بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آب ترس "بورس" باید بریزد ...

آب ترس
اقدامات حمایتی باید سلسله‌وار انجام شود تا اثرگذار باشد. اگر قفل صف‌های فروش نمادهای کوچک و متوسط بازار برطرف نشود، کلیت بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
کد خبر : ۲۴۰۳۲۳

همزمانی ۳ رویداد مثبت و احتمال سبز شدن بازار

به گزارش بورس نیوز، با موافقت شورای عالی بورس، دامنه نوسان به‌جای +۶ و ۴- به مثبت و منفی ۵ تغییر یافت و درآینده با رصد شرایط بازار نسبت به افزایش دامنه اقدام خواهد شد.

همچنین در خصوص دامنه نوسان و حجم‌مبنا در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران مقرر شد از روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۵؛ حداقل ارزش مبنا در حجم‌مبنا برای تمامی نمادهای معاملاتی سهام بورس اوراق بهادار تهران، بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۵ میلیارد ریال و همچنین این مقدار در خصوص بازار پایه تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب ۱۰ میلیارد، ۵ میلیارد و ۲.۵ میلیارد تغییر یابد.

علی ضیاچی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز بیان کرد: دامنه نوسان متقارن، یکی از ابزارهای کمک به بهبود وضعیت بازارسرمایه بوده اما؛ تا زمانی که ترس بر این بازار حکم‌فرما باشد و سهامداران فقط به‌دنبال فرصتی برای فروش و خروج باشند، چه دامنه متقارن ایجاد هیجان کند یا حتی اگر تزریق نقدینگی به بورس هم رخ دهد، اثرگذاری مطلوب را نباید برای بهبود وضعیت بازارسرمایه انتظار داشت بنابراین دامنه نوسان متقارن به‌تنهایی عاملی برای بهبود وضعیت کنونی نبوده و مسئولان باید در نظر داشته باشند که هم‌زمان باید چند اقدام دیگر نیز در همین ارتباط، عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: از هفته گذشته بحث دامنه نوسان متقارن مطرح شد و روز شنبه هم حدود ۲ هزار میلیارد تومان اوراق تبعی منتشر شد و این مبلغ صرف حمایت از بازار خواهد شد؛ این در حالی است که بسیاری از سهم‌ها هم به کف قیمتی رسیده‌اند.

ضیاچی خاطرنشان کرد: هم‌زمانی این ۳ رویداد، یعنی افت شدید قیمت سهم‌ها در کنار تزریق نقدینگی حاصل از فروش اوراق تبعی به بازار سرمایه و متقارن شدن دامنه نوسان معاملات، احتمالاً به بهبود وضعیت بازار کمک خواهد کرد بنابراین خوش‌بین هستم که بعد از ماه مبارک رمضان، روزهای بهتری در بورس تهران شاهد باشیم. البته در آستانه برگزاری انتخابات هم قرار داریم و در چنین ایامی، تغییر روند بازار سرمایه هم دور از ذهن نیست.

وی در رابطه با راهکارهای رفع صف فروش نمادهای کوچک و متوسط بازار گفت: چند سناریو برای حمایت از نمادهای کوچک و متوسط بازار مطرح‌شده که اولین سناریو، « افزایش دامنه نوسان و حجم‌مبنای ۱ برای این گروه از نمادهای بازار است»، دومین سناریو، «حجم‌مبنای ۱ و دامنه نوسان متقارن بوده تا این سهم‌ها اصلاح قیمتی داشته و صف‌های فروش جمع شود»، سومین سناریو که البته منطقی‌تر هم هست، این است که «اجازه دهیم با همین تغییرات اعلام‌شده، هفته آینده نمادهای بزرگ بازار تا حدی متعادل شوند و بعد، صف فروش نمادهای کوچک و متوسط ارزنده بازار به‌تدریج جمع شود تا حلقه سهم‌های قفل در صف فروش، کوچک‌تر شود».

ضیاچی در پایان گفت: این روش، آسیب کمتری هم به سهامداران خواهد رساند. اما درهرحال اقدامات حمایتی باید سلسله وار انجام شود تا اثرگذار باشد. اگر قفل صف‌های فروش نمادهای کوچک و متوسط بازار برطرف نشود، کلیت بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد.


  • بیشتر بخوانید:

چینش اوردر "ترس" به قصد مفت‌خری

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نتیجه تصمیم‌های
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نتیجه تصمیم‌های "بورس" پشت درب‌های بسته!

چینش اوردر
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

چینش اوردر "ترس" به قصد مفت‌خری

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد "توافق" نچینید

دلار و سرمایه‌گذاران یک‌شبه در "بازارسرمایه"؛

سه‌قفل شدن «سود» و «صف‌های فروش» بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
درهرحال اقدامات حمایتی باید سلسله وار انجام شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
سلام.سازمان.بورس.وظایف.نظارتی.خودرا.درست.انجام.نمیدهد.بطور.نمونه.بانک.ملت.بزرگترین.بانک.بورسی.با.دهها.
ملییاد.ارز.دلار.تسعیر.نشده.و.سود.های.انباشته.وسود.از.محل.فروش.دارایی.ها.مدیر.عامل.بانک.از.بس.که.وعده.عمل.نشده.دارد.گاهی.ادم.شک.میکند.که.تمام.سودها.ی.انبشته.افشا.نمیشود.و.واقعیت.طور.دیگری.است.که.به.ضرر.سهامداران.
منتهی.میشود.چند.سال.است.تسعیر.دلار.و.افزایش.سمایه.ازمحل.تسعیر.و.افزایش.سرمایه.دیگر.از.تجدید.ارزیابیهای.دارایی.را.مطرح.میکند.ولی.هر.با.با.شکست.مواجه.شده.این.چه.داستانی.است.چند.سال.سود.سهامداران.را.نمیدهند.و.یا.
اصطلاعات.با.اهمیت.افشا.نمیکنند.بمدقع.تا.و.وضعیت.سهامدار.با.ضرر.۵۰.در.صدر.در.ابهام.فرو.رفته.و.مدیر.عامل.تحت.دستوران.مافوق.و.حقوقیها.قرار.دارد.اینگونه.که.پیداست.سودی.از.مرداد.ماه.۹۹.به.سهامدار.نمیرسد.و.منافع.و.سود.در.دست.چند.شرکت.بزرگ.فبضه.شده.منتظر.ورود.قانون.هستین.تا.مانع.زدایی.کند.و.راه.رشد.سهام.باز.شود.و.ملیونها.سهامدار.در.انتظار.افشای.سود.های.انباشته.هستند.
اسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
این همه اصلاح قیمت بس نیست بازم اصلاح قیمتی داشته باشه؟این صف فروشها نصفش کار حقوقی که سفارش ترس میزاره.
به محض اینکه بازار سبز میشه حجم اضافه میکنه، 1000تا دونه سهم خرید بشه بجاش یک میلیون اضافه میکنه که کسی نخره. نمونش بیمه نوین، ومعلم وخیلی سهام دیگه