بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

پیش به سوی قله یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی

پیش به سوی قله یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی
کارشناس بازار سرمایه گفت:به لحاظ تحلیلی بازار سرمایه تا پایان سال می تواند تا محدوده یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی رشد کند.
کد خبر : ۲۴۵۵۳۵

به گزارش بورس نیوز، با رشدهایی که بازار سرمایه طی روزهای اخیر داشته، شاخص کل دیگر راهی تا قله یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی ندارد.

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: یکی از ابهامات بزرگ بازار سرمایه، تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری در کشور بود که با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این ابهام تا حدودی برطرف شد و دورنمای اقتصادی کشور هم روشن تر شده است. ضمن اینکه کابینه اقتصادی دولت هم در روزهای آینده مشخص خواهد شد و فعالان اقتصادی، چشم انداز روشن تری از اوضاع اقتصادی داشته و درک بهتری از نگاه اقتصادی سیاست گذاران خواهند داشت.

وی افزود: بعد از انتخابات، شاهد نوعی دستکاری در بازار ارز بودیم که به نظر می رسید به دلیل اهداف سیاسی، دولت قبلی و بانک مرکزی سعی در پایین نگهداشتن نرخ ارز داشت. اما با روی کار آمدن دولت جدید، انتظار می رود فشار غیر طبیعی بر بازار ارز هم کاهش یابد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز، گواه همین ادعا است. در حوزه ارزی باید به سیاست های خارجی دولت جدید توجه داشت. معتقدم این دولت در حوزه سیاست خارجه، موضع محکم تری نسبت به دولت قبل دارد و شاید به نتیجه رسیدن مذاکرات، فراز و نشیب زیادی داشته باشد. روند بازار سرمایه هم نشان می دهد فعالان این بازار خوشبینی چندانی به احیای برجام در کوتاه مدت ندارند.

وی افزود: در مجموع به نظر می رسد در ۶ الی ۹ ماه آینده، گشایش خاصی در حوزه ارز نخواهیم داشت و دلار با رشد ملایمی، همراه خواهد شد (مگر آنکه اتفاق غیر مترقبه ای رخ دهد). با این نگاه، بازار سرمایه هم رشد ملایمی در پیش گرفته است.

قدرتی خاطرنشان کرد: با فرض احتمال رشد ملایم نرخ ارز و تثبیت قیمت های جهانی و همچنین تورم سنگینی که احتمالا پیش رو خواهیم داشت، بازار سرمایه گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری خواهد بود. به لحاظ تحلیلی بازار سرمایه تا پایان سال می تواند تا محدوده یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی رشد کند.

وی تصریح کرد: رشد بیش از این میزان نیازمند محرک های قوی تری خواهد بود و اگر تورم خاموش به ابرتورم تبدیل شود، چه بسا امسال شاخص کل بورس از سقف قبلی هم عبور کند. به هر حال دولت با کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی مواجه است و دولتی که با این حجم کسری بودجه، کار خود را آغاز کرده و چشم انداز مثبتی هم در مورد رفع تحریم ها در کوتاه مدت ندارد، شاید دوباره مجبور شود به استقراض از بانک مرکزی یا بازار سرمایه روی آورد! ضمن اینکه از تبعات خشکسالی و کرونا هم نباید غافل شد.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به دغدغه بعضی فعالان این بازار در مورد احتمال سقوط دوباره بازار سرمایه، اظهار کرد: وضعیت بازار سرمایه در سال گذشته، وضعیت استثنائی بود و ریزشی که در این بازار شاهد آن بودیم، نه به سبب عوامل بنیادی، که به دلیل هجوم سرمایه گذاران به این بازار و رشد غیر منطقی و بعد هم آن ریزش سنگین بودیم. آنچه مسلم است، نگاه سرمایه گذاران و دولت به بازار سرمایه منطقی تر شده است. اگر دولت جدید سیاست قیمت گذاری دستوری در پیش نگیرد، چشم انداز بازار سرمایه تا پایان سال مثبت خواهد بود.

قدرتی در خاتمه در توصیه به سهامداران گفت: تجربه فراز و نشیب سال گذشته، بزرگترین تجربه برای سهامداران بود، سال گذشته، سهم های کوچک و بدون بنیاد بازار با اُفت بسیار زیادی مواجه شدند و در دوره ریکاوری و احیای بازار سرمایه هم، ریزش این سهم ها جبران نشد. سهامداران بهتر است با بررسی سودآوری شرکت ها اقدام به سرمایه گذاری کنند و تمرکز بیشتری روی سهم های بزرگ و بنیادی بازار داشته باشند.


بیشتر بخوانید:

آیا اشتباهات سال گذشته تکرار می‌شود؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رشدی که بورس به سهامداران بدهکار بود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تقویت خوش بینی به آزادسازی قیمت ها

در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سراب سود در پارکینگ این صنعت بورسی

محرک بعدی رشد بورس چیست
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

محرک بعدی رشد بورس چیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
من که خوش بین نیستم.چون اتفاق خاصی و برنامه جدیدی ندارند.مگر دوباره دست در جیب ملت فرو کنند.
همچنان فساد و رانت و دولت ناکار آمد.انصابات نا بجا
و دستوری که تمام دولت و مجلس را فرا گرفته.