بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
با موج دلار شناور بمانید اما؛ شنا نکنید ...
باید توجه داشت که گزارش‌های جدید تیرماه در راه هستند و سهامداران باید ابهامات پرتفوی خود را با شرایط گزارش‌ها وفق داده یعنی شرکت‌هایی که آمار‌های مثبتی از لحاظ تولید، قیمت، صادرات و بنیان خوبی دارند را در پرتفو نگهدارید اما؛ برای شرکت‌هایی که آمار‌های چندماهه آن‌ها روند نزولی داشته‌اند را کم‌کم از پرتفوی خود پیاده کنید.
کد خبر : ۲۴۵۴۹۶

پیش گشایش+بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته بر خلاف روز‌های گذشته، شاخص کل از شاخص هم وزن پیشی گرفت تا نشان دهد سهم‌های بزرگ بنیادی کماکان می‌خواهند خود را آقابالاسر بورس معرفی کنند.

بازارسرمایه مانند گذشته دیگر لیدر محور نیست و نقدینگی سر از هر کوی و برزن که در بیاورد، آن گروه می‌تواند رشد را به سایر هم‌گروهی‌های نزدیک خود نیز منتقل کند اما؛ گویا قانون این روز‌های بازار مشمول خودرویی‌ها نمی‌شود؛ بنابراین گروه‌های پررونق طیف گسترده‌ای از بازار سهام را شامل می‌شوند که راحت نمی‌توان ارجحیت‌های معاملاتی آن‌ها را تعیین کرد. روزی سهام و گروهی مطرح می‌گردند و روز دیگر گروه و سهام دیگری و این چرخش، بی‌وقفه ادامه دارد.

یک‌جای کار دلار، می‌لنگد!

دلار امروز در بازار آزاد به نرخ ۲۶ هزار و ۳۷۰ تومان رسید تا از لجن‌زار بلاتکلیفی‌ها، نهنگ صید کند و بانک‌مرکزی که این روز‌ها دلارپاشی سامانه نیمایی را راه انداخته و با آمار‌ها حسابی مانور می‌دهد، نشان می‌دهد که گویا این آمارها، فقط اعدادی بیش نیست، زیرا متقاضیان ارز هیچ‌گاه از چنین نذری‌هایی سیر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری دولت جدید در بانک‌مرکزی باید اصولی و زیربنایی باشد، زیرا وقتی از ۲۲۶ میلیون سامانه نیما، تنها ۸۶ میلیون دلار معامله می‌شود و فنر دلار در بازار آزاد نیز رها می‌شود، حتماً یک جای کار می‌لنگد.

نرخ تابلوی طلافروشی‌ها در تضاد با نرخ‌های جهانی

قیمت تابلوی طلافروشی‌ها امروز کاملاً با دلار شارژ شد و نرخ هر گرم طلا با رشد ۱۶ هزارتومانی به یک‌میلیون و ۹۱ هزار تومان رسید.

در بازار سکه نیز اوضاع معامله‌گران فروشنده نیز سکه بود، زیرا بار دیگر طی دو روز، سکه طرح آزادی رشد ۲۰۰ هزارتومانی را دید و نرخ این سکه به ۱۰ میلیون ۷۵۰ هزار تومان رسید و سکه امامی نیز درحرکتی معکوس‌وار، ۴۴۰ هزار تومان کاهش یافت! بله شاید باور نکنید که سکه امامی در بازار روز گذشته با نرخ ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دست‌به‌دست شد.

البته رشد طلا کاملاً در تضاد با نرخ انس جهانی طلا بود زیرا نمی‌دانیم دم خروس را باور کنیم که انس تحت‌فشار شدید فروش و کاهش ۵ واحدی مواجه شد را باور کنیم یا قسمی به نام رشد نرخ گرم و سکه!

نفت، ۷۰ دلار را پس گرفت

درحالی‌که در معاملات نخستین روز هفته، دلار مرز ۷۰ هزارتومانی را از کف خود خارج‌شده دید، معامله‌گران آن تصمیم به بازپس‌گیری و جبران عقب‌نشینی روز گذشته خود کردند و نفت در روز معاملاتی گذشته بیش از ۱.۷ درصد بشکه‌های خود را سنگین‌تر کرد تا نفت به نزدیکی ۷۱ دلار برسد.

نزدیکی فصل فرآورده‌گیری پتروشیمیایی‌ها از نفت، شاخص‌ها را صعودی کرد، زیرا اهالی پایین‌دست صنایع نفت اقبال مناسبی را برای خرید و رزرو نفت در دستور کار قرار دادند.

شرقی‌ها که صعود را در پیش گرفت

بازار‌ها مالی در شرق آسیا نیز در روز گذشته مجدداً آغاز شد تا NIKKEI رشد بالای ۶۸ واحدی را به خود دید و شاخص سهام شانگ‌های چین نیز ۳۵ واحد صعود را به خود دید تا اهالی بازارسرمایه در شرق، روند صعودی را دیده باشند.

اسپند دونه دونه

رمزارز‌ها و بیت‌کوین که چند روز مثبت را در پیش گرفته بودند به ناحیه استراحت، اصلاح و حتی مقاومت رسیده و امروز قرمز پوش شدند؛ بیت کوین ۱.۹۲درصد کاهش را دید تا این رمز دیجیتالی در کانال ۴۴ هزار قرار بگیرد.

بازار امروز نوبت کیست

سهامداران گرامی برای معاملات امروز بورس تهران باید تمام هوش چندگانه و البته جیب و نقدینگی خود را برای شکار دلاری‌ها به کار ببرید که گویا در روز‌هایی که دولتمردان سابق و آینده به تعیین کابینه مشغول‌اند، فنر دلار به‌گونه‌ای دَر رفت که حتی بانک‌مرکزی نیز از رشد نرخ نیمایی دلار، شرمنده شد.

زمانی که روند نرخ دلار نیمایی به محدوده ۲۳ هزارتومانی گام گذاشت نباید از رسیدن دلار آزاد در مرز ۲۷ هزار تومان شک کرد چراکه گویا تکنوکرات‌های قسم‌خورده می‌خواهند گربه را دم حجله بکشند بنابراین در بازی بزرگان، شما سهامداران و معامله‌گران روند حرکتی دلار را مانند موجی بدانید که فقط باید با آن بازی کنید نه شنا، چراکه احتمال غرق شدن هست!

سهامداران باهوش می‌دانند که سهم‌های دلاری بازارسرمایه، عمدتا کامودیتی‌ها و البته پتروپالایشی‌هایی هستند که وضعیت بنیادی و گزارش‌های عالی دارند و اگر بنای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش نقدینگی جیب خود را دارید، به نظر می‌رسد که نباید فرصت را از دست داد.

سرمایه‌گذاران پیر بازار که در پله‌های بورس حافظ می‌نشستند، اولین توصیه‌ای که می‌کردند آن بود که شرکت‌های چند طرح توسعه‌ای منجر به رشد، تولید و درآمدزایی دارند و این توصیه، آویزه گوش همه سرمایه‌گذاران باید باشد تا علاوه بر رشد سود سهم‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها نیز با رشد حقیقی مواجه شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر