بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

آیا "تورم"، نقدینگی بورس را جارو کرد

این روز‌ها با افزایش مقدار تورم، خرید و فروش در بورس کاهش یافته و نقدینگی از بازار در حال جمع شدن است، ضمن اینکه در کنار این دو عامل منفی، متغیر‌های پولی هر چند که به نفع اقتصاد کشور نیستند، اما از عوامل مثبت و تاثیرگذار بازار به حساب می‌آیند.
کد خبر : ۲۵۱۳۴۰

بازار سرمایه+بورس نیوز

مهدی محسنی، کارشناس تحلیل صنعت بانک خاورمیانه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص روند بازار سرمایه اظهار کرد: برای بهبود وضعیت بورس دولت و مجلس برنامه‌هایی را در برنامه بودجه در نظر گرفته اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به معافیت مالیاتی شرکت‌ها اشاره کرد. در این صورت احتمال کاهش سود صنایع نیز وجود دارد که در نهایت می‌توان گفت بر اساس مدل‌های ارزش گذاری در بورس، قیمت سهام کاهش خواهد یافت.



وی درباره اینکه سال آینده نیز فروش اوراق خواهیم داشت، افزود: از طرف دیگر بخشی از کسری بودجه دولت با فروش اوراق تأمین می‌شود که پایان امسال حدود ۱۰۰ همت باقی مانده و دوباره سال بعد با فروش اوراق و نتایج آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این روز‌ها با افزایش مقدار تورم، خرید و فروش در بورس کاهش یافته و نقدینگی از بازار در حال جمع شدن است، ضمن اینکه در کنار این دو عامل منفی، متغیر‌های پولی هر چند که به نفع اقتصاد کشور نیستند، اما از عوامل مثبت و تاثیرگذار بازار به حساب می‌آیند.

محسنی در ادامه با اشاره به مشکلات بورس خاطرنشان کرد: با ثابت ماندن سود شرکت‌ها به شرط تصویب قوانین بلندمدت در سال آینده، افق نرخ دلار صعودی و در سودآوری شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از مشکلات مهم دیگر بازار سرمایه این است که در زیرساخت شرکت‌ها به خصوص آب، برق، گاز و... در چند سال گذشته سرمایه گذاری انجام نشده و تولید این صنایع با کاهش و افت شدیدی مواجه شده اند؛ در واقع شرکتی وجود ندارد که با توان بالا و حداکثر ظرفیت خود کار کند.

وی افزود: اکثر شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه حدود ۸۰ درصد از ظرفیت خود را به کار می‌گیرند و این عمل به دلیل بالا بودن اهرم عملیاتی در سودآوری شرکت‌ها بسیار تاثیرگذار است. در نتیجه تمامی این اتفاقات ریسک بورس افزایش می‌یابد.

به نظر این کارشناس تحلیل صنعت بانک خاورمیانه، بازار سرمایه تمایلی به افت نداشته و در خصوص بالا رفتن آن باید منتظر برجام ماند و در صورت توافق کوتاه مدت با افزایش نرخ دلار، قطعا بازار سرمایه نیز صعود می‌کند.

وی در خصوص راهکار‌های برگشت اعتماد به بازار سرمایه توضیح داد: وزیر اقتصاد در نخستین روز‌های کاری خود بدون هیچ دستور و قاعده خاصی شعار حمایت از بورس را سر داد. رئیس جمهور نیز در حال حاضر سیاست‌هایی هر چند درست را در این حوزه برخلاف جهت بازار سرمایه انتخاب کرده است. در واقع نمی‌توان با فروش اوراق، هم کسری بودجه را جبران کرد و هم بازار سرمایه را سرپا نگه داشت و این دو بازار در چشم فعالان اقتصادی به عنوان رقیب شناخته می‌شوند. برای برگشت اعتماد مردم به بورس قوانین بلندمدتی نیاز است تا سرمایه گذاران آگاه باشند که قوانین ثابت بوده و تغییر نخواهند کرد؛ مانند زمانی که ابتدا افزایش نرخ خودرو اعلام شد و قبل از به اجرا رسیدن آنرا لغو کردند. با این روند و سیاست‌های دولت، مسلما اعتماد مردم به بازار از بین می‌رود.

محسنی در پایان گفت: باید تصمیمات بازار سرمایه بلندمدت و کاملا اقتصادی باشد نه اینکه به صورت لحظه‌ای و سیاسی گرفته شود چرا که می‌تواند تاثیرات خوب کوتاه مدتی در بورس بر جای بگذارد. همچنین در بلندمدت می‌توان به حذف قیمت گذاری دستوری و تغییر مبنای ارزش شرکت‌ها به عرضه و تقاضای موجود اشاره کرد که تضمین مناسبی برای سهامداران به شمار می‌رود. هر چند که امروزه بروز این اتفاقات بعید به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

"سغدیر" با خود ۲عرضه‌اولیه دیگر آورد

کاش مهربان تر درو کنند
ساعت پنج و نیم عصر؛

کاش مهربان تر درو کنند

در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد؛

"بورس" از چشم حقارت ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مال باخته بورس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۶
مرگ و ننگ بر این دولت دزد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۱
........... شو ید همتون