بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
جنب بازارهای موازی بورس؛

رد «دراکولا» روی پوست بورس

رد «دراکولا» روی پوست بورس
مثبت‌های دیروز قادر نخواهند بود که کاهش‌های چند روز اخیر را جبران کرده و مرهمی بر زخم‌هایی باشد که شاخص‌کل مانند «دراکولا» رد زخم بر پیکره هر انسان می‌گذارد.
کد خبر : ۲۵۳۷۶۲

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی این هفته و قبل از ارسال نامه فدایت‌شوم پاستور به شاخص و تحت شایعات کلان خوش‌بینی‌ها توانست به صعود امیدوار باشد با آنکه رشد شاخص‌کل چشم‌گیر بود و بوی تغییرات می‌آمد اما؛ شاخص هم وزن رشد کمتری داشت و تنها عمق بازار ۰.۵۸درصد افزایش یافت.

البته مثبت‌های دیروز قادر نخواهند بود که کاهش‌های چند روز اخیر را جبران کرده و مرهمی بر زخم‌هایی باشد که شاخص‌کل مانند «دراکولا» رد زخم بر پیکره هر انسان می‌گذارد.

سهامداران باید توجه داشته باشید روند معاملاتی پر عرضه‌ای را مشاهده کردیم و شاید این روند نشانگر آن باشد که بورس، به آسانی تن به تغییر مسیر رودخانه ریزشی خود نمی‌دهد و باید مراقب بود که در این رودخانه غرق نشویم چراکه پیر‌های بازار، از آخرین نفس‌های نزولی نیز بهره مند می‌شوند تا برای صعود و حفظ ارزش دارایی‌های جمع کرده در این مدت، حاضر شوند.

در هر صورت در چند ماه اخیر روند معاملات کاهشی بوده و اگرچه هر از مدتی تلاش‌هایی برای تغییر این جهت گیری صورت گرفته، اما نهایتا در طول زمان شرایط ضعیف‌تر گردیده است. حال باید ببینیم آیا این دفعه سیاستگذاران قادر به تحول در شرایط داد و ستد‌ها خواهند بود؟

با نگاهی به ریز معاملات، اینگونه می‌توان برآورد کرد که در آخرین روز معاملات ارزش‌کل معاملات بازار سهام ۴.۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد که سهم ارزش معاملات خُرد ۳.۲ هزار میلیارد تومان بود.

بر پایه این گزارش، می‌توان ترتیب حقیقی‌ها ۸۹.۲ میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده دانست و ۱۵۹.۶ میلیارد تومان وارد صندوق‌های با درآمد ثابت شد.

قیمت دلار کاهش یافت

دلار در بازار آزاد با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۵۰ تومان کاهش مواجه شده و نبود تصویر روشن از بازار ارز و ورود سیگنال‌های جدید از بازار‌های موازی با بازارفردوسی، سرمایه‌گذاران را در تفکر تغییر بازار فرو برده اما؛ با توجه به آنکه اتاق فکر‌های دلاری در شب جمعه شکل می‌گیرد باید دید که مجددا دُم توافقات و شایعات یا حتی منابع موثق چگونه بیرون خواهد زد.

هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۴۸۰ تومان برای خریداران قیمت گذاری شد.

سکه و نون و سرکه

درحالی که بسیاری از بازار‌ها در حال کم‌کردن نوسانات خود هستند و آرام یک گوشه نشستند، سکه برای نوسان‌گیری خیلی دیر آغاز کرد و شاید حربه‌ای باشد تا ذهن کسانی که می‌خواهند از سرمایه مردمی، سرمایه جمع کنند به فکر نوسان‌گیری از سکه بیافتند بدین گونه که با داغ کردن بازار سکه، اهالی سرمایه گذار برای خرید و جانماندن از نوسان سکه وارد گود این بازار می‌شوند اما؛ در فضای ریزش و نوسان منفی سکه، این گرگ‌های بازار هستند که در نقش خریدار مطمئن و ناجی سرمایه، وارد می‌شوند و نوسان خود را لحاظ میکنند.

هر سکه بهار آزادی با نرخ ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۲ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان قیمت گذاری شده است.

هر گرم طلا در تابلوی طلافروشی‌ها با نرخ یک میلیون ۲۳۹ هزارتومان برای خریداران این بازار نقش بسته است.

از شرق تا غرب

بازار‌های جهانی نیز حاکی از آن است که وال استریتی‌ها اوضاع خوشی را در معاملات روز گذشته نداشتند و داوجونز با ریزش ۱۳۰ واحدی، S&P با ریزش ۶,۵۲ واحدی و نزدک نیز با ریزش ۵,۴۸ واحدی مواجه شده و شاخص شانگ‌های نیز با ۳۰,۳ واحد قرمزپوشی کار خود را پایان داد.

یک کاهش ریز در بشکه‌های نفت

قیمت نفت برنت با کاهش ۰,۷۱ واحدی به سطح ۸۸ دلاری بوده و تصورمان این است که با افزایش هیزم‌هایی که آمریکا زیر تنش اوکراین و روسیه می‌گذارد، شاید تنور بازار نفت نیز داغ‌تر شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر