بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

صنایع بورسی در قفسی به نام برجام

صنایع بورسی در قفسی به نام برجام
برجام و نتایج آن فرآیندی زمانبر بوده چرا که طرفین خارجی با بنگاه‌های اقتصادی ایرانی با احتیاط وارد مبادله می‌شوند.
کد خبر : ۲۵۴۹۹۴

صنایع بورسی در قفسی به نام برجام گیر افتاده اند

احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیر رفع تحریم‌ها بر صنایع بورسی بیان کرد: حذف برجام در حوزه‌های مختلف تأثیرات متفاوتی نیز خواهد داشت. به طور مثال شبکه بانکی کشور محدودیت‌هایی دارد که در صورت توافق در افزایش تعاملات تجاری بنگاه ها، سازمان‌ها و ارکان‌های مختلف اثرگذار بوده و می‌تواند درآمدزایی بیشتری برای حوزه بانکداری داشته باشد.


بیشتر بخوانید: بازار سرمایه در تشویش وضعیت برجام و دلار


رضاپور در ادامه اضافه کرد: برخی صنایع نیز بدلیل برجام، در حوزه فروش محصولات خود با مشکل مواجه شدند، به طوری که فروش در بازار‌های جهانی برای آن‌ها بسته شد. همچنین برخی شرکت‌ها مشکل محدودیت حجم فروش و یا تخفیف‌های کلان دارند که با توجه به ظرفیت و پتانسیل شبکه فروش، می‌توانند به تناسب گشایش‌های ایجاد شده سود ببرند.

وی در رابطه با مشکل منابع شرکت‌ها اظهار کرد: گروه دیگری از شرکت‌ها نیز در دسترسی به منابع خود مشکل دارند. در واقع برخی شرکت‌ها با محدودیت فروش مشکلی نداشته و به واسطه تقاضایی که در بازار‌های جهانی بوده می‌توانند محصولات خود را به مشتریان برسانند؛ اما بواسطه تحریم‌ها به منابع محصولات دسترسی ندارند؛ بنابراین اگر مذاکرات به نتیجه برسد، شرکت‌ها در دسترسی به منابع خود هزینه‌های کمتری پرداخت می‌کنند.

صنایع بورسی در قفسی به نام برجام گیر افتاده اند

کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: همچنین برخی صنایع به دلیل محدودیت ها، به تعمیرات و قطعاتی که برای رفع مشکلات خطوط تولید نیاز بوده دسترسی ندارند و این موضوع باعث شده شرکت‌ها از ظرفیت خود به طور کامل استفاده نکنند. در نهایت حذف برجام، می‌تواند با دسترسی بنگاه‌های اقتصادی به تجهیزات، تکنولوژی و قطعات جدیدتر منجر به افزایش ظرفیت تولیدی و ارزش افزوده شود.

رضاپور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر جزئیات موضوعات مطرح شده با حذف برجام، شفافیت لازم را ندارد و اخبار دقیقی از نتایج آن در دسترس نیست. به علاوه برجام و نتایج آن فرآیندی زمانبر بوده چرا که طرفین خارجی با بنگاه‌های اقتصادی ایرانی با احتیاط وارد مبادله می‌شوند. در نتیجه جزئیات و ابعاد مختلف موضوع تحریم، می‌تواند اثرات مختلفی در حوزه‌های متفاوتی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازار سرمایه در تشویش وضعیت برجام و دلار
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

بازار سرمایه در تشویش وضعیت برجام و دلار

دلار و صادراتی‌ها با چاشنی نتایج مذاکرات
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

دلار و صادراتی‌ها با چاشنی نتایج مذاکرات

چشم امید بازارسرمایه به حذف تحریم‌ها
در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد:

چشم امید بازارسرمایه به حذف تحریم‌ها

ارسال نظر