بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
قیمت گذاری را به خودمان بسپارید
صنعت شوینده می‌تواند با تصمیم‌های خود قیمت گذاری کرده و سازمان حسابرسی نیز در آن نظارت داشته باشد.
کد خبر : ۲۵۹۲۲۶

قیمت گذاری را به خودمان بسپارید

به گزارش بورس نیوز، میز صنعت امروز با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی با میزبانی سازمان بورس و اوراق بهادار و حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و تعدادی از مدیران صنعت شوینده نظیر پاکسان، پاکشو، بهشهر و... برگزار شد.

محسن خدابخش، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با خوشامدگویی به مهمانان جلسه مطرح کرد: یکی از اهداف اصلی سازمان بورس در خصوص حمایت از حقوق سهامداران به ویژه در بورس کالا بوده و امروز در خدمت مدیران مربوطه در صنعت شوینده هستیم تا مشکلات آن‌ها بازگو و مطرح شود تا به تدریج در زمان مناسب بررسی های کامل صورت بگیرد.


بیشتر بخوانید: آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است


در ابتدا امیر ابراهیمی سرپرست اداره میز صنعت خلاصه‌ای از وضعیت صنعت شوینده ارائه کرد: در حال حاضر سرعت رشد مصرف شوینده‌ها به ترتیب در چین و آمریکا بیشترین مقدار ثبت شده که در این بین لازم به ذکر بوده بزرگ‌ترین واردکنندگان این صنعت را آلمان، چین و آمریکا تشکیل داده است. همچنین مواد اولیه صنعت شوینده به دست شرکت‌های پتروشیمی ساخته شده و در نهایت از کارخانه‌های موردنظر به شهر‌ها توزیع می‌شود.

قیمت گذاری را به خودمان بسپارید

سرپرست اداره میز صنعت در خصوص وضعیت شوینده ها در ایران بیان کرد: میزان صادرات ایران از سال ۱۳۹۸ الی ۱۴۰۰ از لحاظ ارزش بازار از ۱۰۰ میلیون دلار به ۱۴۰ میلیون دلار در مواد پودری و شوینده رسیده است. از سوی دیگر می‌توان گفت طی چند سال اخیر برای شوینده‌ها با توجه به هزینه تولید، مواد اولیه در دسترس، فناوری مورد نیاز و... فرصت خوبی فراهم شده، ضمن اینکه در این میان عواملی نظیر تحریم، نوسانات نرخ ارز، افزایش تقسیم سود و قیمت گذاری نامناسب تهدیدی برای این صنعت ایجاد کرده است.

ابراهیمی افزود: نوع قیمت گذاری در صنایع شوینده به این صورت بوده که انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی نرخ را تعیین می کند که البته قیمت کالا‌های اساسی به دلیل اینکه از نیاز‌های مهم مردم بوده، باید توسط سازمان حمایت از مصرف کننده بررسی و تائید شود. محصولات این صنعت نیز به انواع پودر‌های شوینده، شیشه پاک کن، مایعات شوینده و ضدعفونی کننده، شامپو، خمیردندان و انواع محصولات آرایشی تقسیم بندی می‌شود.

در ادامه جمشید فروزش دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی بیان کرد: در حال حاضر متاسفانه هیچ نظارت و کنترلی بر نهاده‌های قیمت تمام شده وجود ندارد. تولیدکننده‌ها مواد اولیه داخلی را باید بر اساس قیمت جهانی تهیه کرده و از طرفی مواد وارداتی نیز بر اساس دلار نیمایی تعیین شود. در این راستا باید اذعان کرد که این صنعت در حدود ۱۰ سال هیچگونه ارز یارانه‌ای دریافت نکرده است.

