بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
یک کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد:

آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در بازار طلا بدانیم

آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در بازار طلا بدانیم
اگر سال پایه را برای نرخ دلار در سال ۱۳۸۱ در نظر بگیریم و تورم جهانی را هم حدود ۳ درصد در نظر گرفته شود و با در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی، سال ۹۹ دلار باید به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید و در حال حاضر دلار ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود.
کد خبر : ۲۴۸۹۹۷

آنچه باید قبل از سرمایه گذاری در بازار طلا بدانیم

به گزارش بورس نیوز، یکی از حوزه های جذاب برای سرمایه گذاران، بازار طلا است. اما باید دید آیا بازار طلا پتانسیل رشد دارد و می تواند بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران را تامین کند یا نه.

سجاد بور بور کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قیمت طلا در کشور ما بستگی به نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ طلای جهانی دارد. اگر قرار باشد قیمتی قابل اتکاء از سکه یا طلای آب شده داشته باشیم باید این دو پارامتر با دقت مورد بررسی قرار بگیرد‌. نکته اینجاست که آینده نزدیک قابل پیش بینی نیست و باید نگاه سرمایه گذاران، بلندمدت تر باشد.

وی افزود: در بررسی نرخ ارز باید در نظر داشت که نرخ دلار تا چه محدوده ای پتانسیل رشد دارد و تا کجا احتمال افت آن وجود دارد. در شرایط فعلی حجم نقدینگی در کشور ما ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و پیش‌بینی می‌شود نقدینگی تا پایان امسال به ۴ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

بوربور افزود: اگر سال پایه را برای نرخ دلار در سال ۱۳۸۱ در نظر بگیریم و تورم جهانی را هم حدود ۳ درصد در نظر گرفته شود و با در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی، سال ۹۹ دلار باید به ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسید و در حال حاضر دلار ۳۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود. البته که دولت توان سرکوب نرخ ارز را به صورت مقطعی دارد مشروط بر آنکه سرکوب نرخ های بازار را در اختیار داشته باشد. با فرض فروش ۱.۵ میلیون بشکه نفت و درنظر گرفتن صادرات غیر نفتی و محصولات کشاورزی و...، در خوشبینانه ترین حالت ۸۰ میلیارد دلار درآمد ارزی خواهیم داشت. این در حالی است که واردات کالاهای اساسی و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و واردات غیر رسمی و... تقریباً نزدیک به همین میزان درآمدهای ارزی به منابع ارزی نیاز دارد. حالا اگر در چنین شرایطی خروج سرمایه هم داشته باشیم، نرخ ارز بالاتر از رقم های برآورد شده خواهد بود. با در نظر گرفتن نقدینگی، کف نرخ دلار ۲۷۵۰۰ تومان خواهد بود و هر گونه کاهش دستوری نرخ دلار موجب خروج سرمایه خواهد شد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی هم به این نکته اشراف دارند و به همین خاطر هم این روزها نرخ دلار در کانال ۲۷ هزار تومانی به نوعی در نوسان است. بنابراین در تحلیل ها می توان نرخ ارز را افزایشی در نظر گرفت.

این کارشناس بازارهای مالی در تحلیل طلای جهانی به عنوان دومین پارامتر اثر گذار بر قیمت طلا در کشور ما اظهار کرد: بهای تمام شده هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود ۱۴۵۰ دلار است، حال آن که در حال حاضر هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود ۱۷۶۸ دلار معامله می‌شود. از این‌رو اونس طلا پتانسیل افت زیادی تا رسیدن به کف فاندامنتالی خود ندارد و حداکثر جای افت ۱۷ الی ۲۰ درصدی دارد که چنین حد ضرری کاملا منطقی است. ضمن اینکه می‌دانیم رشد اقتصادی آمریکا مطلوب نیست و پایه پولی، بدهی دولت آمریکا و تورم شهری آمریکا در حال رشد است. با در نظر گرفتن نرخ طلای جهانی و شرایط اقتصاد آمریکا و همچنین نرخ ارز در کشور ما، قیمت سکه در شرایط فعلی قیمتی کاملاً منطقی است که شاید در کوتاه مدت نوساناتی داشته باشد، اما گزینه جذابی برای سرمایه گذاری میان مدت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
خطر افزایش نرخ اوراق در کمین بازار سرمایه
کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کردند:

خطر افزایش نرخ اوراق در کمین بازار سرمایه

روش‌های تامین مالی بدون فشار بر بورس
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

روش‌های تامین مالی بدون فشار بر بورس

ارسال نظر