بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
فریم ورک های فرانت اند؛ ۵ فریم‌ورک که باید بشناسید
فریم ورک‌های فرانت اند چیستند. آن‌ها فریمورک‌ها و بسته‌های CSS هستند که دارای کد‌های استاندارد از پیش نوشته شده هستند.
کد خبر : ۲۵۵۴۹۱

فریم ورک های فرانت اند؛ ۵ فریم‌ورک که باید بشناسید

به گزارش بورس نیوز، فریم ورک‌های فرانت اند چیستند. آن‌ها فریمورک‌ها و بسته‌های CSS هستند که دارای کد‌های استاندارد از پیش نوشته شده هستند. چارچوب فرانت اند مجموعه‌ای از کلاس‌ها و رابط‌هایی است که عناصر و رفتار عناصر سایت را تعریف می‌کند. فریم ورک‌های فرانت اند به شما امکان توسعه ساده و آسان سایت را ارائه می‌دهند و می‌توانید از آن‌ها در سایت ساز‌ها استفاده کنید. در عین حال انعطاف‌پذیری را در طراحی نهایی امکان‌پذیر می‌کنند. در این مقاله خواهیم گفت فریمورک‌های فرانت‌اند چیستند و با ۵ فریم‌ورک که باید بشناسید آشنا خواهیم شد.

فریمورک فرانت‌اند چیست؟

فریمورک فرانت‌اند ترکیبی از دو کلمه مجزا Front end + Framework است. فرانت‌اند قسمت ظاهری و یا بصری هر برنامه وب یا یک وب سایت یا فروشگاه ساز است، در واقع بخشی از وب سایت است که کاربر با آن تعامل دارد، توجه داشته باشید که در پس زمینه سایت بخشی است که شامل فراخوانی‌های API، اتصال پایگاه داده، احراز هویت و ... و چارچوب‌ها در آن هستند.

از طرفی یک فریمورک پلت فرمی‌برای توسعه برنامه‌های کاربردی است که پایه‌ای را فراهم می‌کند که انواع برنامه‌های نرم افزاری را می‌توان بر اساس آن ساخت؛ بنابراین با توجه به تعاریف فوق، فریم‌ورک‌های فرانت‌اند بسته‌های نرم‌افزاری هستند که ماژول‌های کد از پیش نوشته شده/قابل استفاده مجدد و فناوری‌های استاندارد و بلوک‌های رابط آماده را ارائه می‌دهند و روند توسعه فرانت‌اند را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر می‌کنند.

در حین استفاده از یک فریم ورک، به دلیل وجود ابزار‌های توسعه در یک چارچوب، می‌توان برنامه‌های کاربردی وب پایدار را بدون نیاز به نوشتن کدنویسی از ابتدا ایجاد کرد. اکثر فریم ورک‌های فرانت اند از جاوا اسکریپت به عنوان زبان مبدأ استفاده می‌کنند.

فریم‌ورک‌های فرانت‌اند به‌عنوان قدرتمندترین ابزار در مورد ساخت رابط‌های کاربری پیچیده در نظر گرفته می‌شوند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا یک معماری ماژولار، قابل نگهداری و مستقل ایجاد کنید که ایجاد برنامه و حتی همکاری با توسعه دهندگان دیگر را بسیار آسان می‌کند.

فریم‌ورک‌های فرانت‌اند به شما این امکان را می‌دهند که هنگام توسعه یک وب‌سایت جدید، به سرعت عمل کنید. به دلیل محبوبیت آنها، طیف گسترده‌ای از فریم ورک‌های فرانت اند در دسترس هستند و همچنین فریمورک‌های جدید به طور منظم ایجاد می‌شوند.

