ساز که شاید کمتر از ۵۰ نماد کل بازار را شامل می‌شد، شاهد افزایش بیش از ۵هزار واحدی شاخص کل بودیم و این نماگر به یک میلیون و ۱۷۵ هزار واحد رسید. به عنوان نمونه می‌توان به نماد بانک تجارت اشاره کرد که بیش از ۳۰۰ میلیون سهم توسط بازارگردان این بانک تنها در یک روز خریداری شد.

این در حالی است که همچنان برخی به اصطلاح کارشناسان بازار، روند نزولی بازار را به علت فعالیت‌های فروش آبشاری حقوقی‌ها ذکر می‌کنند. میزان سهام در اختیار بازارگردان بانک تجارت به بیش از ۱۱درصد رسیده و در حال حاضر این نهاد اصلی‌ترین سهامدار خود بانک محسوب می‌شود که در نوع خود و در اقتصاد کشوری که بسیاری از واحد‌های تولیدی و خدماتی به وام‌های بانکی جهت ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود دسترسی ندارند، این بانک و بازارگردان آن به تنهایی بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک را صرف حمایت از این نماد کرده است.

ارزش معاملات نیز نسبت به روز‌های اخیر رشد کرده و به رقم ۷۲ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال در بازار بورس رسید. ارزش معاملات فرابورس نیز که همچون روز‌های اخیر بخش مهمی از آن مربوط به معاملات اوراق بدهی دولتی بود به بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال رسید.


سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز شاهد ادامه روند کاهشی قیمت دلار هستیم. روز گذشته شاهد شکسته شدن کانال ۲۴ هزار تومانی بودیم و قیمت دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. قیمت خرید دلار نیز به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت. این در حالی است که برخی اخبار از آزاد شدن در حدود ۳میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در کشور‌های کره جنوبی، عمان و عراق خبر می‌دهند و به هر حال به نظر می‌رسد که در روز‌ها و هفته‌های آینده همچنان شاهد انتشار اخبار مثبت در خصوص بازگشت ارز‌های بلوکه شده به کشورمان باشیم که می‌تواند منجر به ادامه‌دار شدن روند کاهش قیمت‌ها در بازار ارز شود.

از سوی دیگر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر از احتمال بررسی لوایح اف‌ای‌تی‌اف در جلسه هفته آینده این مجمع داد. به نظر می‌رسد که تصویب مشروط این لوایح در حال حاضر محتمل‌ترین گزینه در اختیار و قابل پیش‌بینی در جلسه این نهاد باشد. تصویب این لوایح می‌تواند منجر به بهبود فرآیند‌های انتقال پول و کاهش برخی هزینه‌های ارزی و تبدیلی جهت واردکنندگان و بهبود چشمگیر روند بازگشت ارز‌های صادراتی به کشورمان باشد. این موضوع نیز یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند روند کاهشی قیمت ارز را در بازار‌ها همچنان حفظ کند.

در خبری از حوزه بازار سرمایه، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با انتقاد از رواج خرید و فروش رمزارز در کشور اظهار کرد: مردم به جای این‌که دارایی خود را در جایی سرمایه‌گذاری کنند که نتیجه آن معلوم نیست و نفع آن به کشور‌های دیگر می‌رسد در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند تا این سرمایه‌گذاری منجر به رشد اقتصادی در کشور شود.

وی در ادامه از انجام اقداماتی برای تشکیل کانون سهامداران خبر داد و گفت: اقدامات مربوط به تشکیل کانون سهامداران حقیقی آغاز شده و مطالعات اولیه آن صورت گرفته و قرار است یک هیات موسس بی‌طرف از افراد صاحب‌نام انتخابات را برگزار کرده و اعضای هیات مدیره این کانون را انتخاب کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی بورس در مورد حمایت از سهامداران خرد اظهار کرد: این‌که سهامداران پرتفوی خود را نفروشند و سود آن‌ها تضمین شود همان اوراق اختیار فروش تبعی بوده، اما ما سعی کردیم آن را طوری توضیح دهیم که سهامداران متوجه شوند.

همچنین در خبری از صنعت خودروسازی، بررسی آمار‌های منتشره دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن‌ماه ۹۱۰ هزار و ۱۷۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مطابق این آمارها، بیشترین تولید خودرو در دسته سواری بود. در این بخش خودروسازان داخلی ۸۲۸ هزار و ۳۱۹ دستگاه خودرو (معادل ۹۱ درصد کل تولیدات) تولید کردند که در هم‌سنجی با سال گذشته رشد ۱۸.۵ درصدی داشته است. تا پایان بهمن‌ماه، ۷۴ هزار و ۶۴۵ دستگاه وانت و فقط ۲۴۱ دستگاه ون تولید شد که در مقایسه با ۱۱ماهه سال گذشته به ترتیب رشد ۲۲.۱ درصدی و ۲۱.۹ درصدی داشته است.

در این مدت تولید مینی‌بوس و میدل‌باس یک دهم درصد رشد ثبت کرد و به ۷۳۱ دستگاه رسید، در بخش اتوبوس نیز بیشترین رشد با ۹۳.۵ درصد حاصل شد و خودروسازان ۸۹۴ دستگاه اتوبوس تولید کردند. تولید کامیون، کامیونت و کشنده نیز در این مدت با رشد ۷۹.۶ درصدی در مقایسه با ۱۱ماهه سال گذشته به پنج‌هزار و ۳۴۲ دستگاه رسید.

شایان ذکر است، خودروسازان داخلی در بهمن‌ماه سال  جاری ۹۵ هزار و ۶۸۲ دستگاه انواع خودرو تولید کردند که در مقایسه با بهمن‌ماه ۹۸ رشد ۲.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

بازار امروز
برای بازار امروز نیز ادامه رنج‌های مثبت سهامداران حقوقی و افزایش خرید برخی سهامداران حقیقی را پیش‌بینی می‌کنیم. با این حال به نظر می‌رسد که در قیمت‌های مثبت شاهد افزایش محسوس عرضه‌ها باشیم و بعید به نظر می‌رسد که شاهد تشکیل صف خرید خاصی در نماد‌های اصلی بازار سرمایه باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر