بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
نیم نگاهی به بازارسرمایه ۲۲ اسفندماه؛

"مقاومت" مچ سرخ بازار را خواباند

درحالی که در میانه‌های بازار تصور بر آن بود که بازارسرمایه امروز را به سرخی سپری خواهد کرد اما؛ سیگنال مثبت شدن بازار به اهالی بورسی این نوید را داد که بازار از چنگ فروش حقوقی‌ها آزاد شد.
کد خبر : ۲۵۶۰۰۰

به گزارش بورس‌نیوز؛ روند معاملات امروز بازارسرمایه کاملا در دریایی آرام سپری شد تا در نزدیکی ساعت ۱۲، تابلوی بازار شاخص سبز ۰.۱ دهم درصدی را هم به خود ببیند و به استقبال  مسیر سبز بهاری حرکت کند.

امروز صبح در پیش‌گشایش، رمز بازار را "مقاومت" اعلام کردیم و روند بازار کاملا نشان داد که مقاومت در برابر فروش‌ها و نقدشونده‌ها می‌تواند مقابل سرخی و فروش بی‌مهابای حقوقی‌ها را بگیرد که این موضوع از صف‌نشینی‌ها کاملا نمود پیدا کرد.

"پول هوشمند" امروز هم دیار خودرو و بانکی‌ها را ترک گفت و همان پالایشی‌ها را مقصد نخست خود اعلام کرد پراکه سرمایه‌گذاری در گروه‌های برجامی، برای "پول هوشمند" آبی را گرم نکرد.

البته نباید از این نکته گذشت که نقدینگی در زیرپوست تمام گروه‌ها حرکت کرد اما؛ استرس و ریسک سهم‌های بزرگ، باب میل سرمایه‌گذاران نبود چراکه نوسان احتمالی امروز و فردا، کاملا هشدار سرخی برای سرمایه‌گذاری‌ها به‌میان می‌آمد.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز شاخص از سرخی به سبزی تغییر مسیر داد و در تابلوی معاملات می‌توان شاهد بر این نکته بود که این شاخص با رشد ۲ هزار و ۳۷۹ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱۸ درصد افزایش داشته و به پله یک میلیون و ۳۳۵ هزار واحدی نزول پیدا کرده است.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که کاهش این شاخص ادامه داشته امروز نیز این شاخص ۳۶۸ واحدی کاهش نسبت به روز معاملات گذشته، افت ۰.۱۱ درصدی را دید.

نماد‌های تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "کگل"، "شتران"، "کچاد"، "شستا" و "فولاد" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۱۸,۰۵۰ معامله، "شتران" با تعداد ۱۰,۲۲۵ معامله، "خودرو" با تعداد ۸,۵۹۵ معامله، "خساپا" با تعداد ۷,۱۴۸ معامله، "شپنا" با تعداد ۵,۹۲۱ معامله، "شبندر" با تعداد ۵,۹۰۰ معامله و "فولاد" با تعداد ۴,۹۰۴ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۳ هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۲ هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۵ میلیارد و ۷۶۵ هزار برگه سهم را در بیش از ۳۲۶ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۳۰۹ میلیارد تومان، «خودرو» با حجم معامله ۲۳۳  میلیارد تومان، «بانک ها» به ارزش معامله ۲۱۴ میلیارد تومان، و «شیمیایی» با حجم معامله ۱۷۱ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۲۴۵  سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۸۲ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۲۴۹.۴ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۳۴۵ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۷۸ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۷۹.۴ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند "وسالت" به ارزش ۲۸,۷ میلیارد تومان، "شلرد" به ارزش ۲۵,۲ میلیارد تومان، "کدما" به ارزش ۱۶,۱ میلیارد تومان، "خبنیان" به ارزش ۱۴,۱ میلیارد تومان، و"کمنگنز" به ارزش ۱۱,۳ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "انرژی ۱"، "غدشت"، "وحافظ"، "خنصیر" و "شرنگی" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

نقدینگی به کدام نماد‌ها رفت و آمد داشت

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از ۴۱۵ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و خروج نقدینگی (خرید حقوقی)  ۲۱۷ میلیارد تومانی را متاسفانه مشاهده کردیم.

"کگل" ۱۵ میلیارد تومان، "اتکام" ۱۵ میلیارد تومان، "بالاس" ۱۲ میلیارد تومان، "شتران" ۱۰ میلیارد تومان، "کچاد" ۵ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "وگردش" ۲۶ میلیارد تومان، "بپاس" ۱۷ میلیارد تومان، "فملی" ۱۵ میلیارد تومان، "خودرو" ۱۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "تاصیکو"، "میدکو"، "غسالم، "دروز"، "رانفور" و "غمارگ" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌ی تاکنون در  بخش کد به کد مشاهده نشده است.

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت به نماد‌های "وگردش" با حجم معامله ۵۶.۸ میلیون برگه سهم (چهاربرابر میانگین حجم ماه)، "اتکام  با حجم معامله ۴۷.۳۵ میلیون برگه سهم (بیش از ۴۸برابر میانگین حجم ماه)، "وبرق" با حجم معامله ۳.۲ میلیون برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "سیمرغ" با حجم معامله ۸.۸ میلیون برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) و "گنگین" با حجم معامله ۵ میلیون برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

حقوقی چه زمانی ماسک حقیقی‌ها را از صورت برمی‌دارند!

بازارسرمایه این روز‌ها با مُسکن مقطعی رشد نرخ نفت و کامودیتی‌ها و البته خوشبینی به برجام توانست گام‌های صعودی را بردارد اما؛ نباید از این نکته گذشت که از حدود اواسط هفته گذشته، حقوقی‌ها نیز بخاطر فروش مقداری سهم، ترمز بازار را نکشیدند تا بتوانند با ایفای نقش بازیگری خود نقدینگی مدنظر خود را از بازارسرمایه بدست آوردند.

اینکه امروز بازارسرمایه در پایان روند معاملات سیگنال سبز پوشی را به سهامداران داد نشانگر پایان سال ماهیگیری حقوقی‌ها از بازارسهام است و احتمالا اگر اتفاق‌های عجیبی که تنها در بورس ایران رخ می‌دهد، رقم زده نشود بورس به ادامه سبزپوشی خود ادامه دهد.

از سوی دیگر تحلیلگران بر این باورند که اگر بودجه سال ۱۴۰۱ بدون تغییر از شورای نگهبان نمره قبولی بگیرد، احتمال اینکه دولت در سال آینده مجددا بر سر سفره نفتی‌ها بنشیند و نان در کاسه ماست اوراق فروشی نزند، بورس می‌تواند طی چند ماه مقداری از زیان سهامداران را جبران کند.

از طرفی، حقوقی‌های فروشنده که با کد حقیقی‌ها ظاهر شده‌اند نیز به‌مرور زمان لباس حقوقی خود را بر تن کرده و دوباره با لباس فرماندهی در سهم خود، حکومت می‌کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر