بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نوبت به کوچکترها رسید!

نوبت به کوچکترها رسید!
رشد چند هفته اخیر بازار ناشی از افزایش نرخ ارز هم بوده؛ اما به نظر می‌رسد رشد نمادهای بزرگ و شاخص ساز ادامه نخواهد داشت و بازار سرمایه به‌تدریج به تعادل برسد.
کد خبر : ۲۴۶۳۰۳

نوبت به کوچکترها رسید!

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران که از اول تیرماه روند صعودی داشته، این هفته هم شروعی سبز داشته و در چند دقیقه ابتدای معاملات، شاخص کل حدود ۹ هزار واحد رشد کرده است. از نکات مثبت بازار امروز کاهش چشمگیر صف‌های فروش نسبت به چند ماه قبل است. امروز فقط ۱۹ نماد با صف فروش کار خود را آغاز کردند.

امیررضا اعلاباف کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اگرچه بازار سرمایه بر اساس انتظارات آتی سرمایه‌گذاران از وضعیت کلان اقتصادی، تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادی، تراز تجاری و... حرکت می‌کند؛ ولی واقعیت این است که هم در کشور ما و هم در سایر کشورها، از داده‌های گذشته‌نگر (همچون نسبت P بر E یا سایر نسبت‌های خاص در بازارهای مختلف) نیز برای سنجش درجه ارزندگی بازارها و گرفتن ایده کلی استفاده می‌شود.



وی افزود: نسبت P بر E و سایر نسبت‌های مشابه بازار سرمایه در حال حاضر از میانگین تاریخی خود(بدون احتساب سال ۹۹) بالاتر و با احتساب سال ۹۹، تقریباً نزدیک به میانگین تاریخی است. با توجه به رشد بی‌وقفه ۲ ماه اخیر، نگرانی‌هایی نسبت به رشد بازار سرمایه وجود دارد. به‌هرحال در تحلیل و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها، در جدول تحلیل حساسیت، تغییرات نرخ ارز و پارامترهای اثرگذار مانند قیمت کامودیتی ها و نرخ فروش محصول و... لحاظ می‌گردد. در اکثر تحلیل‌ها، دلار حدوداً ۲۴ هزارتومانی مبنای ارزش‌گذاری سهام در نظر گرفته‌شده و نسبت به تداوم رشد نرخ ارز در کوتاه‌مدت چندان خوش‌بین نیستم. رشد چند هفته اخیر بازار ناشی از افزایش نرخ ارز هم بوده؛ اما به نظر می‌رسد رشد نمادهای بزرگ و شاخص ساز ادامه نخواهد داشت و بازار سرمایه به‌تدریج به تعادل برسد.

وی در رابطه بازمان به تعادل رسیدن سهم‌های کوچکی که ماه‌هاست در صف فروش قفل‌شده‌اند، عنوان کرد: با توجه به حرکت شاخص کل هم‌وزن، با به تعادل رسیدن نمادهای بزرگ، سهم‌های کوچک‌تر و جامانده از رشد بازار هم حرکت خود را آغاز خواهند کرد. البته وجود دامنه نوسان مانعی برای به تعادل رسیدن بازار است؛ برخی سهم‌های کوچک بازار که در سال ۹۸ و ۹۹، رشد شارپ داشته و ارزش بازار آن‌ها چند برابر شد، باوجود افت چندماهه بازار سرمایه و شیب صعودی تورم، هنوز ارزنده نیستند و تا رسیدن به تعادل، فاصله‌دارند.

وی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: با توجه به روند صعودی ۲_۳ ماه اخیر، در برخی گروه‌ها همچون گروه محصولات شیمیایی و سنگ آهنی‌ها، قیمت سهم‌ها از میانگین مورد انتظار فراتر رفته است. اما همچنان سهم‌های گروه‌های فلزات اساسی، کانه‌های غیرفلزی مثل زغال‌سنگی‌ها و گروه شیشه برای سرمایه‌گذاری جذابیت دارند و می‌توانند برای سهامداران، بازده مازاد ایجاد کنند. نسبت به وضعیت بانکی‌ها هم خوش‌بین هستم و برخی سهم‌های بانکی را بسیار ارزنده ارزیابی می‌کنم. سهم‌های گروه پالایشی هم کمتر از ارزش جایگزینی، معامله می‌شوند و نسبت‌های P بر E کمتر از میانگین تاریخی هم دارند. در گروه سیمانی هم می‌توان سهم‌های ارزنده‌ای یافت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد شارپ و بدون وقفه، به نفع بورس نیست
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رشد شارپ و بدون وقفه، به نفع بورس نیست

از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص
یک کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

از این جیب به آن جیب در جاده مخصوص

ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

ادامه بازی پر خطر دولت قبل، ممنوع!

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان سال
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تداوم سبزی بازار سرمایه تا پایان سال

ارسال نظر