بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
سهامداران در داشبورد خودروسازان به‌دنبال حکم صعود
روند معاملات بازار در روز‌های اخیر نسبت به روند معاملات "خودرو" و "خساپا" واکنش سریعی نشان می‌دهد و در صورت روان شدن معاملات این دو نماد و عدم تشکیل صف فروش در این دو نماد شاهد کاهش روند نزولی سایر گروه‌ها نیز خواهیم بود.
کد خبر : ۲۴۰۸۱۳

بازار

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد شدت گرفتن روند نزولی بازار سرمایه بودیم. شاخص کل و شاخص کل هم وزن یک درصد افت را تجربه کردند و نماد‌های خودرویی که یکشنبه با صف خرید به کار خود پایان داده بودند، در معاملات روز گذشته به صف فروش رسیدند و این نشان از قدرت همچنان بالای فروشندگان در بازار است.

گروه فلزات اساسی نیز که در هفته‌های اخیر با رشد خوب قیمت‌های جهانی مواجه بوده اند، همچنان در روند نزولی قرار دارند و گروه بانکی نیز متاثر از سود تسعیر شناسایی شده کمتر از انتظار بانک ملت نیز در روند نزولی به کار خود در معاملات روز گذشته پایان دادند.

ارزش معاملات بازار بورس به ۳۳ هزار میلیارد ریال رسید و فرابورس نیز شاهد معاملات ۲۱۲ هزار میلیارد ریالی بود که همانند روز‌های کاری قبل عمدتا مربوط به معاملات اوراق بدهی بود.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از گروه پتروشیمی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از این سه طرح، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تعهد افتتاح ۱۷ طرح پتروشیمی در یک سال عمل کرده، یادآور شد: طرح متانول سبلان با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن، طرح اوره و آمونیاک مسجد سلیمان با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن و طرح اکسیر حلال عسلویه با ظرفیت سالانه ۵۰ هزار تن تولید پنتان و هگزان که برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی اجرا شده، این هفته به‌طور رسمی افتتاح می‌شوند.

محمدی با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی حداقل به ۱۳۰ میلیون تن خواهد رسید، گفت: با توجه به طرح‌های جهش سوم، طرح‌های پیشران و نیز طرح‌های خوراک ترکیبی، سبد تولید محصولات پتروشیمی ایران متنوع می‌شود و تنوع در سبد محصولات در سال‌های آینده به کاهش واردات محصولات راهبردی پایین‌دستی منجر می‌شود.

قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B به ارزش یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار میان شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان کارفرما و گروه پتروپارس به‌عنوان پیمانکار امضا شد. هدف از این قرارداد که به‌صورت بیع متقابل اجرا می‌شود دستیابی به تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ترش طی پنج سال است. گاز تولیدی این میدان برای فرآورش به تأسیسات خشکی منطقه پارس ۲ کنگان منتقل می‌شود، در تأسیسات خشکی ابتدا میعانات گازی از گاز ترش تفکیک و سپس به‌منظور تثبیت به پالایشگاه فاز‌های ۱۲ و ۱۹ پارس جنوبی منتقل خواهد شد.

در بازار‌های جهانی قیمت نفت در آستانه بازگشت به کانال ۷۰ دلاری است. در معاملات شب گذشته قیمت نفت خام برنت با حدود ۱ درصد افزایش به ۶۹ دلار و ۳۵ سنت در زمان تنظیم این گزارش رسید. قیمت جهانی مس، روی و سرب نیز با بیش از ۱.۵ تا ۳ درصد افزایش قیمت همراه بودند. قیمت روی با حدود ۳ درصد افزایش قیمت به کانال ۳ هزار دلاری بازگشت و به ۳.۰۲۳ دلار رسید. قیمت مس نیز مجددا به ۱۰ هزار و ۳۶۰ دلار افزایش یافت. قیمت بیت کوین نیز با حدود ۸ درصد کاهش قیمت به کمتر از ۴۳ هزار دلار رسید.

بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. در بخشنامه‌ای ابلاغی آمده است: با استناد به مفاد بند دوم مصوبات جلسه مورخ ۷ اردیبهشت سال جاری ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موضوع لزوم بازنگری در ضوابط ناظر بر اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی به شرکت‌های کارگزاری و سرمایه‌گذاری، مصوبه جلسه مورخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هیأت عامل بانک مرکزی در این رابطه ابلاغ می‌شود. در بخشی از این بخشنامه عنوان شده که اعطای تسهیلات به شرکت‌های کارگزاری در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط بلامانع بوده و حداکثر مجموع تسهیلات اعطایی به هر شرکت کارگزاری در سطح کل شبکه بانکی، حداکثر معادل پنج برابر حقوق صاحبان سهام شرکت کارگزاری بر اساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده شرکت مزبور است.

بازار امروز

برای بازار امروز نیز ادامه روند کاهش قیمت‌ها را خواهیم داشت. از امروز شاهد بهبود روند بازارگردانی نماد "خساپا" هستیم. حداقل حجم معاملات این بازارگردانی که توسط صندوق بازارگردانی لوتوس پارسیان صورت می‌گیرد، ۸۰ میلیون سهم در نظر گرفته شده است.

روند معاملات بازار در روز‌های اخیر نسبت به روند معاملات "خودرو" و "خساپا" واکنش سریعی نشان می‌دهد و در صورت روان شدن معاملات این دو نماد و عدم تشکیل صف فروش در این دو نماد شاهد کاهش روند نزولی سایر گروه‌ها نیز خواهیم بود. همچنین در صورت بازگشایی نماد "وبملت" در جریان معاملات امروز انتظار کاهشی دیگر در قیمت نماد‌های گروه‌های بانکی باشیم.


  • بیشتر بخوانید:

حوض‌های کوچک بورس و ادامه روند کاهشی ...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
از بورسنیوز میخواهم که از سیدکو حمایت کند وبه شرکت اطلاع دهد تا کی رنج محنت اب شدن سرمایه از یک سوم هم گذشته یه زنگ به دفتر سیدکو بزن کمک ای کن صدای مظلوم را شنیدی به داد ش برس کجا یند مردان بی ادعا سهم سیدکو یا کوره پول سوزی به کی با ید گفتن وداد ستاندن