بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
صندوق سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد؟
بیشتر افراد به دلیل اینکه با روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس آشنایی ندارند، خود را به زحمت نینداخته و پول خود را در بانک پس‌انداز می‌کنند و به این ترتیب فرصت کسب سود بیشتر و سرمایه‌گذاری را از خود می‌گیرند.
کد خبر : ۲۵۷۶۰۴

صندوق سرمایه گذاری چیست و چه مزایایی دارد؟

به گزارش بورس نیوز، اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید از طریق پول خود سودآوری داشته باشید، با ما همراه باشید تا با یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به نام صندوق سرمایه گذاری آشنا شوید.

بیشتر افراد به دلیل اینکه با روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس آشنایی ندارند، خود را به زحمت نینداخته و پول خود را در بانک پس‌انداز می‌کنند و به این ترتیب فرصت کسب سود بیشتر و سرمایه‌گذاری را از خود می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید با پس‌انداز پول، نه تنها سود زیادی به آن افزوده نمی‌شود. بلکه ارزش آن نیز روز به روز کاهش می‌یابد. شما می‌توانید کالا‌هایی مانند طلا، خودرو، ملک و مواردی از این دست را بخرید و با گذشت زمان و با افزایش قیمت آن‌ها کالای خود را بفروشید و به سود برسید.

روش‌هایی هم وجود دارند که لازم نیست حتماً اطلاع کافی از فعالیت در بورس داشته باشید و یا کل وقت خود را برای آن صرف کنید. صندوق سرمایه گذاری شرایطی برای این گونه افراد فراهم می‌کند تا بتوانند با یک روش غیرمستقیم میزان سودی بالاتر از سود‌های بانکی عاید خود کنند.

عملکرد صندوق سرمایه گذاری چگونه است؟

فعالیت در بورس نیازمند شناخت، تحلیل و بررسی و اطلاعات کامل است. همه افراد وقت برای چنین فعالیت‌هایی ندارند، اما دوست دارند در بورس سرمایه‌گذاری داشته باشند. در صندوق سرمایه گذاری، افراد با هر نوع سرمایه اعم از طلا، اوراق بدهی، بورس، سپرده بانکی و... در یک صندوق جمع می‌شود و در نهایت توسط یک تیم حرفه‌ای از تحلیل گران مدیریت می‌شوند. میزان کل سرمایه موجود در صندوق در بخش‌های کوچکی به نام واحد سرمایه‌گذاری تقسیم‌بندی می‌شود. هر یک از سرمایه‌گذاران نیز با توجه به میزان سرمایه خود تعدادی از این واحد‌ها را در اختیار دارند. واحد‌هایی که خرید و فروش می‌شوند به نام واحد‌های صدور و ابطال نام‌گذاری می‌شوند.

یک صندوق سرمایه گذاری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب یک صندوق سرمایه گذاری خوب اهمیت بالایی دارد. همیشه به یاد داشته باشید که بهترین صندوق، صندوقی است که میزان بازدهی آن نسبت به تورم موجود بالاتر باشد. به دلیل اینکه در این صورت در عین حال که ارزش پول افراد حفظ می‌شود، قدرت خرید نیز افزایش می‌یابد. به هنگام انتخاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید به مواردی همچون میزان حداقل سرمایه مورد نیاز، سادگی سرمایه‌گذاری، مدت زمان نقد شوندگی، میزان ریسک و مواردی از این دست توجه داشته باشید.

معرفی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

انواع صندوق سرمایه گذاری بر اساس فاکتور‌های مختلفی مانند میزان بازدهی، ریسک‌پذیری، ترکیب دارایی‌ها و نوع فعالیت صندوق تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم.

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی:
بیشتر دارایی‌های این صندوق در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود. این نوع صندوق سرمایه گذاری ریسک‌پذیری بالایی دارد و بازار در هر شرایطی که باشد، میزان سود نیز بر همان اساس تعیین می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت:
صندوق درآمد ثابت بیش از ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را به اوراق درامد ثابت اختصاص می‌دهد؛ بنابراین ریسک و بازدهی کمتری دارد. صندوق درآمد ثابت می‌تواند جایگزین مناسبی برای سپرده‌های بانکی باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط:
در این نوع صندوق، نیمی از دارایی‌ها در بورس به صورت سهام و نیمی دیگر به صورت اوراق با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری می‌شوند.

 صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و سکه:
دارایی‌ها در این صندوق‌ها به صورت اوراق مبتنی بر طلا و سکه سرمایه‌گذاری می‌شوند. این نوع صندوق‌ها نیز همانند صندوق‌های سهامی ریسک بالایی دارند.

صندوق سرمایه گذاری شاخصی:
در این نوع صندوق، یک شاخص به عنوان مبنا در نظر گرفته می‌شود. هزینه‌های این صندوق و ریسک آن نسبتاً کم است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه:
در این صندوق‌ها سرمایه افراد به منظور سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف کشوری جمع‌آوری می‌شود و جزو جدیدترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری:
سرمایه افراد در این صندوق‌ها به منظور امور نیکوکارانه مانند حمایت از تیم‌های ورزشی و یا ساخت مراکز فرهنگی جمع‌آوری می‌شود و سود سرمایه‌گذاری نیز به افراد شرکت‌کننده تعلق می‌گیرد.

صندوق etf:
صندوق etf یا قابل معامله در بورس، صندوقی است که واحد‌های آن مانند سهام عادی در بازار بورس خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین برای سرمایه گذاری در آن، داشتن کد بورسی و دسترسی به سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها ضرورت دارد.

صندوق مبتنی بر صدور و ابطال:
برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال باید به سامانه مخصوص صندوق یا شعب صندوق مراجعه کرد. صدور و ابطال واحد‌های این صندوق‌ها در لحظه انجام نمی‌شود و چند روزی زمان می‌برد.

صندوق سرمایه گذاری چه مزایایی دارد؟
صندوق سرمایه گذاری برای افرادی که وقت کافی برای فعالیت در بورس و تحلیل بازار ندارند، مزایای بسیاری دارد. از جمله:

• نظارت شفاف و کامل بر صندوق: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت دوره‌ای توسط حسابرس، متولی و سازمان بورس و اوراق بهادار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به همین خاطر صندوق از شفافیت کافی برخوردار است.

• ریسک‌های سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طبق دستور سازمان بورس و اوراق بهادار باید سبد‌هایی متفاوت از دارایی‌های نقدی و یا اوراق بهادار را برای سرمایه‌گذاری ارائه دهند که همین مسئله به شدت ریسک‌های سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. به دلیل اینکه این دارایی‌های متنوع دارای درآمد ثابتی هستند و همانند اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی عمل می‌کنند.

• قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب صندوق سرمایه گذاری برای افراد، سرعت تبدیل سرمایه به پول است. شما حتی اگر در بورس سرمایه‌گذاری کرده باشید، ممکن است سهمی را تا مدت‌ها نتوانید به پول نقد تبدیل کنید. اما در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل وجود ضامن نقد شوندگی خیالتان از این بابت راحت است که هر زمان که بخواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید سرمایه خود را نقد کنید.

• تیم حرفه‌ای تحلیل گران، مدیریت صندوق را به عهده دارند. از آنجا که مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری همگی افرادی با تجربه و پخته در زمینه تحلیل وضعیت بورس و بازار هستند، همیشه شرایط به گونه‌ای خواهد بود که صندوق بالاترین بازدهی را از سرمایه افراد داشته باشد.

کلام پایانی
در این مطلب با صندوق سرمایه گذاری، مزایا و ویژگی‌های آن آشنا شدید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که تمایل دارید دارایی‌های خود را سرمایه‌گذاری کنید، اما وقت و دانش فعالیت در بورس را ندارید، می‌توانید به صورت غیرمستقیم و با استفاده از سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سودی بالاتر از سود‌های بانکی به دست آورید. برای فعالیت در این صندوق‌ها ابتدا میزان ریسک و شرایط کلی صندوق را در نظر بگیرید و با توجه به خدمات و سابقه‌ای که دارند، صندوق مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر