بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز بیان کرد:

آسیب‌پذیری "بورس" بر نقاط حساس شاخص

بازار نتوانست در نقاط حساس یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی دوام بیاورد و رو به پایین شکست. در این حال رکود بازار سرمایه عمیق‌تر شد و شیب خروج نقدینگی به خصوص در حقیقی‌ها افزایش پیدا کرد.
کد خبر : ۲۵۲۶۹۶

بازار سرمایه+بورس نیوز

احسان خاتونی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، اظهار کرد: بازار هفته گذشته را در شرایط نامناسبی به سر برد به‌طوری‌که در مرز شاخص یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی با تشدید عرضه‌ها مواجه شد و نتوانست خود را بازیابی کند، بنابراین روند نزولی خود را ادامه داد.

وی افزود: البته حدود دو هفته پیش که بازار با کاهش عرضه مواجه شد، تقریبا اغلب تحلیلگران و کارشناسان بازار اذعان داشتند بورس می‌تواند از این شرایط عبور کرده و مجددا رشد کند. در واقع این مثبت اندیشی فعالان بازار به دلیل رشد نرخ نیمایی و مصوبات ۱۰ بندی بود که شورای اقتصادی دولت به مجلس ارائه داد اما؛ این پیش‌بینی درست نبود؛ بنابراین روندی که بازار هفته پیش طی کرد برای فعالان بازار سرمایه بسیار تعجب برانگیز بود.



وی ادامه داد: مسئله بعدی پیش نویس قانون جدید بازار سرمایه بود که با انتشار آن، حاشیه‌های زیادی ایجاد شد و به اعتقاد فعالان بازار این پیش نویس چیزی شبیه الحاقیه قانون مجازات اسلامی بود و در واقع به نوعی رویکرد تنبیهی برای کارشناسان بود؛ بنابراین تمامی فعالان بازار سرمایه، خواستار جلوگیری از تصویب این قانون و اصلاح آن شدند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در نتیجه بازار نتوانست در نقاط حساس یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحدی دوام بیاورد و رو به پایین شکست. در این حال رکود بازار سرمایه عمیق‌تر شد و شیب خروج نقدینگی به خصوص در حقیقی‌ها افزایش پیدا کرد.

خاتونی با اشاره به موضوع مذاکرات و کاهش نرخ ارز بیان کرد: اخبار مذاکرات که به خوبی پیش میرفت، نرخ ارز را به کانال ۲۹ هزار تومانی برگرداند و سبب شد نگرانی‌هایی در این خصوص بین فعالان بازار ایجاد شود. البته این نگرانی‌ها بی مورد بود چرا که نرخ فروش شرکت‌ها و نرخ‌های پایه در بورس کالا، عمدتا نرخ نیمایی است.

وی تصریح کرد: در نهایت موضوع عدم قطعیت در ۱۰ بند حمایتی دولت مانند تخفیف نرخ خوراک، طی روز‌های اخیر بار دیگر چالش‌برانگیز شد. در این بین اخبار مثبتی از کاهش نرخ سود بدون ریسک و نرخ بهره بین بانکی مخابره شد؛ اما بازار به این موارد توجهی نکرد، زیرا ابهاماتی در بودجه، برجام و نرخ ارز ایجاد شده بود. به نظر می‌رسد بازار دچار خستگی شده و سرمایه گذاران که با سردرگمی مواجه شده اند، دست به فروش سهام می‌زنند به گونه‌ای که حقیقی‌ها به طور روزمره در حال خروج از بازار سرمایه هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: در این راستا باید توجه کرد که شرایط بنیادی و تجربه گذشته بازار نشان می‌دهد که این مسائل گذرا خواهد بود و در صورتی که برجام نتیجه مشخصی ندارد، کاهش نرخ ارز یک انتظار رویایی است.

کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به اصلاحات و رکود‌های شدید در اواخر سال توضیح داد: کسی که تا به الان سهام خود را نفروخته در آینده سود خواهد کرد چرا که فروختن سهام در این بازه زمانی هیچ توجیهی نداشته و سهامدار می‌تواند با صبر بیشتر سودآوری بیشتری داشته باشد. در حال حاضر بازار در شرایطی قرار دارد که می‌توان گفت مانند مرداد ۹۹ در بورس، حباب منفی ایجاد شده و برای رفع آن باید صبر پیشه کرد.

خاتونی در پایان با تأکید بر مفیدبودن برجام برای اقتصاد کشور گفت: با توجه به گزارش‌های ماهانه و فصلی پیش رو و شرایطی که برای مذاکرات برجام وجود دارد، به نظر نمی‌رسد نرخ ارز کاهش زیادی را متحمل شود؛ لذا انتظار می‌رود ترکیبی از صنایع ریالی و دلاری بتوانند پرتفوی میان‌مدت و بلندمدتی را تشکیل دهد تا بازار سرمایه به شرایط نرمال برگردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کمبود معاملات؛ علت سرگردانی بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

کمبود معاملات؛ علت سرگردانی بازار سرمایه

گپی که سهم‌های کوچک را به اغما برد
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

گپی که سهم‌های کوچک را به اغما برد

وضعیت بد بورس با بلاتکلیفی بودجه و نرخ ارز
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد؛

وضعیت بد بورس با بلاتکلیفی بودجه و نرخ ارز

کانونی برای پیگیری مطالبات سهامداران عدالت
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کانونی برای پیگیری مطالبات سهامداران عدالت

ارسال نظر