بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
ایستگاه پایانی ارزشمندی سهم‌های بورس!
بازارسرمایه از لحاظ ارزشمندی سهم‌ها به بهترین مرحله خود رسیده و به قول اهالی بازارسرمایه، سهم‌ها در خشک‌ترین حالت خود بوده و باید خرید را آغاز کرد اما؛ باید دید که آیا رفتار‌های غیربازاری اجازه رشد به خرید‌ها را می‌دهد یا اینکه باردیگر این بازار به‌صورت دستوری با اندکی فروش، هیجانی به کار خود ادامه می‌دهد.
کد خبر : ۲۵۱۲۱۹
نویسنده :
مینا علیزاده

پیش گشایش+بورس نیوز

 

به گزارش بورس‌نیوز، در ابتدای معاملات امروز تعادل و تثبیت به شاخص‌های بازارسرمایه باز می‌گردد اما؛ فراموش نکنید که شنبه‌ها و سردرگمی بازار در اینکه ابتدای هفته چگونه مسیر این تعادل را پیدا می‌کند نیز سوال بزرگی است!

امیدوار به آن هستیم که مسیر صعودی سهم‌ها و سپس شاخص‌کل به مسیر مستقیم صعود بازگردند تا سهامداران بالاخره به رشد برسند و بازار به‌حالت عادی خود بازگردد و این هیجان فروش یا بهتر بگوییم، ندانستن‌هایی که باعث قرمزی بازار شده، از بورس تهران کمرنگ‌تر شود؛ البته احتمالا بازارسرمایه طی امروز و فردا وضعیت بدی را تجربه نخواهد کرد چراکه فردا رئیس سازمان می‌خواهد به مسلخ‌گاه عشق برود و پاسخگوی خبرنگاران باشد، پس اینکه یک‌مقدار جو روانی بازار و هیجان از بورس کاسته شود نیز طبیعی است.

اگر چنین اتفاقی رخ دهد شاید به کلیت بازار نیز کمک کند و بورس آهسته و نم‌نمک قادر باشد تا برخی از واگن‌های خود را به راه بیندازد و به‌سوی ایستگاه‌های بعدی شاخص، حرکت روبه‌جلو کند؛ شاخص کل و هم‌وزن در شرایط خوبی برای بازگشت موقت و دستکم تثبیت قرار دارند ضمن آنکه بسیاری از سهم‌های مورد توجه بازار به سطوح ارزشمند و پوسته حمایتی سخت برخورد کرده‌اند.

البته هنوز تا روز‌های خوب بازار فاصله داریم و نباید فعلا و تا قبل از پایان سال جاری انتظار رشد‌های هیجانی را داشته باشیم، ولی همانگونه که قبل‌تر هم تاکید شده مطابق بسط فیبوناچی زمانی برگشت‌های مقطعی در اواخر آذر (بدبینانه) و نیمه اول بهمن (بدبینانه) با احتمال بالایی مورد انتظار است و حالا به هفته پایانی آذر رسیده ایم!

دلار از پیش بازنده شنبه را آغاز نکرد

دلار با آنکه در ابتدای روز جمعه نسبت به روز گذشته خود یک نوسان ریز منفی گرفت اما؛ در ساعات پایانی شب گذشته دلار دوباره ره صعود صی کرد و به ۳۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسید تا برای معاملات شنبه، آنچنان عقب‌نشینی نکرده باشد و برای ورود به معاملات، از پیش بازنده نباشد.

نرخ هر یورو نیز به ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و روند نامعلومی که ارز‌های خارجی طی می‌کنند ریال را کاملا در گوشه رینگ قرار داده و پول ملی ایران کاملا بدون دفاع مانده و حتی بانک‌مرکزی بزرگ‌ترین حامی آن نیز، بیشتر به فکر دلار است تا ریال!

شاخص دلار آمریکا در معاملات امروز در برابر سبدی از ارز‌ها ۰.۱۵ درصد کاهش یافت و در سطح ۹۶.۰۸ قرار گرفت.

سکه و گرانی مجدد

سکه بهار آزادی نسبت به آخرین نرخ معاملاتی خود با ۵۰ هزارتومان افزایش به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان رسید و هر سکه امامی نیز با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان برای خریداران احتمالی آن، قیمت‌گذاری شد.

هر گرم طلا در تابلوی طلافروشی‌ها نیز با نرخ یک میلیون و ۳۱۵ هزارتومان قیمت خورد تا خریداران نسبت روز‌های گذشته، با ابهام بیشتری گام به سوی خرید و معامله طلا بردارند.

ناخن به‌هم زدن مشتریان نفتی

بهای نفت پس از یک شوک به سبک جمعه‌های ریاست‌جمهوری ایران، دیروز توانست مجدد با ۱.۰۸ درصد افزایش به ۷۴.۸۴ دلار در هر بشکه برسد و معامله‌گران نیز بر آن باورند که ابهامات این بازار نسبت به ورود ایران به معاملات نفت و افزایش عرضه‌ها کاملا این بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما؛ بزرگ‌ترین ابهام فروشندگان از آنجایی نشات می‌گیرد که آیا کاهش سهمیه فروش نفتی‌ها رخ می‌دهد یا اینکه خریداران باید ناخن‌ها را به‌هم بزنند تا عربستان و دیگر اعضا سهمیه خود را کاهش ندهند و بازار با افزایش عرضه‌های موجود، کاهش نرخ را به خود ببیند.

از شرق تا غرب

شاخص Nikkei ژاپن روز‌های پایانی هفته را با ۲۸۷,۷ واحد منفی شد و شاخص شانگ‌های نیز ۶,۷ واحد منفی را به خود دید اما؛ از وال‌استریتی‌های معروف نیز باید به نزدک اشاره داشت که ۱,۶ واحد، داوجونز ۲۱۶,۳ و S&P نیز با ۴۴ واحد سبزپوشی به کار خود پایان دادند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Korea (Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
ما که بد بخت شدیم دیگه کدوم آدم خری میاد تو بورس اخه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹
وقتی طبق اخبار موحود، ۹۸ درصد کسانی که در اوج بورس، وارد شده بوند، اینک خارج شده اند، یعنی پولی در بورس نمانده تا رشد کند. دولت ها بجای بهره گیری از شیر گاو شیرده بورس، سراش را بریده اند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
شما هر چقدر نظر بدهید . بورس خراب و خراب تر میشود، چون کاردان نیستید و سواد ندارید کار را به کاردان بسپارید . چونن همه ی شما با ندانم کاری اقتصاد مملکت را بگند کشیدید. و با رابطه ..