بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
اگر سیمان در بورس‌کالا عرضه نمی‌شد؛

قیمت های دستوری سیمان چه بلایی سر کارخانه ها می آورد

قیمت های دستوری سیمان چه بلایی سر کارخانه ها می آورد
کارشناس بازارسرمایه گفت: اگر سیمان در بورس کالا عرضه نمی‌شد، این روزها کارخانه‌های سیمانی مجبور به فروش محصول خود به قیمت دستوری بودند و بخش اندکی از این سیمان به دست مردم و مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسید و مابقی، نصیب دلالانی می‌شد که از این شرایط بهره می‌بردند و درنهایت، قیمت سیمان در بازار آزاد همچون همین حالا و یا حتی گران‌تر از این روزها بود!
کد خبر : ۲۴۵۲۸۴

بورس کالا

به گزارش بورس نیوز، ورود سیمان به بورس کالا تقریبا مصادف با قطعی برق کارخانه‌های سیمانی بود. در شرایطی که گویا کوره‌های سیمان خاموش شده و تولید سیمان افت قابل‌توجهی داشته، عده‌ای بورس کالا را مسبب گرانی سیمان جلوه می‌دهند.

حسن کاظم‌زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص برخی انتقادها به عرضه سیمان در بورس کالا، بیان کرد: افزایش قیمت سیمان ناشی از قطعی برق در هفته‌های اخیر بوده ضمن آنکه در سال‌های گذشته، قیمت‌گذاری دستوری سیمان سبب شده کارخانه‌های سیمانی رغبتی به نوسازی تجهیزات تولید نداشته باشند و درنتیجه، ظرفیت تولید سیمان به‌تدریج کاهش‌یافته است.

وی ادامه داد: با احتساب این شرایط باید گفت کاهش عرضه سیمان در فصل پیک مصرف سیمان در بازار، منجر به رشد قیمت‌ها شده و چه‌بسا اگر سیمان در بورس کالا عرضه نمی‌شد، این روزها کارخانه‌های سیمانی مجبور به فروش محصول خود به قیمت دستوری بودند و بخش اندکی از این سیمان به دست مردم و مصرف‌کنندگان واقعی می‌رسید و مابقی، نصیب دلالانی می‌شد که از این شرایط بهره می‌بردند و درنهایت، قیمت سیمان در بازار آزاد همچون همین حالا و یا حتی گران‌تر از این روزها بود!

وی افزود: با تزریق مُسکن، نمی‌توان سرطان را درمان کرد. بورس کالا ابزاری برای تشخیص این سرطان در بازار سیمان بود و اینکه حالا با خروج سیمان از بورس کالا و قیمت‌گذاری دستوری، قیمت سیمان را کاهش دهیم، امکان‌پذیر نیست. نکته اینجاست که تولید سیمان باید برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی داشته باشد تا این صنعت هم به سرنوشت صنعت برق دچار نشود. هزینه استهلاک سالانه تولید هر تن سیمان، ۵ دلار(۲۵ هزار تومان) است.

کاظم زاده، تصریح کرد: هزینه‌های مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی، بسته‌بندی و... هم به‌جای خود به این صنعت تحمیل می‌شود. با این تفاسیر طبیعی است که بهای تمام‌شده تولید سیمان شیب صعودی دارد و قیمت فروش باید به نحوی تعیین شود که تولید سیمان، توجیه‌پذیر باشد. در چنین شرایطی، منطقی است که هر اختلالی درروند تولید هم منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و گرانی‌ها، ارتباطی به بورس کالا ندارد. فقط سودی که با قیمت‌گذاری دستوری به جیب دلالان می‌رفت، نصیب تولیدکننده خواهد شد. این شیوه قیمت‌گذاری، فرصتی برای سیمانی‌ها خواهد بود تا تداوم حیات دهند و در بحران‌های بعدی، کمتر دچار مشکل شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: مهم‌ترین مزیت عرضه سیمان در بورس کالا این است که منافع تولید و فروش سیمان، نصیب شرکت‌ها می‌شود و کارخانه‌های سیمانی علاوه بر آنکه امکان نوسازی تجهیزات تولید را خواهند داشت، مالیات بیشتری هم پرداخت خواهند کرد و اقتصاد کشور از این افزایش مالیات‌ها بهره خواهد برد.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

۴ خطری که رشد بورس را تهدید می‌کند

آزادسازی قیمت ها، مطالبه امسال سهامداران
مدیرتحلیل‌گروه صنعتی‌و‌معدنی امیر در گفت‌وگو بابورس‌نیوز تاکید کرد:

آزادسازی قیمت ها، مطالبه امسال سهامداران

سیمان مازندران و کیسه‌های که قدرت نداشتند!
انتظارات از سیمان‌ساز معروف، بالاست؛

سیمان مازندران و کیسه‌های که قدرت نداشتند!

ارسال نظر