انواع فریم‌ورک‌های فرانت‌اند

از React، Angular.js و Vue.js گرفته تا Foundation، Bootstrap و Meteor.js، فریمورک‌های frontend زیادی وجود دارند که به توسعه نرم‌افزار کمک می‌کنند. اما چارچوب مناسب برای پروژه شما کدام است؟ چه نوع برنامه‌هایی را می‌توانید با آن بسازید؟ محدودیت‌های هر فریم ورک در طراحی پورتال و سایت چیست؟

از آنجایی که گزینه‌های زیادی برای انتخاب وجود دارد، تعیین فریم ورک فرانت اند مناسب می‌تواند مشکل باشد. مانند بسیاری از توسعه دهندگان، ممکن است به سمت گزینه‌های بسیار محبوب و آزمایش شده مانند Bootstrap و Foundation کشیده شوید. همچنین ممکن است یک چارچوب جدیدتر، اما کمتر شناخته شده به طور موثرتری با نیاز‌های شما مطابقت داشته باشد، بنابراین ارزش آن را دارد که در مورد محبوب‌ترین گزینه‌های امروزی اطلاعات کافی داشته باشید.

در ادامه تجزیه و تحلیل از محبوب‌ترین چارچوب‌های موجود در بازار انجام می‌دهیم.

۱.Ember.js
Ember.js یک چارچوب جاوا اسکریپت محبوب و آزمایش شده برای ساخت برنامه‌های کاربردی وب مدرن است. این فریمورک شامل همه چیز‌هایی است که برای ایجاد رابط‌های کاربری غنی که روی هر دستگاهی کار می‌کنند، نیاز دارید.

Ember از نظر عملکرد مبتنی بر کامپوننت و اتصال دو طرفه داده به Angular شباهت دارد. در سال ۲۰۱۱ برای رسیدگی به نیاز‌های رو به رشد فناوری‌های روز توسعه یافت. اپلیکیشن‌های چندوجهی وب و موبایل را می‌توان با استفاده از آن ساخت و طراحی مؤثر آن، همه نگرانی‌ها را برطرف می‌کند. این فریم ورک به دلیل ساختار معمولی و سفت و سخت، یک چارچوب وب UI کاملا چالش برانگیز است.

Ember یک انتخاب عالی برای ایجاد برنامه‌های کاربردی وب تک صفحه‌ای پیچیده و غنی در سمت مشتری است. توصیه می‌شود هنگام کار با پروژه‌ها/تیم‌های کوچک از آن استفاده نکنید. شرکت‌هایی نظیر Tinder، Apple Music، LinkedIn از Ember استفاده می‌کنند.

۲. Backbone.js
این چارچوب بر اساس معماری MVC یا Model View Controller است، مجموعه‌ها را می‌توان برای متمایز ساختن مدل‌ها مورد استفاده قرار داد و امکان ساخت پروژه‌هایی با انواع مختلف کاربران را فراهم می‌کند. هنگام توسعه برنامه‌ها با Backbonejs، می‌توانید از ابزار‌هایی مانند Thorax، Marionette، Chaplin، Handlebars و ... نیز استفاده کنید تا بهترین استفاده را از چارچوب داشته باشید.

این چهارچوب برای ساخت اپلیکیشن‌های وب تک صفحه ای، کوچک و ساده انتخاب خوبی است. همچنین می‌توان از آن در ساخت پروژه‌های بزرگ استفاده کرد، زیرا منطق برنامه را از رابط کاربری جدا نگه می‌دارد. Uber، Pinterest و Tumbler از این فریمورک استفاده می‌کنند.

۳. Semantic-UI
جک لوکیک Semantic-UI را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. این فریمورک در عرصه فریمورک‌ها نسبتاً تازه وارد است و به سرعت در راه تبدیل شدن به محبوب‌ترین فریم ورک فرانت اند در سراسر جهان است. هدف آن اجازه دادن به طراحان و توسعه دهندگان با ایجاد زبانی برای به اشتراک گذاری رابط کاربری است. استفاده از زبان طبیعی، محبوبیت این پایگاه کد را به خودی خود توضیح می‌دهد. Semantic-UI برای طراحی روان رابط‌های کاربری تعاملی طراحی شده است.
توسعه دهندگانی که از این مورد استفاده می‌کنند باید مهارت کافی برای ساختن ملزومات سفارشی داشته باشند.
SemanticUI، اگرچه به عنوان یک چارچوب نسبتا جدید است، اما در ارائه یک طراحی زیبا و یکپارچه از رابط‌های کاربری کاملاً کارآمد است. توصیه می‌شود زمانی که توسعه‌دهندگان در زمینه JS بی‌تجربه هستند از آن استفاده نکنید، زیرا توسعه‌دهندگان باید واجد شرایط کافی برای توسعه سفارشی‌سازی در برنامه‌ها باشند. Snapchat، Digital Services و Accenture از SemanticUI استفاده می‌کنند.
۴.JQuery

