بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
حسن رضایی پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

اختیار معامله با سررسید بلند مدت گره گشای وضعیت فعلی خواهد بود؟

اختیار معامله با سررسید بلند مدت گره گشای وضعیت فعلی خواهد بود؟
با توجه به درخواست فعالان بازار سهام، قرارداد‌های اختیارمعامله با سررسید‌های یک‌ساله در جهت امکان استفاده از استراتژی‌های معاملاتی با افق‌های زمانی متنوع، در نماد‌های بنیادی بازار سرمایه توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران ارائه می‌شود.
کد خبر : ۲۶۲۴۰۶

اختیار معامله با سررسید بلند مدت منجر به دو طرفه شدن بازار می‌شود؟

در همین راستا حسن رضایی پور، کارشناس بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: اختیار معامله به دو طرفه شدن بورس کمک می‌کند. هرچقدر سررسید این اختیارات طولانی تر باشد جذابیت و ریسک را برای مشتریان ریسک پذیر بیشتر می‌کند. در این بین تعدد دفعات معامله عمق بازار را بهبود می‌بخشد. از اختیار معامله با سررسید بلندمدت سرمایه‌گذاران در صعود و نزول سهام منتفع می‌شوند. در مجموع نمی‌توان گفت این ابزار برای کلیت بازار سهام خوب خواهد بود، اما لازم است.

وی با اشاره به اینکه این ابزار به جذابیت بیشتر بازار کمک می‌کند، ادامه داد: هنگامی که بازار سهام یک طرفه باشد فقط در روز‌های سبز آن می‌توان گفت حجم معاملات زیاد است. در شرایط نزولی افراد تماشاچی در انتظار خروج هستند. با استفاده از این ابزار و با بیمه کردن دارایی‌های خود از بازار نزولی هم بهره کافی را می‌برند؛ البته ریسک آن بالاست و بی شک باید سرمایه‌گذاران این حوزه حرفه‌ای و آگاه باشند. باید گفت لازمه گسترش چنین ابزاری نرم‌افزار مدیریت ریسک است. با شرایط فعلی شاید نهاد‌های مالی به ویژه کارگزاری‌ها علاقه چندانی به استفاده از آن نشان ندهند. همچنین با ایجاد نرم افزار‌های لازم برای این طرح رشد بورس سرعت می‌گیرد.

رضایی‌پور افزود: استفاده از این ابزار در تمام دنیا مرسوم است و فعالان از دو طرفه بودن بازار منتفع می‌شوند. همچنین در شرایط ابهام یا نوسان قیمت، این نوع ابزار‌ها منجر به اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد تا بتوانند با بهرمندی از اختیارات معامله با سررسید بلند مدت درجه زیان خود را کنترل کنند. هنگامی که سرمایه‌گذاری قابلیت کنترل شوندگی داشته باشد می‌توان حد سود و ضرر تعریف کرد.

این فعال بازار سهام با تقسیم سرمایه‌گذاران به ریسک گریز و ریسک پذیر تشریح کرد: سرمایه‌گذاری که قدرت ریسک بالاتری دارد ممکن است حرفه‌ای نباشد، اما با استفاده از اهرم‌هایی همانند همین اختیار معامله در هر بازاری اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. شاید در دیگر بازار‌ها موضوع اختیار معامله رسمیت نداشته باشد، اما اگر این ابزار در بازاری معتبر همچون سهام رسمیت پیدا کند ، می‌تواند نظر افرادی که در دیگر بازار‌ها مانند دلار و سکه فعال هستند را جلب کند. چنین افرادی حرفه‌ای نیستند و سابقه حضور در بورس را ندارند، اما بازار را به خوبی می‌شناسند به همین دلیل تحمل ریسک بالایی خواهند داشت.

رضایی پور سخنان خود را چنین پایان داد: تا زمانی که میزان ریسک عوامل اجرایی مشخص نشده، نمی‌توان از بازار بورس انتظار رشد داشت. نرم‌افزار‌های به روز و کاربردی باید در بازار سهام باشد تا ابزار‌های مالی توسعه پیدا کند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
علی سعدوندی در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

بازار سهام به کدام سمت حرکت خواهد کرد؟

کاربران بورس نیوز نظر خود را اعلام کردند؛

بازار سهام در هفته جاری چه وضعیتی خواهد داشت؟

بورس نقش خود را در اقتصاد به درستی ایفا نمی کند
حامد ستاک، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بورس نقش خود را در اقتصاد به درستی ایفا نمی کند

صنایع کامودیتی محور به روند صعودی خود باز می گردند؟
احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

صنایع کامودیتی محور به روند صعودی خود باز می گردند؟

ارسال نظر