بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
رشد نرخ دلار نیمایی و پوشش ریسک ارز در بازار سرمایه
در بازار امروز، هر چند دست عرضه‌ها بر بازار دیده خواهد شد اما؛ قدرت خریداران را نباید دست‌کم گرفت و ترسی از روند بازار به دل راه داد؛ درحالی‌که شاید مقاومتی را پیش رو داشته باشیم، اما انتظار صف خریدوفروش قدرتمندی را در بازار نخواهیم داشت.
کد خبر : ۲۴۵۹۹۷

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، زمانی که بازار برای یک هفته به استقبال اجباری تعطیلات رفت، اغلب کارشناسان ترس از ورود به فاز اصلاح بازار را داشتند اما؛ شاخص هم‌وزن با رشد دل‌چسبی که از خود نشان داد حاوی سیگنالی به اهالی زیست‌بوم بازار سرمایه بود که تا شاخص ۲ میلیونی، هیچ جایی نروید.

دومین سیگنالی که از سوی تابلوی بورس به سهامداران و معامله‌گران بورسی منتقل شد، رکوردشکنی مجدد در سال ۱۴۰۰ بود که مجموع ارزش معاملات بازار سرمایه به ۱۳ هزار میلیارد تومان رسید و از رقم قبلی یعنی ۱۱ هزار میلیارد تومان، فراتر رفت.

نکته جالب آنجاست که بسیاری از اهالی سیگنالی گروه‌های مجازی در لیدرسازی خودرویی‌ها نقش بسزایی داشتند و اتفاقاً موفق نیز بودند چراکه خودرو، پتروپالایش، مخابرات و ... جزو گروه‌هایی بودند که بیشترین ورود پول را از آن خود کردند.

دست نوستراداموس‌های دلاری در ماست ماند

دلار بار دیگر تمام نوستراداموس‌ها را غافلگیر کرد؛ اهالی پیش‌بینی‌کننده بازار که نوید روند کاهشی دلار را با سرآغاز مجدد معاملات می‌دادند امروز دلار به آن‌ها فهماند که کت تن کیست و به روند نزولی و تفکرات کاهشی چنان سیلی زد که نگو!

دلار نه‌تنها نزولی نشد، بلکه سیلی به صعودی را ثبت کرد که جای آن بدجور درد گرفت و دلار ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان را به خود دید و حتی در بین معامله‌گران، دست‌به‌دست نیز شد.

در کنار عملکرد بانک مرکزی، دلالان دلار، برجام و ... این روز‌ها خریداران و معامله‌گران دلار شاخصی به نام افغانستان و دلار هرات را هم اضافه کرده‌اند که هر روز به بهانه یکی از شاخص‌ها، فتیله دلار را کم‌وزیاد کنند اما؛ سؤال اصلی اینجاست نقش بانک مرکزی چیست!

نمک تیز سکه بر زخم اقتصاد

نرخ تابلوی طلافروشی‌ها برای نرخ هر گرم طلا، نرخ یک‌میلیون و ۱۵۴ هزار تومان را به نمایش گذاشته بود و بار دیگر هر مثقال را بر فراز ابر ۵ میلیون تومانی نشان داد.

نرخ سکه بهار آزادی نیز با روند صعودی خود نمک تیزی بر زخم اقتصاد پاچید و روز گذشته نرخ این نوع سکه از ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان خبر می‌داد و البته سکه امامی نیز رکورد جدیدی در سال ۱۴۰۰ زد و ۱۲ میلیون تومان را رد کرد.

دیروز نشد اما؛ فرصت برای رمزارز‌ها هست!

اهالی و معامله‌گران بازار رمزارز‌ها روز گذشته خوش‌بین به صعود‌های عجیب و رقم‌سازی جدید بودند اما؛ تلاش‌ها چندان فایده نداشت و بیت کوین نتوانست ۵۰ هزار دلاری را ببیند و با کاهشی که به نظاره نشست بار دیگر در کانال ۴۸ هزار دلاری رفت.

بازار امروز نوبت کیست

بازگشایی بازار معاملاتی روز دوشنبه کاملاً تحت تأثیر بازار‌های جهانی خواهد بود و مسیر قیمت‌گذاری‌های جهانی هم‌زمان با این بازگشایی‌ها برای معامله گران عمده بازار، مانند یک کاتالیزور عمل خواهد کرد و مسیر سرمایه‌گذاری‌ها نیز برای ادامه هفته آتی، روشن‌تر خواهد شد.

به نظر می‌رسد بورس در این روز‌ها بیشتر به‌سوی تثبیت قیمت‌ها گام بردارد و نباید انتظاری در خصوص افت شاخص یا نرخ‌های سهم‌ها داشته باشیم و از سوی دیگر، نرخ دلار و روندی که بازار سرمایه در این روز‌ها با دلار فخرفروشی می‌کند را هم نباید فراموش کرد.

نگاهی به معاملات سامانه نیما نیز گویای آن بوده که از عرضه ۳۵۵ میلیونی دلار رقمی در حدود ۲۰۶ میلیون دلار نیز با نرخ ۲۲ هزار و ۹۳۵ تومان به ثبت رسید که این قیمت نوید ورود دلار نیمایی به ۲۳ هزار تومان را می‌دهد، یعنی فاصله دلار اسکناسی با دلار نیمایی در حال کمتر شدن بوده و همین موضوع، ریسک سهم‌های دلاری در بازار را کمتر کرده است.

شاید نکته‌ای که مغفول مانده نرخ دیگر ارزهاست و بیشتر بر دلار متمرکز شدیم، نرخ درهم در حالی به ۷ هزار و ۵۳۰ تومان رسید که رشدی نزدیک به ۲.۸ درصد را تجربه کرد که اگر همین فرمول برای دلار در نظر گرفته شود، باید دلار مرز ۲۸ هزار تومان را هم رد می‌کرد که همین موضوع شائبه سرکوب قیمت دلار در دولت جدید را زنده کرده و بیشتر ما از فشرده شدن فنر دلار می‌ترسیم چراکه زخم آن بر بدن اقتصاد همواره تازه است!

حال با نرخ نیمایی ۲۳ هزارتومانی اگر بازار سرمایه را نظاره کنیم، این نرخ برای کامودیتی‌ها اتفاقاً مفید است و ریسک‌ها را کاهش خواهد داد.

با توجه به گپ بین نرخ دلار نیمایی و اسکناسی که وجود دارد کاهش نرخ ارز آن‌چنان برای بازار نمی‌تواند ریسک بااهمیت بالایی باشد و نرخ دلار ۲۳ هزارتومانی برای کامودیتی‌ها می‌تواند مفید باشد.

بااین‌حال در بازار امروز، هر چند دست عرضه‌ها بر بازار دیده خواهد شد اما؛ قدرت خریداران را نباید دست‌کم گرفت و ترسی از روند بازار به دل راه داد؛ درحالی‌که شاید مقاومتی را پیش رو داشته باشیم، اما انتظار صف خریدوفروش قدرتمندی را در بازار نخواهیم داشت.

برای بازار امروز نیز گروه‌های جامانده مانند خودرو، صنایع کوچک، یارانه، زراعت و ... نیز فضایی برای تنفس پیداکرده‌اند اما؛ نکته جالب واکنش بازار به پارلمان و شرایط تأیید وزرا بود که دراین‌بین گروه‌های یارانه، پتروشیمیایی، خودرو و حتی بانکی‌ها نیز تحت‌الشعاع قرار داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر