بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
در حالی که بسیاری از سهامداران و کارشناسان بر این باور بودند که با آغاز سال ۱۴۰۰ بورس روند رو به رشد به خود بگیرد که معاملات هفته نخست سال جدید حاکی از ادامه روند سال ۹۹ داشت.
کد خبر : ۲۳۸۲۲۷

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه که نیمه نخست سال گذشته را طلایی آغاز کرده بود و روزانه رکورد‌های جدیدی را پشت سر می‌گذاشت در نیمه راه تابستان ۹۹ شروع به افت کرد که در آن مقطع بسیاری از آن به عنوان اصلاح شاخص یاد می‌کردند.

اما اصطلاح "اصلاح" با شدت هر چه تمام‌تر جای خود را با واژه "ریزش" تعویض کرد و سهامداران هر روز شاهد از بین رفتن سرمایه خود در بورس بودند.

در این بین کمتر سهامدار و کارشناسی بر این باور بود که این ریزش تدوام داشته باشد و همگان اعتقاد داشتند پس از مدت زمان کوتاه بازار به مسیر رشد بر خواهد گشت، اما برخلاف تصور همگان بازار نه تنها به مسیر قبلی باز نگشت بلکه شدت ریزش بیشتر شد و شاخصی که خود را برای عبور از ۲ میلیون واحد اماده می‌کرد به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید و در این بین سهامداران خرد که تمام دارایی‌های خود را به این بازار سرازیر کرده بودند دچار ضرر و زیان هنگفتی شدند.

هر چند در این بین مسئولان سازمان بورس سعی کردند با دستورالعمل‌هایی مانع ریزش بیشتر بازار شوند و حتی دامنه نوسان را نیز تغییر دادند، اما هیچکدام از این دستورالعمل‌ها به کار بازار نیامد هر چند در این بین در برخی از روز‌ها شاخص مثبت شد، اما نقشه بازار حکایت دیگری داشت.

با پایان سال ۹۹ سهامداران و برخی از کارشناسان بر این باور بودند که با آغاز سال ۱۴۰۰ بازار روند رو به رشد را در پیش خواهد گرفت و داستان ریزش هابی بورس با پایان سال ۹۹ به تاریخ خواهد پیوست، اما دیری نپاید که این باور فرو ریخت و در نخستین هفته سال جدید شاخص ۱۳ هزار واحد ریزش داشت تا "درب" همچنان بر پاشنه سال گذشته بچرخد.

علی خوانپایه کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با بیان اینکه بازار به‌شدت منتظر انتخابات ریاست جمهوری است، بیان کرد: احتمال اینکه برخی از گروه سیاسی به دنبال تأمین منابع مالی از بازار باشند، وجود دارد و باید منتظر ماند این تأمین منابع مالی به سمت بازار خواهد آمد یا خیر.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکثر کارشناسان و مدیران صندوق‌ها معتقدند فروردین و اردیبهشت‌ماه خوبی پیش روی بازار قرار دارد، اما به‌شخصه چنین سیگنالی را مشاهده نکردم.

وی تصریح کرد: برای ایجاد ترند نیاز به معامله روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در بازار سهام داریم.

خوانپایه تأکید کرد: بازار به‌هیچ‌عنوان دامنه نامتقارن مثبت ۶ منفی ۲ استقبال نکرد و به‌شدت به دنبال تغییر آن است.


بیشتر بخوانید:

حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بورس نیوز:

از انتخابات تا حضور خارجی‌ها چالش خودرویی‌ها

حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

حذف دامنه نوسان؛ آری یا نه

عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت دست در جیب شرکت‌ها نکند

تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تضاد منافعی که به کل بازار آسیب زد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
به فرمایش حافظ :
ز راه میکده یاران عنان بگردانید
چراکه حافظ از این راه رفت و مفلس شذ
به عرض بنده :
ز راه بورس ای خرده سهامداران عنان بگردانید
چرا که رفیقم به فریب دولتیان به این راه رفت و مفلس شد
تحلیلگر اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
بورس را مثل بقیه بورسها دوطرفه کنید تا قساد و رکود از بین برود.اینطوری کسی نمیتواند صف خریدوفروش درست کند و بورس به تعادل میرسد..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
سووال حالا اگر همون کارشمناسا به عمد یا غیر عمد ریزش رو اصلاح معرفی کردند حالا ریزش را به عمد یا غیر عمد اشتباهی معرفی کنن جای یک چیزی دیگه چه ؟؟؟؟؟