بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد؛

کامودیتی‌ها "بورس" جایی برای اصلاح ندارند

از راهکار‌های برگشت رونق به بازار سرمایه، می‌توان به متغیر‌های موثر در EPS و سود شرکت‌ها مانند شفاف شدن نرخ ارز نیمایی در شرکت‌ها با نظارت دولت و کم شدن فاصله آن با نرخ آزاد، آزادسازی قیمت‌ها در خودرو، مشخص شدن نرخ بهره بین بانکی و... اشاره کرد که تمامی این عوامل به نتیجه برجام نیز بستگی دارند.
کد خبر : ۲۵۱۲۶۱

 

بازار سرمایه+بورس نیوز

محمدرضا ترابی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار اظهار کرد: در حال حاضر بازارسرمایه جهت خاصی ندارد؛ یعنی تمایل سهامداران در خرید و یا فروش سهم زیاد نشده و به گونه‌ای در حالت متعادل به سر می‌برد و در واقع با توجه به افزایش روز به روز قیمت دلار و جبران ریزش کامودیتی‌ها، بازار از لحاظ بنیادی جایی برای ریزش و اصلاح ندارد.



ترابی ادامه داد: برای سهامداران و صندوق‌داران بزرگ ابهامی در خصوص چگونگی قیمت‌گذاری دولت در نرخ گاز، برق و ... به‌وجود آمده، چراکه نتیجه لایحه بودجه در دستان دولت است؛ در واقع احتمالا در بودجه دولت شرایط و ابعاد موجود روشن‌تر شود اما؛ در حال حاضر ارزش سرمایه و اتمسفر موجود در بازار به نسبت سال گذشته بهتر شده است.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: زمانی که تکلیف متغیر‌های ابهام‌دار دولت مشخص شده و نرخ ارز نیمایی با کمک دولت به نرخ آزاد تبدیل شود بسیاری از سهم‌های بنیادی نظیر شیمیایی، فلزی و حتی برخی صنایع کوچک غذایی رشد خواهند کرد. به احتمال زیاد با توجه به خالی بودن دست دولت و کنترل ارز، بورس در هفته پیش‌رو همانند وضعیت اخیر، نوسان را تجربه خواهد کرد.

وی در خصوص رونق گرفتن دوباره بورس بیان کرد: از راهکار‌های برگشت رونق به بازار سرمایه، می‌توان به متغیر‌های موثر در EPS و سود شرکت‌ها مانند شفاف شدن نرخ ارز نیمایی در شرکت‌ها با نظارت دولت و کم شدن فاصله آن با نرخ آزاد، آزادسازی قیمت‌ها در خودرو، مشخص شدن نرخ بهره بین بانکی و ... اشاره کرد که تمامی این عوامل به نتیجه برجام نیز بستگی دارند.

ترابی تصریح کرد: در واقع با خبر‌های مثبتی از وین و اصلاح ارز، چشم‌انداز اقتصاد کشور روشن‌تر خواهد شد البته امکان دارد حتی با وجود نتیجه خوب برجام، بازار ریزش داشته باشد اما؛ این وضعیت موقتی بوده و پس از یک هفته با آزاد شدن ظرفیت‌ها و کمتر شدن صادرات، بورس رنگ سبز را به خود خواهد دید.

این کارشناس از موانع مهم موجود در بازار سرمایه، تردید در اقتصاد کلان، سیاست خارجی و رفتار دولت با شرکت‌ها را نام برد.

وی درباره وضعیت بازار سرمایه در هفته پیش رو توضیح داد: با توجه به شرایط نوسانی در شاخص، بورس در حالت تردید و تاریکی به سر می‌برد تا زمانی که فضای بورس روشن‌تر شود.

ترابی گفت: همانند ۶ ماه اول سال، شرکت‌های ارزآور مانند فلزات همچنین اصلی‌ترین شرکت‌های شیمیایی نیز از صنایع پیشرو محسوب می‌شوند چراکه ضربه‌گیری شرکت‌های کوچک از ابهامات و تاثیر مثبت آنان در بازار بسیار کم و ناچیز شمرده می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر تحلیل شرکت صنعتی و معدنی امیر در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"حباب منفی" زیر سهم‌های بورسی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

«وزیر اقتصاد» محیط امن سرمایه‌گذاری بورسی کجاست!

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«حذف دامنه‌نوسان» آری یا خیر ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۹