بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

آیا مشارکت به عرضه‌های اولیه بازمی‌گردد

آیا مشارکت به عرضه‌های اولیه بازمی‌گردد
فعالان بازار سرمایه نشان داده‌اند در شرایط رکودی، استقبال چندانی از عرضه اولیه نخواهند کرد و در شرایط رونق، عرضه اولیه مانند صف خرید خودرو از خودروسازان خواهد بود. اما به نظر می‌رسد در شرایطی که شاخص بورس در نزدیکی مقاومت خود قرار دارد، شاید کمی تأمل در عرضه اولیه بتواند به بازگشت اعتماد در بازار کمک کند.
کد خبر : ۲۵۷۶۶۱

مشارکت خارج از گودنشینان با افزایش عرضه های اولیه

به گزارش بورس نیوز، بورس در آستانه یک عرضه اولیه قرار دارد. نکته اینجاست که به سبب کاهش عرضه‌های اولیه در ۱۸ ماه اخیر، ظاهراً شرکت‌های زیادی برای ورود به بورس و فرابورس خود را گرم می‌کنند. سؤال اینجاست که آیا شرایط مناسبی برای افزایش عرضه‌های اولیه هست یا نه؟

ایمان رئیسی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه طبق وعده‌هایی که از سوی رئیس سازمان بورس و مقامات اقتصادی داده‌شده، قرار است آرامش و ثبات داشته باشد. اما آیا بازار‌های مالی را می‌توان کنترل کرد؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا در ۲ سال گذشته اوضاع بازار سرمایه به این شکل بوده است! موضوع دیگری که این روز‌ها مطرح می‌شود عرضه اولیه ۲۵ شرکتی است که وعده داده‌شده تا پایان سال تأمین مالی این شرکت‌ها از طریق بورس صورت پذیرد.

دراین‌بین فاکتور‌های ذیل برای عرضه اولیه قابل‌تأمل‌اند:

  • بررسی روند فعلی بازار سرمایه
  • رفتار سهامدار عمده پس از عرضه اولیه
  • بزرگی و کوچکی شرکتی که عرضه می‌شود
  • بررسی بنیادی سهام عرضه اولیه از طریق سایت‌های تحلیل گری و ارائه در تدان

وی افزود: اقدام خوبی که در طول یک سال گذشته انجام‌شده، بیمه کردن و فروش اوراق تبعی هم‌زمان با واگذاری عرضه اولیه است.

رئیسی تاکید کرد: نکته مثبت دیگر عمق بخشیدن به بازار است. فعالان بازار سرمایه نشان داده‌اند در شرایط رکودی، استقبال چندانی از عرضه اولیه نخواهند کرد و در شرایط رونق، عرضه اولیه مانند صف خرید خودرو از خودروسازان خواهد بود. اما به نظر می‌رسد در شرایطی که شاخص بورس در نزدیکی مقاومت خود قرار دارد، شاید کمی تأمل در عرضه اولیه بتواند به بازگشت اعتماد در بازار کمک کند.

وی اضافه کرد: اعتمادی که یک‌شبه برنمی‌گردد؛ اما در عرض چند ثانیه نابود می‌شود. به‌هرحال، اگر برنامه‌ای برای جلوگیری از هیجانات در بازار اندیشیده شده، این عرضه اولیه‌ها ترمزی برای جلوگیری از داستان تلخ ۹۹ خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بر اساس باور عموم، عرضه‌های اولیه، سودآور است و در بیش از ۹۰ درصد موارد، فعالان بازار سرمایه با استقبال از عرضه‌های اولیه، مهر تأییدی بر این ادعا زده‌اند.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: به همین خاطر اکثریت اشخاصی که کد بورسی دارند، حتی اگر در بازار فعال نیستند، در شرایط رونق بازار در این عرضه‌ها شرکت می‌کنند و از این بابت، افزایش عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه، می‌تواند مشارکت افرادی که در حاشیه گود ایستاده‌اند را نیز به دنبال داشته باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دو محرک تداوم روند صعودی بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو محرک تداوم روند صعودی بازار سرمایه

پیدایش فاز سوم تحلیل در بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

پیدایش فاز سوم تحلیل در بازار سرمایه

شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک
نیم نگاهی به بازار سرمایه ۴ اردیبهشت؛

شاخص هم‌وزن و سهم‌های کوچک

ارسال نظر