بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
تاثیر اخبار مثبت سیاسی و احتمال بالای کاهش نرخ ارز
انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های گذشته و احتمال بالای کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه به ویژه در نماد‌های کوچک در روز جاری خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۹۷۰۷

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در حالی که به نظر می‌رسد بخش عمده نوسانات مثبت در نماد‌های بانکی و خودروسازان حاصل تلاش و همت بسیاری از متولیان بازار و سازمان بورس جهت کارا بودن التماس‌ها به سران قوا و ریس بانک مرکزی بود، اما بی‌شک روند بازار را در روز‌ها و ماه‌های آتی نه این دوستان بلکه شرایط سیاسی کشور و نرخ ارز تعیین می‌کند.

علیرغم معاملات مثبت در نماد‌های اصلی و شاخص ساز بازار نظیر "فارس"، "فولاد"، "فملی"، بانک ملت، بانک پاسارگاد و ...، همچنان شاهد ادامه معنادار صف فروش در نماد شرکت‌های کوچک در روز چهارشنبه بودیم که این موضوع نشان‌دهنده احتمال بالای ادامه صف فروش‌ها در روز جاری و روز‌های آتی است.

اخبار اقتصاد بین الملل:
بی شک مهمترین اخبار اقتصاد بین‌المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با نشست‌های بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد. در این راستا، رئیس دفتر رئیس‌جمهور روند مذاکرات وین را با وجود دشواری‌ها و اختلاف‌نظرموجود، مثبت و راضی‌کننده دانست و گفت: با وجود اینکه مذاکرات روز‌های سرنوشت‌سازی را می‌گذراند و دارای دشواری‌هایی است، اما شاهد فضای مثبتی در وین هستیم و اگر روند با همین شکل پیش برود، شاهد پیشرفت‌هایی در این مذاکرات خواهیم بود.

به گفته واعظی تلاش دولت و تیم مذاکره‌کننده ایران، گفتگو در چارچوب ترسیم شده توسط مسئولان ارشد کشور و تحقق شروط بیان شده از سوی مقام معظم رهبری است و در این مسیر می‌کوشیم در این گفتگو‌ها با رعایت همه ملاحظات و قوانین و چارچوب‌های ابلاغی، به احیای برجام و رفع تحریم نایل آییم.

واعظی چشم‌انداز آینده اقتصاد کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت بزرگ ایران، بدون تردید روز‌های خوبی در انتظار اقتصاد کشور و معیشت مردم خواهد بود و دولت دوازدهم می‌کوشد بدون فوت وقت از هر فرصتی برای نیل به این هدف استفاده کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور به سفر‌های منطقه‌ای وزیر امورخارجه اشاره و خاطرنشان کرد: همواره اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با همسایگان خود را یک هدف راهبردی می‌داند و با توجه به منافع مشترک منطقه‌ای، از گفتگو و همکاری با همسایگان استقبال کرده است.

همچنین، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حصول پیشرفت در مذاکرات وین اعلام کرد که همچنان چالش‌های بزرگی در راه باقی مانده است.

به گزارش از عرب نیوز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در گفتگو‌های وین درخصوص احیای برجام حاصل شده است. وی با اشاره به اینکه سومین دور مذاکرات وین در حال انجام گرفتن بوده مدعی شد که هیات آمریکایی گفتگو‌های غیرمستقیم آموزنده و منظمی با ایران داشته‌اند، اما همچنان "راه طولانی برای پیمودن" باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: پیشرفت‌هایی حاصل شده و ما درک بهتری از این داریم که در صورت بازگشت ایران به پایبندی چه کار‌هایی باید انجام دهیم و برآوردمان این است که ایران نیز بهتر درک می‌کند که چه کار‌هایی برای تداوم پایبندی به برجام باید انجام دهند.

ند پرایس با اشاره به اینکه هرگونه بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیازمند رفع تحریم‌هاست، مدعی شد که واشنگتن تنها تحریم‌های مغایر با برجام را لغو خواهد کرد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با اقتصاد کشور و بازار ارز کشور می‌توان گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی دانست. در این ارتباط روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۰، ۴.۸ میلیارد دلار به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان و به ارز‌های مختلف در سامانه نیما عرضه شد، که از این میزان، حدود ١.٣ میلیارد دلار معامله شده است.

خاطرنشان می‌شود، براساس معاملات انجام شده، میانگین موزون نرخ معاملات دلاری ۲۲۹.۳۵۸ ریال بوده است.

همچنین، طی روز جاری مورخ ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، ۲۶۴ میلیون دلار عرضه به صورت حواله ارزی توسط صادرکنندگان در بازار ثانویه (نیما) صورت گرفته که از این میزان، مجموع معاملات انجام شده در بازار ثانویه ۱۰۳ میلیون دلار بوده است.

گفتنی است، براساس معاملات انجام شده میانگین موزون نرخ معاملات دلاری در روز جاری ۲۲۵.۸۵۸ ریال بوده است.

همچنین، وزیر برق عراق، اعلام کرد: هفته آینده هیأتی از این وزارتخانه برای گفتگو با مقامات ایرانی به تهران سفر خواهند کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: در این مذاکرات عراق بتواند شرایط را برای افزایش واردات گاز از ایران فراهم کند. در مذاکرات پیش‌رو امیدواریم که بتوانیم به توافقی برسیم که در قالب آن واردات گاز از ایران را با هدف تأمین نیاز تمام نیروگاه‌ها افزایش دهیم. روز چهارشنبه هم احمد موسی، سخنگوی این وزارتخانه، اعلام کرده بود که عراق در فصل زمستان روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارد و این رقم در فصل تابستان به روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

موسی همچنین گفت: عراق در شرایط کنونی روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می‌کند، اما می‌خواهد این رقم را به ۵۰ میلیون مترمکعب برساند. علی علوی، وزیر اقتصاد عراق، در روز ۱۲ آوریل گفته بود که عراق به زودی بدهی خود بابت واردات گاز و برق از ایران را پرداخت خواهد کرد.

در ماه دسامبر ایران صادرات گاز به عراق را کاهش داد و اعلام کرد که بغداد ۵ میلیارد دلار به خاطر واردات گاز به ایران بدهکار است.

بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد علیرغم نوسانات مثبت و ایجاد تقاضای کاذب در بسیاری از نماد‌های شاخص‌ساز در روز چهارشنبه منجر به ثبت شاخص مثبت شد. با این وجود انتشار اخبار مثبت در خصوص توافق احتمالی کشور‌های برجام بر سر لغو تحریم‌های اعمالی بر ایران و کاهش محتمل قیمت ارز از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در بازار روز جاری به شمار می‌رود.

بی شک انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های گذشته و احتمال بالای کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه به ویژه در نماد‌های کوچک در روز جاری خواهد بود و به نظر می‌رسد در پایان روز شاهد افزایش عرضه در نماد‌های بزرگ باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
باز هم این رسانه در روز شنبه و شروع بازار اقدام به جهت دهی منفی به بازار کرد.