قیمت گذاری را به خودمان بسپارید

فروزش با اشاره به شرایط نظارت در این صنعت گفت: قیمت جهانی به خصوص در کالای اساسی نیز به دلیل تنش‌های متفاوتی که در گوشه و کنار کشور‌ها صورت می‌گیرد، افزایش ۲ تا ۳ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، علارغم اینکه به جز پودر شوینده که به نوعی کالای اساسی محسوب شده و در واقع نظارت بر آن واجب بوده، سایر محصولات این صنعت هیچ گونه مصوبه یا مجوزی دال بر نظارت درقیمت گذاری ندارند. چرا که بر اساس گزارش‌های حسابرسی شرکت‌های بورسی در کدال، می‌توان دریافت ضوابط سازمان حمایت در آن‌ها رعایت شده یا خیر.

دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی افزود: در این راستا مبا بررسی های مربوطه می توان دریافت در کشور‌های همجوار قیمت محصولی مانند مایع ظرفشویی کمتر از ۲ یورو نیست. در حالی که شرکت‌های تولیدکننده داخلی زیان بزرگی در این زمینه متحمل شده و محصول خود را به قیمت ۵۰ سنت یورو می‌فروشند.

وی ادامه داد: از طرفی نمی‌توان تولید و صادرات شرکت‌های پتروشیمی را مهار کرد، چرا که بخش عمده‌ای از شاخص بورس به این صنعت وابسته بوده و در واقع این صنعت محصولات خود را بر اساس دلار نیمایی می‌فروشد. به گونه‌ای که می‌توان گفت قیمت کالای این شرکت‌ها تقریبا ۹۸ درصد قیمت‌های جهانی را شامل می‌شود. این گونه مسائل از دید شخصی بنده باعث ایجاد رانت شده که در این راستا صنعت شوینده می‌تواند با تصمیم‌های خود قیمت گذاری مناسبی انجام داده و سازمان حسابرسی نیز در آن نظارت داشته باشد.

دبیر انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی افزود: سال گذشته هر تن روغن به قیمت یک هزار و ۱۰۰ یورو به فروش می‌رفت که در حال حاضر این مقدار به یک هزار و ۹۱۰ یورو افزایش پیدا کرده است. همچنین قیمت الکل به عنوان یک ماده اولیه مورد استفاده در تولید برخی از شوینده ها، از حدود یک هزار و ۴۰۰ دلار به حدود ۳ هزار دلار افزایش یافت.

فروزش در پایان با اشاره به وضعیت شوینده‌ها در دوران کرونا تصریح کرد: این صنعت در مقطع شیوع ویروس کرونا در ایران برخلاف بسیاری از کشور‌های بزرگ صنعتی هیچگونه کمبودی در توزیع اقلام شوینده به جز مدت کوتاهی در بخش ضدعفونی کننده نداشت. البته این مشکل بوجود آمده در ضدعفونی کننده ها، ناشی از مدیریتی بود که پس از چند ماه وضعیت بهتری به خود گرفت.

قیمت گذاری را به خودمان بسپارید

سپس مهندس مظفری، مدیرعامل شرکت پدیده شیمی قرن بیان کرد: افزایش نرخ ارز سریع‌ترین مکانیسمی است که در کشور با دقت کامل صورت می‌گیرد و این در حالی بوده که در این صنعت سرعت عمل این چنینی وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت بخش ارز، واردات و مواد اولیه بورسی بدون هیچ نظارت و کنترلی از طرف ارگان‌های نظارتی، هر هفته گران می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ با افزایش تورم و به دلیل شرایط موجود در اقتصاد در این حوزه ۳ بار افزایش قیمت صورت گرفت. از طرفی در سال ۱۴۰۰ برخی کالا‌ها به میزان ۲۰ و ۲۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند، با این استدلال که در نیمه دوم سال طبق روال با افزایش نرخ تورم، این افزایش قیمت جبران خواهد شد. در واقع می‌توان گفت کارگران این صنعت مظلوم واقع شدند به گونه‌ای که حتی در یکم فروردین ماه نیز سرکار بودند و با وجود این همراهی ها، به صنعت شوینده کمکی نمی‌شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا سودآوری غذایی‌ها و شوینده‌ها پایدار است

گرانی، عامل رشد شوینده‌ها
در پیش بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

گرانی، عامل رشد شوینده‌ها

ارسال نظر