بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو مزیت مهم احیای برجام برای صنعت فولاد

دو مزیت مهم احیای برجام برای صنعت فولاد
زمزمه های احتمال توافق و احیای برجام این روزها بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و سهم های گروه خودرویی بیش از سایر گروه های بازار مورد اقبال واقع شده اند.
کد خبر : ۲۶۱۴۳۹

دو مزیت مهم احیای برجام برای صنعت فولاد

به گزارش بورس نیوز، زمزمه های احتمال توافق و احیای برجام این روزها بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و سهم های گروه خودرویی بیش از سایر گروه های بازار مورد اقبال واقع شده اند. صنایع کامودیتی محور اما اقبالی ندارند و گروه فولادی منفی معامله می شود.

سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر احیای برجام بر صنعت فولاد ایران بیان کرد: دنیای پیرامون ما دنیایی پویا است و نه فقط تحریم ها که سایر اتفاقات و رویدادهای داخلی و خارجی هم بر صنعت فولاد تاثیرگذار خواهد بود. مسلما رفع تحریم ها اتفاق مثبتی برای کل بخش های اقتصادی کشور از جمله صنعت فولاد خواهد بود.

وی اضافه کرد: رفع تحریم ها از دو جنبه اتفاق خوشایندی برای صنعت فولاد خواهد بود. اولین فایده احیای برجام، امکان ورود ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز شرکت های فولادی در راستای دستیابی به چشم انداز ۱۴۰۴ صنعت فولاد است. دومین فایده رفع تحریم ها هم گشایش های صادراتی و کاهش هزینه هایی که به سبب تحریم ها متحمل شده بودیم، خواهد بود.

فعال صنعت فولاد تصریح کرد: کشور ما از مزیت انرژی برخوردار بوده و با توجه به توانایی های صنعت فولاد در صادرات و ارزآوری، اگر حمایت های داخلی هم از این صنعت صورت بگیرد، صنعت فولاد پتانسیل افزایش صادرات و ارزآوری بیشتر را خواهد داشت. در مجموع معتقدم اثر منفی تداوم تحریم‌ها روی اقتصاد کشور و همینطور صنعت فولاد به مراتب بدتر از اثر رفع تحریم ها و احیای برجام خواهد بود. فراموش نکنید در صورت تداوم تحریم ها، رکود تورمی سنگینی پیش رو خواهیم داشت و این اتفاق کلیه صنایع تولیدی کشور را در معرض یک ریسک قرار می دهد. البته در صورت احیای برجام هم در دو_سه ماه اول، نباید انتظار چندانی از صنایع داشت؛ چرا که به هر حال مشتریان صادراتی راستی‌آزمایی می‌کنند و مدتی صبر می‌کنند تا خیالشان از بابت همکاری با ایران راحت شود. بنابراین تاثیر مثبت رفع تحریم ها روی سودآوری شرکت های فولادی و صنایع صادرات محور احتمالاً چند ماه بعد از احیای برجام نمایان خواهد شد. از سوی دیگر واردات فولاد چین به کمترین میزان در ۲۵ سال اخیر رسیده و نرخ بهره چین هم کاهش داشته است. افزایش هزینه های انرژی بعد از جنگ روسیه و اوکراین هم احتمالا روی تقاضای اروپا تاثیرگذار خواهد بود و این اتفاقات شاید فرصتی پیش روی ایران باشد تا بتوان در بازارهای صادراتی حضور پررنگ تری داشت.

شهرستانی با اشاره به ضرورت رفع مشکل قطعی برق و گاز صنایع، گفت: افزایش ظرفیت تولید و رونق صادرات صنعت فولاد ایران در گرو اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه گاز و برق است. همانطور که میدانید در سال های اخیر با چالش قطعی گاز و همین طور قطعی برق به صورت مکرر مواجه بوده‌ایم و اگر این مشکل برطرف نشده و دولت با احیای برجام، سرمایه‌گذاری‌های لازم را در حوزه توسعه نیروگاه‌های برق و تامین گاز انجام ندهد، نمی‌توان روی اجرای طرح های توسعه ای صنعت فولاد و رونق صادرات هم حسابی باز کرد. در صورت تداوم وضعیت فعلی(قطعی مکرر برق و گاز) نه تنها امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای و دستیابی به چشم انداز ۱۴۰۴ در صنعت فولاد وجود ندارد، که حتی شاید توان تولید ۳۰ میلیون تن فولاد(رکورد سال ۱۳۹۹) را هم نداشته باشیم.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تکرار رانت‌های سال ۹۷ با بازگشت بورس کالا به وزارت صمت
حمزه قوچی فرد کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تکرار رانت‌های سال ۹۷ با بازگشت بورس کالا به وزارت صمت

نگران ۲ چالش پیش روی بازار سرمایه باشیم؟
مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نگران ۲ چالش پیش روی بازار سرمایه باشیم؟

ارسال نظر