بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

دخالت‌ها، مانع بازگشت اعتماد به بورس

دخالت‌ها، مانع بازگشت اعتماد به بورس
زمانی که دخالت‌ها و محدودیت‌های معاملاتی زیادی در بازار سرمایه وجود داشته باشد، نمی‌توان به برگشت اعتماد در بورس، امیدوار بود.
کد خبر : ۲۵۴۶۶۵

دخالت ها، مانع بازگشت اعتماد به بورس

حبیب فرجی دانا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص مشکلات عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه تابع متغیر‌های اقتصادی و سیاسی زیادی قرار گرفته، به همین دلیل نمی‌توان با محرک خاصی طرف عرضه و یا تقاضا را زیاد کرد. در این راستا سازمان بورس برای بهبود وضعیت می‌تواند روند معاملات را تسهیل کرده، دامنه نوسان را افزایش داده و حجم مبنا را حذف کند.

وی در اشاره به محدودیت سبدگردان‌ها از عرضه در بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین دخالت سازمان و نهاد‌های ناظر در روند عرضه و تقاضای بازار کاملا اشتباه بوده چرا که این دخالت ها، زنجیره‌ای از مسائل مدیریت پرتفو توسط شرکت‌ها را بهم ریخته و از طرفی اعتماد فعالان حقوقی و بزرگ بورسی را از بین می‌برد؛ بنابراین می‌توان گفت این مداخله‌ها هیچ وقت پاسخگوی نیاز‌های بورس به طور کامل نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: دولت نباید در تمام حوزه‌های صنعتی دخالت کند


کارشناس بازار اذعان کرد: همچنین سازمان بورس می‌تواند فضای خدمات مالی از جمله سبدگردان‌ها و کارگزاری‌ها را با اهدای مجوز‌های بیشتر، رقابتی کند تا بازار جذاب شده و نقدینگی به آن برگردد. البته نباید از سازمان انتظار داشت که به دنبال حل مشکلات اقتصادی شرکت‌ها باشد، به همین دلیل دلیل باید بر بهبود روند معاملاتی تمرکز کند.

فرجی دانا در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که دخالت‌ها و محدودیت‌های معاملاتی زیادی در بازار سرمایه وجود داشته باشد، نمی‌توان به برگشت اعتماد در بورس، امیدوار بود؛ بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به شرایط، کاهش دخالت سازمان و توسعه زیرساختار‌ها بهترین راهکار برای بهبود وضعیت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر