بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
انجماد سهم‌ها و کوه یخ
برای بازار امروز نیز شرایطی مشابه با روند معاملات روز گذشته را انتظار داریم و به نظر می‌رسد که بازار همچنان در وضعیت انجماد ناشی از عدم‌تغییر قیمت‌ها به سر خواهد برد.
کد خبر : ۲۳۸۹۹۹

پیش گشایش+بورس نیوز
آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد افت ارزش معاملات به سطحی بودیم که در دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

ارزش معاملات خرد بازار به کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان رسید که در دو سال اخیر بی‌سابقه است. این اتفاق یک دلیل مشخص دارد و همان‌گونه که بار‌ها در این گزارش‌ها عنوان‌شده، دامنه نوسان نامتقارن و عدم اجرای صحیح قانون گره معاملاتی است. دوستانی که تازه بر سرکار آمدند قصد داشتند چرخ را از نوع اختراع کنند و با این تصور که قبلی‌ها چنین تفکرات ناب و بدیعی را در اختیار نداشتند، اقدام به مصوب کردن دامنه نوسان نامتقارن کردند و ازقضا این موضوع با استقبال به‌اصطلاح کارشناسان (و به عبارت بهتر کارنشناسان) ارشد بازار سرمایه مواجه شد. (پیشنهاد این رویه در ابتدا توسط یکی از سفته‌بازان ارائه شد و به‌این‌ترتیب مسئولین ارشد سازمان بورس متأسفانه سطح علم و دانش بازار سهام را به نظرات سفته‌بازان که بار‌ها موجب متضرر شدن افراد عادی شده‌اند را تنزل دادند).

حالا نیز خبر می‌رسد که مصوبه دو شب قبل درخصوص اجرای رفع گره معاملاتی با حجم‌مبنای یک سهم مجدداً به تعویق افتاده تا شاهد سطح جدیدی از بی‌تصمیمی و اوضاع عجیب و غیرعادی تصمیم‌گیرندگان و مسئولین بازار سرمایه بیشتر مشخص شود. به‌هرحال از نهادی که به‌جای اجرای وظایف ذاتی خود که نظارت بر صحت انجام‌وظیفه ارکان بازار و شرکت‌ها و سهامداران بوده به آزادسازی قیمت خودرو می‌اندیشد، نمی‌بایست انتظار تصمیمات صحیح، مطمئن و قابل‌اتکا داشت.

شاخص کل با ۹ هزار واحد کاهش که کمتر از یک درصد بود به یک میلیون و ۲۲۴ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۰.۲ افت را تجربه کرد و به ۴۳۲ هزار و ۴۶۵ واحد سقوط کرد.

سیاست و اقتصاد کلان
دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تشریح توافق ۱۰ بندی ایران و عراق برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده، گفت: به سرانجام رساندن این روند به حدود یک ماه زمان نیاز دارد تا وضعیت معاملات در شرایط عادی قرار بگیرد. حسینی با بیان اینکه دستورالعمل ۱۰گانه‌ای تبیین شده تا شرکت‌های ایرانی و عراقی بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، تصریح کرد: در این بخشنامه آمده که می‌توانند از پول‌های بلوکه‌شده به‌صورت یورو، دلار و دینار استفاده کنند و بانک هزینه‌ای بابت کارمزد آن دریافت نخواهد کرد. وی با اشاره به سایر شرایط این توافق، افزود: از سوی دیگر شرکت‌های توانیر و گاز ایران باید شرکت‌های ایرانی را در نامه‌ای معرفی و تائید کنند و همچنین شرکت عراقی طرف معامله در زمینه دارو و غذا باید تخصص و سابقه کار داشته باشد.

دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل شرکت ایرانی کالا‌های موردنظر خود را از عراق خریداری کرده و زمانی که کالا وارد آب‌های ایران شود ۹۰ درصد و در زمان تخلیه بار ۱۰درصد باقی‌مانده از پول‌های ایران در بانک عراق آزاد خواهد شد.

طرح قانون بانک مرکزی مشتمل بر ۷۹ ماده و ۱۱ فصل به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. در این طرح سعی شده رابطه مالی و نقش دولت در سیاست‌گذاری پولی اصلاح شود. به‌طوری‌که بانک مرکزی دیگر موظف به خرید ارز دولت نیست و بنا به تشخیص خود و با رعایت هدف کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی خریداری کند. در قانون پولی و بانکی فعلی که دهه‌هاست مبنای کار بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بوده، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کار، تعاون و رفاه در ترکیب شورای پول و اعتبار حضور دارند، اما در طرح قانون بانک مرکزی هیچ‌یک از وزرای دولت در عضو هیات عالی که به‌موجب این طرح تشکیل خواهد شد، بانک مرکزی نیستند و جای این افراد را ۶ متخصص خبره اقتصادی و بانکی که با حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند، می‌گیرند. این ۶ عضو غیر اجرایی به‌صورت تمام‌وقت فعالیت خواهند داشت و در طول دوره مسئولیت هیچ سمتی غیر از عضویت در این هیات ندارند.

در خبری از بازار نفت، مذاکرات میان آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی با ایران برای توافق هسته‌ای جدید هنوز به نتیجه نرسیده، اما آمار نشان می‌دهد که تولید نفت ایران تقریباً به بالاترین میزان دو سال اخیر رشد کرده و معامله‌گران نمی‌توانند میزان نفتی که ایران می‌تواند به عرضه جهانی اضافه کند را نادیده بگیرند.

به گزارش ایسنا، مانیش راج، مدیر مالی شرکت ولاندرا انرژی دراین‌باره اظهار کرد: ظرفیت صادرات ایران به دو میلیون بشکه در روز نزدیک می‌شود و به نظر می‌رسد با فروش نفت به خریداران چینی، در حال دور زدن تحریم‌هاست. وی بر این باور بوده که به‌محض رفع شدن تحریم‌هایی که در دوران ترامپ وضع شدند، یک میلیون بشکه در روز دیگر نفت ایران آماده ورود به بازار است.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز شرایطی مشابه با روند معاملات روز گذشته را انتظار داریم و به نظر می‌رسد که بازار همچنان در وضعیت انجماد ناشی از عدم‌تغییر قیمت‌ها به سر خواهد برد و خروج سرمایه از بازار باقدرت بیشتری ادامه خواهد داشت و بسیار بعید به نظر می‌رسد که با این وضعیت، شاهد بازگشت و افزایش استقبال از بازار سرمایه‌ای باشیم که عدم کاهش قیمت‌ها (به‌منظور هدایت و شاخص سازی توسط مسئولین ارشد بازار) به‌عنوان اولویت اول روسای آن مطرح بوده و دراین‌بین نقدشوندگی آن به طرز قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
این که خیلی خوب درواقع می تونه عالی باش