بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
صنایع برجامی و حذف ارز ترجیحی با چاشنی متعادل مثبت
برای امروز تصور می‌شود که بازاری مثبت و متعادل را در پیش‌روی تجربه کنیم و استراتژی پیشنهادی نیز حرکت بر روی موج بازار بوده یعنی نماد‌های لیدر برجامی را باید به‌شدت در نظر گرفت.
کد خبر : ۲۵۴۹۹۹

صنایع برجامی و حذف ارز ترجیحی با چاشنی متعادل مثبت

به گزارش بورس نیوز، سهامداران باید با وام‌گرفتن از روند شاخص‌کل روز گذشته به بیان بازارسرمایه بپردازیم و مشاهده کردیم که نماد‌های دلاری کماکان تاثیرگذارترین‌ها در رشد شاخص‌کل هستند و اگر این روند ادامه‌دار باشد احتمال شکست مقاومت فعلی و فرار از کانال نزولی فعلی این شاخص، رقم زده شود البته سهامداران از سوی دیگر شاخص هم‌وزن را مدنظر قرار دهند که اگر شکست ترند نزولی RSI را مشاهده کردید، در واقع افت شاخص هم‌وزن را زودتر مطلع شدید و با توجه به ریسک‌های موجود در بازار، سهم‌های با سطح ریسک بالا را سریعا از پرتفوی خود دور کنید.

از سوی دیگر نمی‌توان از این نکته گذشت که بازارسرمایه در برهه نزولی خود همیشه بدترین سناریو‌ها را برای خود ترسیم کرده و همیشه با فاکتورسازی از ابهامات موجود، سرمایه‌گذاری روی صنایع پرپتانسیل را در محدوده ریسک قرمز ترسیم می‌کند. بنابراین اگر سبزی بازار ادامه‌دار باشد باید به‌سوی کاهش بهای تمام شده نسبت به ارزش بازار گام برداشت و بازده بالاتری را برای پرتفوی خودمان رقم بزنیم.

سهامداران این روز‌ها پیگیر نرخ ارز نیز هستند و باید اشاره داشت که تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بسیاری از صنایع مشخص شده و برای مثال، افشای اطلاعات دارویی‌ها و حتی روند حرکتی آن‌ها نیز گویای آن است که تولیدکنندگان دارویی در مسیر حذف ارز ترجیحی قدم گذاشته‌اند.

البته نباید از این نکته نیز غافل شد که نقدینگی چندانی در بازار وجود ندارد و شاید بهتر بگوییم، پارامتر جذابی برای ورود انبوه نقدینگی طبق روال سال‌های گذشته رخ نداده و باید به‌سوی نماد‌های ارزنده با دید کوتاه و میان‌مدت گام برداشت چراکه این صنایع نسبت به بزرگ‌تر‌ها سودسازی مقطعی بهتری را دارند.

در روند معاملاتی روز گذشته با آنکه ۶۴ درصد بازار سبزپوش بود، بسیاری از سرمایه‌گذاران و سهامداران در تفکر ورود به صنایع برجامی مانند بانک، بیمه و خودرو و حتی حمل‌ونقلی‌ها بودند و در طرف دیگر معاملات و افرادی که فعلا روی ارز ریسک نمی‌کنند و سهم‌های ریالی را زیر ذره‌بین قرار داده‌اند، گروه غذایی، سیمانی و ... را بیشتر کندوکاو می‌کنند تا با تثبیت نرخ ارز در سال آینده، بتوانند بازدهی مناسبی را از سرمایه‌گذاری بلندمدت روی این سهم‌ها بدست آورند.

برای امروز نیز تصور می‌شود که بازاری مثبت و متعادل را در پیش‌روی تجربه کنیم و استراتژی پیشنهادی نیز حرکت بر روی موج بازار بوده یعنی نماد‌های لیدر برجامی را باید به‌شدت در نظر گرفت. به‌خصوص اتفاق‌های مثبتی که در گروه بانک‌ها و رای دیوان عدالت اداری در خصوص معافیت سود تسهیل ارز که می‌تواند تاثیرگذاری بسزایی را در آینده نرخ سهم‌های این گروه‌ها داشته باشد.

دلار و تزلزلی در مرز ۲۶ هزارتومان

درحالی‌که زمزمه‌های توافق برجام و خبر‌های درگوشی از وین به نقل از منابع آگاه مخابره می‌شود، دلار کمربند خود را محکم بسته تا بیش از این با سقوط ارزش نسبت به ریال مواجه نشود و این ترس، در تمام وجود معامله‌گران دلاری رخنه کرده اما؛ دلار با نرخ ۲۶ هزار و ۱۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد تا شاید اتفاقات نفت، اوکراین، تواقف برجام و ... بتواند این ارز را به سوی کانال ۲۵ هزارتومان هدایت کند.

شاید جالب‌ترین تحلیل نرخ دلار، دلار ۲۰ هزارتومانی تا شب عید باشد و از سوی دیگر، دلار ۲۸ هزارتومانی برای همین مدت پیش‌بینی شده که فعلا بین علامه‌های کوچه ارباب جمشید اختلاف افتاده است.

سکه در میانه‌های ۱۱ میلیون تومانی

هر سکه بهار آزادی نیز با نزول به میانه کانال ۱۱ میلیونی به رنج ۵۸۰ هزارتومانی رسیده و هر سکه امامی نیز با نرخ ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزارتومان برای خریداران قیمت‌گذاری می‌شود.

در تابلوی طلافروشی‌ها نیز که گرم طلا به نمایش درمی‌آید، هر گرم بر سکوی یک میلیون و ۱۷۵ هزارتومان ایستاد و باید به خوش‌بینی سفته‌بازان گرمی نیز خندید که برای هر گرم فرش قرمز تا سکوی ۲ میلیون تومانی پهن کرده بودند.

از شرق تا غرب

در پی تشدید تنش اوکراین و روسیه، اغلب شاخص‌های وال‌استریت رنگ سرخ گرفتند و داوجونز با کاهش ۲۳۲ واحدی، S&P با کاهش ۳۲ واحدی و نزدک با افت ۰,۳۴ واحدی همراه شد ضمن آنکه شرقی‌ها نیز حال و روز خوشی نداشتند و Nikkei ژاپن با ۵۶۷ واحد و شاخص شانگ‌های با ۴۷ واحد ریزش، در انتظار خبری‌های امیدبخش از شرق اروپا نشسته‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر