بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

برنامه "سکرد" برای افزایش ظرفیت

برنامه
مرحله دوم اورهال شرکت در سال مالی جاری انجام خواهد شد و ظرفیت تولید روزانه شرکت به حدود ۳ هزار تن و ظرفیت سالانه شرکت به حدود ۱ میلیون تن خواهد رسید.
کد خبر : ۲۵۱۵۳۹

برنامه

به گزارش بورس نیوز ، گویا شرکت سیمان کردستان برنامه ای برای افزایش ظرفیت تولید در سال مالی جاری دارد.

رضا نیک پور مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این شرکت بیان کرد: شرکت سیمان کردستان در ۵ سال گذشته، شرکتی زیان‌ده بوده که بیش از ۶۴ میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. خوشبختانه در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ که مجمع آن هم چندی قبل برگزار شد، سود تقریبا ۷۶ میلیارد تومانی محقق کردیم که علاوه بر پوشش زیان انباشته، تقسیم سود هم داشتیم.

وی افزود: از جمله اتفاقات خوب دیگری که در سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۱۴۰۰ رخ داد این بود که آسیاب سیمان خط ۲ که به مدت ۳۰ ماه متوقف بود، به همت مهندسان داخلی راه اندازی شد. همچنین حدود ۲۳ میلیارد تومان برگشت مالیات صورت گرفت که خبر خوبی برای سهامداران "سکرد" بوده و تاثیر خوبی بر EPS شرکت خواهد داشت. همچنین یک معدن گچ به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان برای کارخانه خریداری شده که توان تامین گچ مورد نیاز کارخانه به مدت نیم قرن را خواهد داشت. حال آنکه هزینه خرید گچ برای ۵ ماه این شرکت ۳۰۰ میلیون تومان خواهدبود! خرید این معدن گچ منجر به کاهش بهای تمام شده در سال‌های آینده داشته و تاثیر مثبتی هم روی سودآوری شرکت خواهد داشت. شرکت سیمان کردستان در سال مالی که گذشت، با اجرای مرحله اول اورهال، افزایش ظرفیت تولید داد و ظرفیت تولید روزانه شرکت از ۲۴۵۰ تن به ۲ هزار و ۸۵۰ تن رسید(ظرفیت تولید سالانه شرکت سیمان کردستان از ۷۱۰ هزار تن به ۸۵۵ هزار تن رسید). مرحله دوم اورهال شرکت در سال مالی جاری انجام خواهد شد و ظرفیت تولید روزانه شرکت به حدود ۳ هزار تن و ظرفیت سالانه شرکت به حدود ۱ میلیون تن خواهد رسید. بعد از ۲۶ سال از راه اندازی شرکت و ۱۵ سال از افزایش ظرفیت کارخانه، اولین اورهال در این کارخانه صورت گرفته است. برای انجام مرحله دوم این اورهال آمادگی کامل داریم، اما تلاش می‌شود خطوط تولید متوقف نشود و از فرصت قطعی برق که احتمالا موجب توقف خطوط تولید خواهد شد، برای اجرای اورهال دوم استفاده خواهیم کرد. اورهال اول ۶۰ روز به طول انجامید و تلاش می‌شود اورهال دوم طی ۳۰ روز انجام گیرد. البته هزینه انجام این اورهال ها چندان زیاد نیست. اورهال اول با هزینه تقریباً ۵ میلیارد تومانی صورت گرفت و احتمالا اورهال دوم هم همین میزان هزینه به شرکت تحمیل خواهد کرد.

وی در مورد برنامه‌های این شرکت برای سال ۱۴۰۱ گفت: از برنامه های در دست اقدام برای سال مالی جاری، راه‌اندازی خط‌ ۲ آهک است. با توجه به نمایشگاهی که در عراق برگزار شد و نیز بازارهای صادراتی جدیدی که به آن ورود کرده ایم، با راه اندازی خط ۲ آهک، می‌توان سود خوبی محقق کرد. شرکت سیمان کردستان بالاترین نرخ فروش اهک در کشور را دارد و هر تن آهک صادراتی تا ۳۷ دلار و هر تن آهک داخلی حدود ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این خط با هزینه ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومانی راه اندازی خواهد شد و پیش بینی می شود که بازگشت سرمایه در عرض ۳ الی ۴ سال صورت می گیرد.

این فعال صنعت سیمان در ادامه گفتگو با اشاره به چالش هزینه های حمل در صنعت سیمان، گفت: با توجه به آنکه قیمت سیمان نسبت به حجم آن پایین است، کرایه های حمل چالشی جدی برای این صنعت محسوب می شود. هزینه های حمل داخلی گاه به اندازه ارزش محموله سیمان و هزینه های حمل صادراتی، بعضا بیش از ارزش محموله صادراتی، هزینه در بر دارد. در سال های اخیر هم با مشکلاتی در ناوگان حمل و نقل در کشورمان مواجه بوده ایم و کرایه های حمل، بارها جهش قابل توجهی داشته است. از این رو شرکت های سیمانی باید به ناوگان حمل و نقل مجهز باشند.

نیک پور ادامه داد: شرکت سیمان کردستان هم مجهز به ناوگان حمل و نقل بوده و امسال هم ۵۰ درصد به ظرفیت ناوگان حمل و نقل این شرکت اضافه شد و ناوگان حمل و نقل شرکت به ۷۵ دستگاه خودرو تجهیز شد. اما برای حمل کل محصولات شرکت قطعاً به بیش از این تعداد خودروی سنگین نیاز خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در مورد هزینه های حمل ریلی عنوان کرد: تا ۲ سال قبل، هزینه های حمل ریلی از هزینه‌های حمل زمینی ارزانتر بود؛ اما از سال گذشته هزینه های حمل ریلی رشد قابل توجهی داشته و بعضاً گران تر از هزینه‌های حمل زمینی شده و حمل و نقل ریلی توجیه اقتصادی خود را از دست داده است. البته ۳ شرکت سیمانی، امکان حمل ریلی محصولات خود را از داخل کارخانه دارند، اما سایر شرکت‌های سیمانی از چنین امکانی برخوردار نیستند و باید ابتدا محموله را تا راه آهن به صورت زمینی حمل کرده و بعد از آن، هزینه های حمل و نقل ریلی را متحمل شوند. بنابراین حمل محموله های سیمانی از طریق خطوط ریلی (حتی برای شرکت هایی که امکان حمل مستقیم با ریل از کارخانه را دارند) توجیه اقتصادی ندارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
گران‌ترین صادرات کلینکر توسط
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز خبر داد:

گران‌ترین صادرات کلینکر توسط "سکرد"

مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"سکرد"، تنها سیمانی با‌ توان تولید ۲۷ نوع سیمان

سیمان غدیر بزرگترین صادرکننده سیمان به قطر
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد؛

سیمان غدیر بزرگترین صادرکننده سیمان به قطر

وداع
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان تاکید کرد:

وداع "سکرد" با زیان

ارسال نظر