بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
بازارهای موازی جنب تابلوی بورس؛

قفل پدال خودرویی‌ها باز شد

در آخرین روز بازارسرمایه شاخص‌ها کمی خود را تکان دادند و در روز‌های رکودی و البته ماه‌های بحرانی که بورس تجربه کرد، این تکانه‌های شاخص آنچنان بدهم نیست!
کد خبر : ۲۵۱۱۷۱

قفل پدال خودرویی‌ها باز شد

به گزارش بورس‌نیوز، در آخرین روز بازارسرمایه شاخص‌ها کمی خود را تکان دادند و در روز‌های رکودی و البته ماه‌های بحرانی که بورس تجربه کرد، این تکانه‌های شاخص آنچنان بدهم نیست!

خودرویی‌ها که در روز‌های اوج و صعود بازار لیدر بازار بودند، در این روز‌ها نیز توانسته‌اند که خبر‌های خوش رشد نرخ خودرو‌ها دوباره سبزی را به خود ببینند و نماد‌های قفل و البته شاید به لحاظ روانی، کلیدی بازار که مدت‌ها بسته بودند نیز موجب رونق بازار خواهد شد.

نماد دو شرکت ایران خودرو و سایپا پس از یک ماه بازگشایی شدند و افزایش نرخ جدید خود را رسما از طریق کدال اعلام کردند و پس از آن به ترتیب با رشد ۸ و ۴ درصدی بازگشایی شدند.

تمام بازار معطوف به رشد خودرویی‌ها نبود و گروه‌هایی مانند پالایشی‌ها نیز به رشد مدنظر خود رسیدند و این گروه نیز پویایی نوسان مثبت را در شرایط نفتی و دلاری این روز‌های بازار ایران را دارد.

به نظر می‌رسد به تدریج مبادلات به سمت صنعت‌محوری برود که در آن گروه‌هایی مورد توجه بازارسرمایه قرار می‌گیرند و این می‌تواند شرایط معاملات را بهتر نماید؛ در این میان نمی‌توان نسبت به همراهی دست اندرکاران سیاست‌های صنعتی و کلان اقتصادی برای بهبود داد و ستد‌های بورس تهران بی تفاوت بود.

ارزش معاملات بورس تهران ۳۳۰۰ میلیارد تومان بود و در فرابورس هم ۱۹۰۰ میلیارد تومان معامله شد.

دلار رفت و دوباره بازگشت

دلار در بازار آزاد طی معاملات دیروز آنچنان نوسانی را مشاهده نکرد و نهایتا با همان نرخ روز گذشته خود یعنی ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شد البته برخی دلاری‌ها تا نرخ ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان را خرید زدند، ولی دوباره به نرخ آغازین صبح دیروز، آخرین نرخ شب گذشته بسته شد؛ شاخص دلار نیز در معاملات دیروز ۰.۲۸ درصد کاهش یافت و به ۹۶.۰۲ رسید.

سکه نیز صدایی نداشت

نرخ سکه امامی نسبت به روز گذشته با اندک کاهش ۷۰ هزارتومانی به ۱۳ میلیون و ۲۳۰ هزارتومان رسید اما؛ سکه بهارآزادی نیز تکانی نخورد و با همان نرخ ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزارتومان برای خریداران قیمت‌گذاری شد.

تابلوی طلافروشی‌ها نیز حاکی از یک کاهش اندکی بود تا نرخ آن برای مشتریان به یک میلیون و ۳۰۸ هزارتومان برسد درحالی که انس جهانی طلا نیز در آخرین معاملات خود ۰.۱۷ درصد دیگر کاهش داشت و به ۱۷۸۲ دلار در هر انس رسید.

نفت در انتظار ایران

بهای نفت به نفع پتروپالایشی‌هاست و با رشد ۰.۲۹ درصدی نرخ هر بشکه هنفت به ۷۵.۵۱ دلار رسید؛ تأخیر در بازگشت نفت ایران نیز بر احساسات معامله‌گران تاثیرگذار شده و باید دید که ورود ایران به بازار‌های جهانی همچنین نشست‌های اوپک به کجا ختم می‌شود اما؛ تارگت ۱۲۰ دلاری برای هر بشکه نفت نشان از کمبود بازار‌های نفتی را به رخ می‌کشد و باید دید حضور ایران و با پررنگ شدن سهم فروش، آیا نرخ‌ها آرامش می‌بینند یا اینکه از سهمیه دیگر کشور‌های اوپکی کاسته خواهد شد تا روند روبه‌رشد نفت ادامه یابد.

از شرق تا غرب

شاخص Nikke ژاپن تحت تاثیر سویه جدید کرونا ریخت و دوباره ۸۴,۷ واحد دیگر نزولی شد تا شاخص آن به ۲۸,۷۸۲ واحدی برسد ضمن آنکه شاخص شانگ‌های چین با ۳۸,۳ واحد افزایش به ۳,۶۷۵ واحدی رسید؛ شاخص‌های سهام ایالات متحده در آخرین روند معاملات خود نیز به رشد رسیدند و داوجونز با ۳۵,۳ واحد به ۳۵,۷۵۴ واحد رسید و S&P نیز با ۱۴,۵ واحد رشد به ۴,۷۰۱ واحد دست یافت، ولی نکته جالب توجه نزدک بود که صعودی شد و با رشد ۱,۸ واحدی به ۲۰۷,۳۹ واحد رسید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر