بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
شاخص‌کل
گروه خودرو با عرضه‌های جدی روبرو شد و اگرچه برخی سهام کلیدی آن توانستند صف خرید خود را حفظ کنند، اما تعدادی از سهام آن حتی در مقادیر منفی مبادله شدند و البته خودرویی‌ها امروز حجم پول حقیقی بالایی را به نیش کشیدند.
کد خبر : ۲۵۶۳۳۹

شاخص‌کل

به گزارش بورس‌نیوز؛ بورس در قرن جدید با عرضه‌های گسترده و مکیدن پول حقیقی‌ها در بخش خودرویی آغاز شد؛ بنابراین می‌توان بازار امروز را اینگونه ترسیم کرد که گروه خودرو با عرضه‌های جدی روبرو شد و اگرچه برخی سهام کلیدی آن توانستند صف خرید خود را حفظ کنند، اما تعدادی از سهام آن حتی در مقادیر منفی مبادله شدند.

پالایشی‌ها نیز از بازار پر رونقی برخوردار بودند، ولی نباید از این نکته گذشته که فولاد، فخوز و فملی امروز برای فلزات اساسی سنگ تمام گذاشتند.

در هر صورت این هفته نیمه تعطیل با پویایی معناداری شروع شده است و این شرایط احتمالا همراه با تغییراتی در روز‌های آینده همراه خواهد بود.

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز شاخص کل با رشد قابل‌توجه بهار را آغاز کرد و با رشد ۲۳ هزار و ۵۲۷ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۷۲ درصد رشد داشته و به پله یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی رشد کرده است.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که سبزی به این شاخص بازگشت و امروز ۲ هزار و ۲۷۶ واحد صعود به کام بازار بود و رشد ۰.۶۵ درصدی را نسبت به روز گذشته شاهد بودیم.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "فملی"، "پارسان"، "تاپیکو" و "شبندر" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "خودرو" با تعداد ۲۶،۰۹۱ معامله، "خساپا" با تعداد ۲۳،۴۹۴ معامله، "شستا" با تعداد ۱۹،۱۰۷ معامله، "خگستر" با تعداد ۱۲،۲۴۹ معامله، "فملی" با تعداد ۱۰،۷۴۳ معامله، "خپارس" با تعداد ۷،۶۰۰ معامله و "شپنا" با تعداد ۷،۰۴۰ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه به ۴ هزار و ۶۰۳ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۹ میلیارد و ۳۷۱ هزار برگه سهم را در بیش از ۴۳۳ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله یک هزار و ۷۲ میلیارد تومان، «فرآورده‌های نفتی» با حجم معامله ۴۱۰ میلیارد تومان، «فلزات اساسی» به ارزش معامله ۳۶۸ میلیارد تومان، و «شیمیایی» با حجم معامله ۲۶۳ میلیاردتومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

شاخص‌کل

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۳۹۰ سهم در بخش مثبت قرار داشته و  تعداد ۱۲۸ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۵۴۷.۲ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۲۰۸ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۴۴ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۶۲.۵ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند  "ورنا" به ارزش ۱۲۵ میلیارد تومان، "وساپا" به ارزش ۸۸،۴ میلیارد تومان، "زکشت" به ارزش ۳۶،۵ میلیارد تومان، و "شتران" به ارزش ۳۲،۴ میلیارد تومان، "قخوز" به ارزش ۲۱ میلیارد تومان، جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "وحافظ"، "شمواد"، "لازما" و "ثاباد" و "قنقش" جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی)  ۱۷۳ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"شپنا" ۵۸ میلیارد تومان، "فولاد" ۵۰ میلیارد تومان، "شتران" ۲۹ میلیارد تومان، "شپدیس" ۲۸ میلیارد تومان، "نوری" ۲۳ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "خساپا" ۲۹ میلیارد تومان، "خودرو" ۲۸ میلیارد تومان، "خبهمن" ۱۵ میلیارد تومان، "شستا" ۸ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد‌های "کچاد"، "نوری"، "وصندوق"، "کرماشا"، "بوعلی"، "وامید" و "سمگا" جزو نماد‌های بلوکی امروز بازار بودند و نماد‌ی تاکنون در  بخش کد به کد مشاهده نشده است.

شاخص‌کل

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های"خساپا" با حجم معامله ۱.۶ میلیارد برگه سهم (بیش از پنج و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "خگستر" با حجم معامله ۷۰۵ میلیون برگه سهم (چهار و نیم‌برابر میانگین حجم ماه)، "زنجان" با حجم معامله ۵۴.۶ میلیون برگه سهم (بیش از ۲۹برابر میانگین حجم ماه)، "خراسان" با حجم معامله ۱.۶ میلیون برگه سهم (بیش از دوبرابر میانگین حجم ماه) و "کویر" با حجم معامله ۲۷ میلیون برگه سهم (بیش از دو و نیم‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بورس فردا

گروهی از فعالان بازار سرمایه کمی نگران عرضه‌های فردا هستند اگرچه وضعیت امروز نشان داد حداقل چند روز معاملات مساعد خواهند بود.

سهامداران باید توجه داشته باشند که در روز‌هایی که بسیاری از بازیگران و نوسان‌گیران بزرگ بازار به بورس ۱۴۰۱ نیامده‌اند باید پرتفو‌ها راسریعا اصلاح کرد، زیرا برخی از سیاست‌های این دولت مشخص شده است. به نظر نمی‌رسد که تحول جدیدی در رویکرد‌های کلان و اصلی این دولت شکل بگیرد و در نتیجه بخش زیادی از شرایط سال آینده صنایع، ادامه امسال خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر