بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
ورود فلزات و خودرویی به برزخ / تصمیم‌گیران یا بلای‌جان
بازارسرمایه درحالی امروز با ریزش عمیق ۳۳,۵ هزارواحدی همراه بود که عوارض ناشی از مصوبه صادرات فولادی تمام بازار را قرمزپوش کرد ضمن آنکه این مصوبه بی‌اثر، خودروسازان را هم به چالش کشید.
کد خبر : ۲۵۷۰۷۹

تصمیم‌گیران یا بلای‌جان

به گزارش بورس‌نیوز، باید در قانون تصویب شود که هر مدیر اقتصادی بخشی از سرمایه خود را در بورس سرمایه‌گذاری کند یا اینکه پرداختی بخشی از حقوق این مدیران با اقتصادی، سهام باشد تا بازارسرمایه از گزند تصمیم‌های نابخردانه آزاد شود.

درحالی‌که عوارض یک نامه بازار را برهم زده بود، ولی دلار خیلی تلاش کرد تا بتواند اثرات روانی وضع تعرفه صادراتی را خنثی نماید، ولی ...

وضع عوارض صادراتی بر محصولات گروه فلزات اساسی سبب شده که کمتر از ده نماد از کل ۴۰ نماد این صنعت در محدوده صف فروش تابلو معامله شوند! اما همین موضوع سبب صف فروش شدن بیش از هجده نماد از کل ۳۴ نماد گروه "خودرو و ساخت قطعات" شده است!

با در نظر داشتن بی‌اثر بودن این مصوبه بر گروه "خودرو و ساخت قطعات" می‌توان به رفتار غیرمنطقی بازار در شرایط فعلی پی برد!

تصمیم‌گیران یا بلای‌جان

پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

با نگاهی به تابلوی مرجع بازارسرمایه می‌توان مشاهده کرد که امروز سه‌شنبه در یک سقوط خودخواسته از سوی مسئولین اسیر شد.

شاخص کل با کاهش ۳۳ هزار و ۵۲۲ واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۲۷ درصد ریزش داشته و به پله یک میلیون و ۴۴۵ هزار واحدی عقب‌گرد داشت.

اما؛ شاخص هم‌وزن گویای آن بود که پس از مدت‌ها سرخ شد و امروز ۶ هزار و ۷۶۴ واحد نزولی شد و این شاخص کاهش ۱.۷۴ درصدی را نسبت به روز گذشته رقم زد.

تاثیرگذار امروز که شاخص را بدین گونه ترسیم کردند شامل "فولاد"، "فملی"، "شستا"، "فارس" و "ومعادن" بود.

ولی اگر بخواهیم به پرتراکنش‌های بازار نگاه ویژه‌تری داشته باشیم، باید به سهم‌هایی مانند "شستا" با تعداد ۳۳,۴۳۰ معامله، "وساپا" با تعداد ۱۹,۶۳۳ معامله، "فولاد" با تعداد ۱۴,۱۴۸ معامله، "شتران" با تعداد ۱۱,۵۶۸ معامله، "خبهمن" با تعداد ۱۱,۴۴۳ معامله و "ورنا" با تعداد ۱۰,۲۴۵ و "فملی" با تعداد ۹,۸۸۵ معامله اشاره داشت.

مجموع ارزش معاملات امروز بازارسرمایه تا این لحظه به ۴ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان رسید و این درحالی است که ارزش نقدی امروز بورس تهران بیش از ۴ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان حکایت می‌کرد.

امروز در بازارسرمایه ۱۰ میلیارد و ۱۶۱ هزار برگه سهم را در بیش از ۴۸۴ هزار معامله در خود به ثبت رساند.

برپایه این گزارش باید اشاره داشت که گروه‌های «خودرو» با حجم معامله ۶۷۴ میلیارد تومان، «سرمایه گذاری» با حجم معامله ۵۵۹ میلیارد تومان و «فلزات اساسی» با حجم معامله ۵۲۰ میلیاردتومان و «فرآورده‌های نفتی» به ارزش معامله ۳۲۹ میلیارد تومان جزو برترین‌های صنعت امروز بودند.

تصمیم‌گیران یا بلای‌جان

جریان نقدینگی و صف‌ها به کدام سمت و سو حرکت کرد

با نگاهی به وضعیت ورود و خروج نقدینگی امروز می‌توان دریافت که تعداد ۱۳۵ سهم در بخش مثبت قرار داشته و تعداد ۷۴ سهم نیز جزو قفل در صف‌های خرید هستند که ارزش (۲۴۵.۷ میلیارد تومان) را دارند و از سوی دیگر، تعداد ۴۸۶ در بخش سرخ بازار حضور داشته که ۲۳۵ نماد در صف‌فروش ایستاده‌اند و ارزش آن نیز به (۱۰۱۲.۶ میلیارد تومان) می‌رسد.

برپایه این گزارش، ارزش صف خرید و ورود نقدینگی به تک‌سهم‌ها بیشتر واکنش نشان داده و نماد‌هایی مانند 'ورنا"، "وسالت"، "وسپهر"، "دیران" و "حبندر"  جزو ارزشمندترین‌های صف‌نشین سبزپوش بودند.

از سوی مقابل نیز جریان خروجی نقدینگی از سهم‌ها کماکان ادامه دارد؛ نماد‌های "خگستر" به ارزش ۱۴۰,۳ میلیارد تومان، "خساپا" به ارزش ۱۰۷,۴ میلیارد تومان، "خودرو" به ارزش ۹۷,۹ میلیارد تومان، و "وبصادر" به ارزش ۷۰,۵ میلیارد تومان، "فاسمین" به ارزش ۴۳,۹ میلیارد تومان، جزو نماد‌های غضب کرده نقدینگی هستند.

صف‌نشین‌های جنب تابلوی بورس

در مجموع می‌توان اینگونه بیان کرد که بازارسرمایه از یک هزار و ۱۶۶ میلیارد تومان پول هوشمند پذیرایی کرد و به میزان یک هزار و ۸۵۵ میلیارد تومان نیز خروج پول هوشمند در بازار ثبت شد و ورود نقدینگی (خرید حقوقی) ۵۶ میلیارد تومانی را مشاهده کردیم.

"وساپا" ۴۹ میلیارد تومان، "ورنا" ۴۴ میلیارد تومان، "کیمیا" ۱۰ میلیارد تومان، "وآذر" ۱۰ میلیارد تومان، "کهمدا" ۱۰ میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، "فولاد" ۱۰۸ میلیارد تومان، "شبندر" ۷۲ میلیارد تومان، "تجلی" ۶۵ میلیارد تومان، "شتران" ۴۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی را به ثبت رساندند.

معاملات بلوکی و کد به کد

نماد "پارسان"، "تنوین"، "خبهمن" و "خدیزل" تا به این لحظه تنها معامله بلوکی امروز بازار بوده و نمادی در بخش کد به کد مشاهده نمی‌شود.

ورود فلزات و خودرویی به برزخ / تصمیم‌گیران یا بلای‌جان

حجم‌های مشکوک در روز متعادل بازارسرمایه

امروز نیز می‌توان در جست‌وجوی سهم‌های با حجم مشکوک گشت و به نماد‌های "وساپا" با حجم معامله ۶۸۰ میلیون برگه سهم (بیش از ۳۷ برابر میانگین حجم ماه)،  "ورنا" با حجم معامله ۳۹۰.۴ میلیون برگه سهم (بیش از ۶۹ برابر میانگین حجم ماه)،  "ملت" با حجم معامله ۳۲۶ میلیون برگه سهم (بیش از هشت‌برابر میانگین حجم ماه)، "کهمدا" با حجم معامله ۲۷.۲ میلیون برگه سهم (بیش از هفت‌برابر میانگین حجم ماه)، "خکار" با حجم معامله ۹۸.۲ میلیون برگه سهم (بیش از ۴۲ برابر میانگین حجم ماه) و "دکوثر"با حجم معامله ۷۴.۱ میلیون برگه سهم (بیش از ده‌برابر میانگین حجم ماه) اشاره کرد.

بورس فردا

بازارسرمایه در سال جاری شرایط مساعدی را پیش‌روی خود می‌دید اما؛ در محیطی که سرمایه‌گذاری بلندمدت یا سرمایه‌گذاری با ثبات در آن معنایی ندارد! یک‌شبه عوارضی وضع می‌شود و محیط کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری را تماما به حاشیه می‌رود.

اما این نکته جای سوال بوده که چگونه و با تایید چه کسانی به‌صورت کاملا انتحاری، عوارضی در دل وزارت اقتصاد برای صنایع تولیدی صادراتی وضع می‌شود و وزیر آنجا با اشراف کامل بر زیرمجموعه‌های خود و تحت تاثیر قراردادن بزرگ‌ترین بازار تامین مالی، سکوت می‌کند.

آقای وزیر، سکوت همیشه قشنگ نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
فضاحت.فاجعه.دست اندازی به جیب شرکت های بورسی.دشمنی با بورس و سهامدار.اقدامات ایذایی و تعمدی برای نوسانگیری های کلان.به هر حال چیزی که مشخص هست بورس ایران در دولت جدید صرفا یه شو و نمایش خصوصی سازی هست.یک روز با افزایش نرخ گاز یک روز با وضع تعرفه بر صادرات و...... سود شرکت ها رو به جیب می زنند و سرمایه گذار فقط باید ریسک سرمایه گذاری رو متحمل بشه.و در زیان‌ها شریک باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
رئیس سازمان بورس رو باش.به جای اعتراض شدید به تصمیمات فعلی التماس می کنه که تعرفه ببندید ولی کمتر ببندید.این دیگه نوبره به خدا.
م.د
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
اقای ریئسی جواب بدهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۵
وزیر توانایی بازی دادن اذهان را دارد و خودش هم دست نشانده است