فریم ورک های فرانت اند؛ ۵ فریم‌ورک که باید بشناسید

فریم ورک جی کوئری یکی از فریم ورک‌های اولیه است که در سال ۲۰۰۶ معرفی شد. حتی امروزه نیز به دلیل سادگی، سهولت استفاده و حداقل نیاز به نوشتن کد‌های جاوا اسکریپت گسترده در حین استفاده به شدت محبوب می‌باشد. یکی دیگر از مزایای مهم jQuery این است که هنوز هم به طور مداوم در حال توسعه به یک نسخه بهتر است. اساسا، jQuery یک کتابخانه است و می‌تواند برای دستکاری CSS و DOM برای بهینه سازی عملکرد و تعامل یک وب سایت استفاده شود.
jQuery برای ایجاد برنامه‌های جاوا اسکریپت مبتنی بر دسکتاپ استفاده می‌شود و یک چارچوب عالی برای ارائه تعامل و جستجوپذیری کامل وب سایت است. توصیه می‌شود هنگام ساخت رابط‌های کاربری پیچیده از jQuery استفاده نکنید، زیرا jQuery همیشه مستقیماً به مدل شی سند دسترسی دارد که منجر به عملکرد کند می‌شود. توییتر، مایکروسافت، SurveyMonkey از جی کوئری برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند.

۵.Vue.js
Vue.js یکی از محبوب‌ترین چارچوب‌های جاوا اسکریپت ساده، راحت و پیشرو است. گفته می‌شود که توسعه دهندگان VueJs بهترین ویژگی‌های فریمورک‌های فرانت اند موجود را برای توسعه Vue.js ترکیب کرده اند. این فریم ورک به خوبی پیچیدگی‌های پیش روی توسعه‌دهندگان Angular را با ارائه دو مزیت عمده حذف می‌کند، یک DOM بصری یا مدل شیء سند و برنامه‌نویسی مبتنی بر مؤلفه در حالی که اتصال دو طرفه را ارائه می‌دهد. با استفاده از Vue.js می‌توانید برنامه‌های کاربردی وب، برنامه‌های تلفن همراه و برنامه‌های کاربردی وب پیشرفته بسازید. برخی از شرکت‌های پیشرو مانند علی بابا، شیائومی‌از Vue.js استفاده می‌کنند.

کلام آخر
با ساختن پروژه‌ها، می‌توانید چارچوب‌های ذکر شده در بالا را کشف کنید. به غیر از چارچوب‌هایی که در بالا بررسی شد، فریمورک‌های مهم و مفید دیگری نیز وجود دارد که پس از شروع ساختن پروژه‌ها، با آن‌ها آشنا خواهید شد. از آنجایی که گزینه‌های زیادی برای انتخاب از میان فریم ورک‌های فرانت اند وجود دارد، ممکن است در مورد انتخاب فریم ورک شک داشته باشید، در همه موارد توصیه می‌شود نیاز‌های سایت خود را تحلیل کنید و سپس چارچوب مناسب برای پروژه خود را انتخاب کنید. علاوه بر چارچوب‌های توسعه‌یافته‌ای که ریشه‌های خود را عمیق‌تر در بازار گسترش می‌دهند، چارچوب‌های جدید به طور مداوم توسعه می‌یابند؛ بنابراین همیشه انتخاب‌های جدیدی برای پروژه شما وجود خواهد داشت که می‌توانید با آن‌ها کار کنید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و یا مشاوره میتوانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر